בדיקת הדם המהירה לאבחון קורונה כבר בשימוש מדינות רבות ובהן ארה"ב, אולם עד כה משרד הבריאות נמנע מלהביע עמדה רשמית בנושא. כעת, לאחר שה-FDA האמריקני הצהיר כי לא יאסור את השימוש בה, צפוי משרד הבריאות לאשר מהלך דומה גם בישראל.
הבדיקה המהירה המכונה "סרולוגיה" מאתרת שני נוגדנים הנוצרים בגוף בתגובה לחדירת נגיף הקורונה. האחד קרוי IgM, המופיע ימים ספורים לאחר ההדבקה הראשונית בנגיף. הנוגדן השני, החשוב יותר, הוא IgG, המופיע כשבועיים לאחר ההדבקה, ומסמל כי האדם החלים והוא ככל הנראה מחוסן כנגד וירוס הקורונה.
בדיקות סרולוגיות, הנחשבות פשוטות יחסית, מתבצעות באופן שגרתי בקופות החולים ובבתי החולים, ומשמשות לאיתור נוגדנים נגד מחוללי מחלה, ביניהם חיידקים, נגיפים וטפילים. בדיקת הסרולוגיה לקורונה פותחה לפני כחודשיים, ועושה שימוש במספר טיפות דם המונחות על משטח. בתוך מספר דקות, ניתן להבחין בפסים המעידים על נוכחות מי מהנוגדנים המצויינים לעיל.
2 צפייה בגלריה
הבדיקה הביתית לגילוי קורונה
הבדיקה הביתית לגילוי קורונה
הבדיקה הביתית לגילוי קורונה
אותם נוגדים הם למעשה חיילי "הקו הראשון" במלחמה בנגיף הקורונה. הם מתבייתים על הנגיף, ומאותתים למערכת החיסון להגיע למקום, להסתער ולחסל את הנגיף. לנוגדנים יש תפקיד נוסף – זיכרון חיסוני: לאחר שנוצר הנוגדן IgG, הוא נשמר בגוף, ונכון להתביית על הנגיף בהדבקות הבאות. כאמור, זהו האיפיון המעיד כי האדם מחוסן נגד נגיף הקורונה.
בדיקת הסרולוגיה מעניקה מידע חשוב: היווצרות הנוגדן "הראשון" בסדרה, הוא ה-IgM, מעידה כי האדם נדבק, גם כשאינו סובל מתסמינים כלשהם. סביב היווצרותו של נוגדן זה, ניתן לשער גם מתי האדם נדבק פחות או יותר, ולהודיע לאנשים שהיו בסביבתו כי עליהם לשהות בבידוד.
היווצרותו של הנוגדן השני, ה-IgG, מעידה שהאדם החלים, ככל הנראה מחוסן, ואינו מהווה עוד סכנה לאנשים סביבו. באמצעות מידע כזה, ניתן למעשה לשחרר אדם מבידוד. המידע המסופק באמצעות הבדיקה הסרולוגית משמש מדינות רבות, בהן סין, סינגפור, טיוואן וגם ארצות הברית.
מינהל המזון והתרופות האמריקני, כאמור, הודיע השבוע כי לא יתנגד לביצוע הבדיקות, שכבר מתבצעות בארצות הברית במספר מרפאות, אולם הדגיש כי אמינותן עדיין לא הוכחה במחקרים רחבי היקף, וכי יש לבצעה רק במרפאות, כשאת התוצאה קורא רופא. חלק מהמרפאות איפשרו למטופלים לבצע את הבדיקות בביתם, כשלאחריהן הם סורקים את תוצאת הבדיקה שנשלחת למרפאה. כך, מתאפשרת בקרה על החולים או הנדבקים החדשים.
משרד הבריאות הישראלי הודיע בתחילת השבוע כי אין בכוונתו לאשר את בדיקות הסרולוגיה בישראל. ד"ר אשר שלמון, מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, אמר בריאיון באולפן ynet כי מדובר בבדיקות "לא מדוייקות" בלשונו, ואף שאושרו במדינות רבות, אין כוונה לאשרן בישראל.
אלא שעם הודעת ה-FDA שהודיע כי אינו מתנגד לשימוש בבדיקות המהירות לקורונה, אמר גורם בכיר במשרד הבריאות, כי בישראל ככל הנראה ילכו בעקבות ארה"ב, ולא יביעו התנגדות לקיום הבדיקה בישראל. מספר חברות בישראל כבר ערוכות לייבא את הערכות, ועל פי ההערכות הן ינתנו רק תחת מירשם רופא.
המשתמש העתידי בבדיקה בישראל יהיה מחוייב לסרוק את התוצאה באמצעות מכשיר הסמארטפון, ולהעבירה לפענוח רופא. במקרה של חשד להדבקה, יועבר דיווח למשרד הבריאות. אם תראה הבדיקה כי נוצר הנוגדן IgG המעיד על התחסנות, ייתכן וניתן יהיה לאפשר לנבדק לצאת מבידוד.