ביום שישי, בשעות הצהריים המוקדמות, נפתחו דלתות אמבולנס במרכז הרפואי רמב"ם, ולתוכו נכנסו בני הזוג נטלי אסא (35) וניר וקנין (42) מנהריה, אשר סיימו אשפוז דרמטי של 20 יום במערך הקורונה של בית החולים. ללא בנם, שנולד פג ומאושפז עדיין, הם עשו דרכם הביתה, שם תשהה נטלי בבידוד במשך שבועיים.
3 צפייה בגלריה
נטלי אסא
נטלי אסא
נטלי אסא עם שחרורה הביתה
(צילום: באדיבות המשפחה)
נטלי הגיעה לרמב"ם ב-7 בפברואר, כשהיא בחודש השביעי להריונה. גם היא וגם ניר היו חולים בקורונה, ומאחר שנטלי סבלה משיעול ומתסמינים אחרים של המחלה, רופאת המשפחה המליצה לה להתאשפז בשל ההיריון. צוות "ידיעות אחרונות" פגש אותם לפני יותר משבועיים במהלך ביקור בבית החולים התת־קרקעי לחולי קורונה. נטלי, עובדת בנק, הייתה מאושפזת במחלקת כתר ב' ומחוברת לחמצן. ניר עמד סמוך למיטתה.
3 צפייה בגלריה
נטלי אסא
נטלי אסא
נטלי אסא בבית החולים
(צילום: באדיבות המשפחה)
"אני נמצא כל הזמן לידה כי אני הפה שלה מול הרופאים", הוא הסביר אז, "נטלי כבדת שמיעה והיא קוראת שפתיים. מאחר שכל הצוות הרפואי עם ציוד מיגון, היא לא יכולה לראות את השפתיים שלהם ולא מסוגלת להבין מה קורה סביבה. מאחר שגם אני חולה, אני לא צריך להיות ממוגן. הרופאים מדברים איתי ואני מספר לנטלי מה נאמר". כל כך הרבה קרה מאז. לאחר שמצבה הידרדר, נטלי פונתה למחלקת טיפול נמרץ קורונה וחוברה למכונת הנשמה. כשמצבה המשיך להידרדר, הצוות הרפואי נאלץ לבצע ניתוח חירום קיסרי על מיטת הטיפול הנמרץ, בלי להובילה לחדר ניתוח.
עוד על סכנות הקורונה לנשים בהריון:
"הזעיקו רופאים מהבית וגם את צוות הפגייה", סיפר ניר, "הניתוח הקיסרי בוצע כשנטלי מחוסרת הכרה. היא לא ידעה בכלל שמיילדים אותה". התינוק הפג הועבר מיידית, כשהוא מונשם, לפגייה. שם הוא שוהה עד היום. מצבה של נטלי המשיך להידרדר גם לאחר הלידה, והיא חוברה למכשיר אקמו (המחליף את פעילות מערכת הלב־ריאה) כדי להציל את חייה. שלושת בני המשפחה היו מאושפזים בשלב זה בשלושה מקומות שונים ברמב"ם, בלי יכולת להתראות. "אלה היו ימים מאוד קשים", מתאר ניר, "דאגתי לנטלי כי ידעתי שהמצב שלה מאוד לא טוב. השתדלתי לחשוב מחשבות חיוביות. נטלי לוחמת וידעתי שיש לה על מה להילחם: יש לה תינוק שילדה ויש לה בית. לאורך כל התקופה אנשי הצוות של הפגייה עידכנו אותי מה קורה עם התינוק ושלחו אליי תמונות וסרטונים שלו, שהם צילמו". כעבור מספר ימים יכלו קרוביה של נטלי לנשום לרווחה: מצבה השתפר. היא נותקה באמצע השבוע שעבר ממכשירים והוחזרה למחלקת כתר ב'. בשל מצבה המיוחד, ניר הורשה להיות לידה אף שכבר החלים. "זה נתן לה הרבה ביטחון וכוח", הוא מספר. ביום שישי, כאמור, שוחררה נטלי לביתה – עדיין חולה, אך במצב קל. "יש לנו עוד דרך ארוכה לעבור", מסביר ניר, "השיפור שלה ממש משמעותי אבל היא בכל זאת חזרה מן המתים מספר פעמים. היא תהיה בבית שבועיים, תיבדק על ידי רופאים ותעבור בין השאר טיפולי פיזיותרפיה כדי לראות איך היא מתפקדת. הריאות שלה לא במצב טוב, אבל לפחות היא בלי חמצן ונושמת לבד".
3 צפייה בגלריה
נטלי וניר
נטלי וניר
נטלי וניר. עוד לא פגשה את התינוק שלה
(צילום: באדיבות המשפחה)
רפואית, מצבה השתפר. אבל נפשית, המצב עדיין מסובך. "נטלי עדיין לא פגשה את התינוק שלה", מסביר ניר, "היא מאוד רוצה לראות אותו, משתוקקת לרגע הזה. כרגע היא רואה אותו בתמונות ומאוד מתרגשת. היא עוד לא יודעת בדיוק את כל הפרטים המפורטים על הלידה ושהייתה בסכנת חיים. אנחנו רוצים שהיא תחלים ואז נספר לה הכל". חשוב לו להעביר מסר לציבור: "לא משנה באיזה חודש של ההיריון נמצאת האישה, חשוב מאוד להתחסן כי במקרה של מחלה גם העובר וגם האישה בסכנה. אם אישה בהיריון נדבקת בקורונה אין ממש טיפול. לא יכולים לתת לה תרופות, אז היא דועכת".
ד"ר יוסי בן ארי, מנהל מחלקת טיפול נמרץ ילדים ומי שאחראי על הטיפול באקמו בחולי קורונה ברמב"ם, מספר ש"נטלי הגיעה אלינו במצב קריטי. כאשר מגיעה אישה צעירה כמוה, אחרי לידה, אמא טרייה, זה בהחלט משפיע על כל הצוות. הלחץ גדול מאוד. נטלי בחורה מדהימה. רוב אנשי הצוות שטיפלו בה נקשרו אליה. הרופא שקיבל אותה לאקמו היה גם זה שהוריד אותה מהאקמו והוציא לה את צינור ההנשמה. אלה הדברים המאוד מרגשים, הפיצוי על כל השנה הקשה הזאת – החולים שמחלימים".