3 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בבית חולים בצפת
מחלקת קורונה בבית חולים בצפת
מחלקת קורונה בבית החולים בצפת
(צילום: EPA)
ברקע פטירתה של אוסנת בן שטרית בת ה-32 שהייתה בהיריון מתקדם והרופאים לא הצליחו להציל את העובר, מנתוני הערכת המצב שהוצגו הבוקר (יום ראשון) במשרד הבריאות עולה כי 50 נשים בהיריון או יולדות חולות בקורונה מאושפזות כעת בבתי החולים. 10 מהן במצב קשה, 8 במצב קריטי ו-7 מונשמות. אחת הנשים מחוברת למכונת לב ריאה (אקמו).
פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בשיבא, אמרה כי "מדובר על נשים במחצית השנייה של הריונן, בעיקר בטרימסטר השלישי ולא מחוסנות. מדובר על נשים שמרביתן מהמגזר החרדי עם הרבה ילדים בבית וחלקן מגיעות מאוחר לאשפוז. לעיתים מיילדים אותן מוקדם מהצפוי, וחלקן סובלות מעודף משקל.
3 צפייה בגלריה
פרופ' גליה רהב
פרופ' גליה רהב
"ממליצים על חיסון בעיקר בטרימסטר השלישי של ההיריון". פרופ' גליה רהב
(צילום: דנה קופל)
"כמעט בכל הנשים הללו ריצפו את הזן הבריטי אבל אני מאמינה שהמחלה הקשה אצלן היא בגלל הזן הבריטי. הטיפול בחולות קורונה בהיריון אינו כמו טיפול רגיל וזו הסיבה שאנחנו בהחלט ממליצים על חיסון בעיקר בטרימסטר השלישי של ההריון".
ד"ר אורטל נאמן, מנהלת היחידה לרפואת האם והעובר ויולדות קורונה בבית החולים אסותא באשדוד, קראה הבוקר לנשים בהיריון להתחסן בהקדם. "בשבועות האחרונים אנו עדים לעלייה הולכת וגוברת בהדבקה של נגיף הקורונה בנשים בהריון. הדילמה האם להתחסן היא מובנת, אך לא מוצדקת", אמרה נאמן. "עד כה בישראל התגלו 0 נשים חולות בקורונה לאחר חיסון שני. אני קוראת לנשים בכל לשון ובקשה: לכו להתחסן ויפה שעה אחת קודם, שמרו על עצמכן ועובריכן. כל התלבטות טומנת בחובה אפשרות מיותרת להדבקה".

3 צפייה בגלריה
ד"ר אורטל נאמן
ד"ר אורטל נאמן
"לא התגלו נשים בהיריון שנדבקו בקורונה אחרי חיסון". ד"ר נאמן
(צילום: דוברות אסותא)
עוד עולה מנתוני משרד הבריאות כי בבתי החולים מאושפזים כעת 48 ילדים מתחת לגיל 18 עם קורונה - שישה מהם מצב קשה. מדובר על עלייה של שמונה ילדים ביומיים אך לא במספר שיא בחודש פברואר, שעמד על 50 ילדים בסך הכל. בהדסה עין כרם מאושפזים שמונה ילדים, במעייני הישועה בבני ברק חמישה וגם בקפלן חמישה. יתר הילדים מאושפזים בבתי החולים השונים ברחבי הארץ.
הבוקר נפטרה בבית החולים הדסה עין כרם אוסנת בן שטרית, בת 32 שהייתה בהיריון מתקדם ואושפזה עם קורונה ללא מחלות רקע. מאמצי הרופאים להציל את העובר לא צלחו. בן שטרית, אם לארבעה ילדים קטנים שהייתה בשבוע ה-30 להיריונה, הגיעה ביום שלישי האחרון עם מצוקה נשימתית, ואושפזה במחלקה לטיפול נמרץ במצב קשה. במהלך הלילה מצבה התחיל להידרדר, והיא פיתחה כשל רב-מערכתי. צוות רב תחומי בכיר, שכלל מומחי טיפול נמרץ, הרדמה, גניקולוגיה, מיילדות, צוות אקמו ומנתחי לב-חזה, הוזעק לטיפול באישה.



בבית החולים החליטו לבצע ניתוח קיסרי כדי לנסות ולהציל את העובר וביצעו בה החייאה ממושכת ביותר. "לצערנו, מצבם של האם ושל העובר היה אנוש, ולמרות חיבורה של היולדת למכשיר האקמו, ועל אף מאמצים כבירים להצילה ולהציל את חיי העובר ביחידה לטיפול נמרץ פגים - הם נפטרו", אמרו בהדסה.
3,389 ישראלים אובחנו כחיוביים לקורונה ביום שישי ו-1,164 נוספים אובחנו אתמול. כך עולה מנתונים שפרסם הבוקר מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה. מספר החולים שמצבם קשה עומד על פי הדו"ח על 858. מהנתונים עולה כי אתמול בוצעו כ-18 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עמד על 6.4%. ביום שישי התבצעו כ-57 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עמד על 5.9% - הנתון הנמוך ביותר בשבועות האחרונים. במרכז המידע אמרו כי מספר המאומתים החדשים אתמול נמוך בגלל מיעוט הבדיקות.
בסוף השבוע למעלה מ-75% מהמאובחנים היו בני פחות מ-39. בשבת 7.2% מהמאובחנים היו בני יותר מ-60 ובשישי 5.9%. מבחינת החולים הקשים החדשים מתברר כי נמשכת מגמת הירידה בתחלואה הקשה בקרב בני 60 ומטה, זאת בעיקר בגלל מבצע החיסונים.