בצל מגפת הקורונה מתעצם המשבר שפוקד את בתי החולים בישראל. מתמונת המצב החמורה בה נמצאים בתי החולים הממשלתיים, כפי שנידונה בוועדת ביקורת המדינה, עולה כי 19 מיטות בלבד נוספו לבתי החולים מתחילת משבר הקורונה, וכי מיטות "הוסבו" לטובת חולי קורונה על חשבונן של המחלקות הפנימיות, שרבות מתוכן נסגרו במהלך המשבר. חולים רבים ממשיכים לפקוד את בתי החולים הכורעים תחת העומס, והמחסור החמור בתקנים מדאיג עוד יותר בשל החורף המתקרב.
נשיא ההסתדרות הרפואית העולמית היוצא, פרופ' ליאוניד אידלמן, התראיין הבוקר (ה') באולפן ynet והביע את דאגתו מהמצב. "אנחנו כל הזמן חוזרים על עניין של התכנון הלקוי בכל הרבדים והענפים. היום, כשלא נותנים תקנים נוספים לרופאים ולאחיות אני אומר - אין רשע גדול יותר מכעת לא לחזק צוות שעובד כל כך קשה.
"יש רופאים ואחיות חולי קורונה, רבים מהם נמצאים בבידוד, ואלה שנשארים פשוט נופלים מהרגליים. זה ישפיע בטווח הארוך. כשאתה עובד כל כך קשה ובלחץ, אתה לא יכול לתת רפואה נכונה, גם אם יש לך אמצעים", לדבריו.
1 צפייה בגלריה
 עומס במחלקות הקורונה
 עומס במחלקות הקורונה
עומס במחלקות הקורונה
(צילום: שלו שלום)
נוסף על ההתמודדות הקשה עם מגפת הקורונה, אמר פרופ' אידלמן בהתייחס לתחלואת החורף המתקרבת: "חודשים כבר הבטיחו תוספת בתקנים. אחיות ממתינות לעבוד, רופאים יושבים בחוץ ומחכים להתחיל לעבוד ולא נותנים תקנים, זה פשוט הלם. הרופאים האלה שאמורים עכשיו להתחיל לעבוד הם אלה שיצילו אנשים בעוד חודש חודשיים, אבל לא נותנים להם להתחיל לעבוד. האנשים שהיום מושכים קליטת רופאים ואחיות הם אלה שצריכים לעמוד לדין על מאות שימותו בחודשים הקרובים".
כפי שנכתב במכתב החריף ששיגרו מנהלי בתי החולים לוועדי העובדים הגדולים במערכת הבריאות, נמצאים בתי החולים בגירעון תקציבי של מיליארדים עקב, מה שעשוי לגרום לפיטורי עובדים, בכללם רופאות, רופאים, אחים ואחיות. למרות זאת, המצב האבסורדי בו נמצאת מערכת הבריאות לא קרוב לפתרון, ויוביל ככל הנראה לצעדי התכנסות וצמצום בכוח האדם.
"המדינה לא עמדה בהתחייבות שלה כלפי מערכת האשפוז", אמר אתמול ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה בריאיון לאולפן ynet. "אני מקווה שלא נגיע לזה, אך אם לא תהיה ברירה נכריז על סכסוך עבודה. אני קורא למשרד האוצר ולגורמים בממשלה - תתעשתו, תקצו את הכספים. בירושלים נמצאים בתי החולים עם אפס מיטות ומעבירים חולים למרכז. מדובר באירוע קשה. המספרים הולכים ומטפסים".
בתוך כך, לפי נתוני מספר הבריאות, עד אתמול אובחנו 1,385 ישראלים נוספים עם נגיף הקורונה, ונפטרו שלושה בני אדם. מספר המונשמים עומד על 100. בבתי החולים מאושפזים 745 חולי קורונה, מהם 345 במצב קשה.