"המדינה לא עמדה בהתחייבות שלה כלפי מערכת האשפוז": כך אומר ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה, בריאיון לאולפן ynet הבוקר (ג'). זאת, אחרי מכתב מנהלי בתי החולים הממשלתיים שנשלח אתמול (ב') לוועדי העובדים, שבו הם מזהירים מפני פיטורים בשל הגירעון הכלכלי המצטבר שהוחרף עם משבר הקורונה.
"המצב הכלכלי הקשה מקרין ישירות על הרופאים שאני מייצג. המדינה נתנה לנו הוראה לעצור פעילות, לבנות יחידות טיפול נמרץ - הדברים האלה עולים כסף", מסביר ד"ר פלדמן. "אנחנו נמצאים בגירעונות שמסתכמים בכמעט 2 מיליארד שקלים במערכת האשפוז. אתמול בוועדת ביקורת המדינה התברר שרק 19 מיטות נוספו למערכת הבריאות מתחילת משבר הקורונה. יש פה כשל מוסרי של הממשלה ומשרד האוצר בהתחייבות מול בתי החולים - וזה מקרין ישירות על ההיערכות לבאות".
לדבריו של ד"ר פלדמן, אם לא יימצא פתרון כלכלי ולא יובטחו המשכורות של הרופאים לחודשים הקרובים תתבצע השבתה של בתי החולים. "אני מקווה שלא נגיע לזה, אבל אם לא תהיה ברירה נכריז על סכסוך עבודה. אני קורא למשרד האוצר ולגורמים בממשלה - תתעשתו, תקצו את הכספים".
המחיר שבתי החולים נאלצים לשלם על המחסור במיטות, מסביר ד"ר פלדמן, הוא העברת חולים בין בתי החולים לצורך אשפוזם. "בירושלים בתי החולים נמצאים עם אפס מיטות, ומעבירים חולים למרכז. מדובר באירוע קשה, אנחנו מקבלים במרכז חולים קשים יותר, המספרים הולכים ומטפסים".
1 צפייה בגלריה
 עומס חמור במחלקות הקורונה
 עומס חמור במחלקות הקורונה
עומס חמור במחלקות הקורונה
(צילום: שלו שלום)

"הפקרות של בתי החולים הממשלתיים"

הוועדה לענייני ביקורת המדינה, כאמור, קיימה אמש דיון ברקע דו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שלפיו לבתי החולים נוספו 19 מיטות בלבד בתקופת משבר הקורונה, ו-154 מיטות לאורך השנה. בדיון עלו טענות קשות על המחסור בכוח אדם בבתי החולים, ועלה כי בזמן משבר הקורונה לא נוספו מיטות אשפוז לטובת חולי קורונה, אלא הוסבו מיטות לשם כך על חשבון המחלקות הפנימיות.
במכתב החריף ששיגרו מנהלי בתי החולים הממשלתיים לוועדי העובדים הגדולים במערכת הבריאות, איימו המנהלים כי יוציאו לפועל פיטורי עובדים בתאגידי בתי החולים אם יימשך המשבר. "למרות היותנו שישה חודשים בלב ליבו של משבר הקורונה, מדינת ישראל לא נתנה פתרונות ראויים לבתי החולים. מדובר בהפקרה של בתי החולים הממשלתיים של מדינת ישראל", כתב ד"ר מיקי הלברטל, מנהל המרכז הרפואי רמב"ם ויו"ר פורום מנהלי בתי החולים הממשלתיים.
"ההתנהלות הנוכחית מסכנת את יכולות בתי החולים להתמודד עם מגפת הקורונה והתרחישים שעימם אנחנו נצטרך להתמודד בשלב המיידי ולאורך זמן. אם לא יינקטו צעדים מיידיים ומדינת ישראל לא תתעשת ותעביר את מלוא התקציב שלו אנו זקוקים כדי להמשיך ולהפעיל את בתי החולים, לא תיוותר ברירה בידינו, בניגוד מוחלט לסולם הערכים שלנו, אלא לנקוט צעדי התכנסות וצמצום בכוח אדם בכל הסקטורים המטפלים", כך כתב ד"ר הלברטל.