מקפידים על תזונה ים־תיכונית במטרה לשמור על המשקל ועל הבריאות? קבלו שדרוג: תזונה ים־תיכונית ירוקה, שעשויה להיות טובה אפילו יותר.
דיאטה ים־תיכונית היא שיטת התזונה המומלצת על ידי איגודי הקרדיולוגים למניעת מחלות לב וכלי דם, שבץ מוחי וסוכרת. מדובר בתזונה העשירה במאכלים מהצומח – ירקות ופירות, דגנים ומוצריהם, קטניות, אגוזים וזרעים ושמן זית. היא מכילה כמות מתונה עד נמוכה של חלב ומוצריו, דגים ועופות וביצים, ודלה בבשר אדום.
פרופ' איריס שי וד"ר גל צבאן מאוניברסיטת בן־גוריון רצו לברר האם גרסה "ירוקה" של הדיאטה, המשלבת צריכת מקורות מזון ירוקים על בסיס חלבון צמחי במקביל לצריכה נמוכה במיוחד של בשר אדום, תשפיע בצורה טובה יותר על הורדת הכולסטרול הרע (LDL).
1 צפייה בגלריה
המנקאי. צמח על
המנקאי. צמח על
המנקאי. צמח על
(צילום: שחר פליישמן)
הם חילקו 294 אנשים עם השמנת יתר בדרגה בינונית (BMI 31), שגילם הממוצע 51, לשלוש קבוצות: הראשונה קיבלה הדרכה בנושא הגברת הפעילות הגופנית והנחיות בסיסיות לתזונה בריאה, ללא תפריטים מוכתבים ובלי תוספים; השנייה קיבלה הכוונה זהה בשילוב תזונה ים־תיכונית דלת פחמימות עם הגבלת קלוריות (1,500–1,800 קק"ל ביום לגברים, 1,200–1,400 קק"ל ביום לנשים), והקבוצה השלישית קיבלה דיאטה "ירוקה" הזהה קלורית לזו שקיבלה הקבוצה השנייה, אבל בכלל בלי בשר אדום ועם 3-4 כוסות תה ירוק ביום וכן שייק מנקאי – ירק־על עשיר ברכיבים בריאים, אותו צרכו כארוחת ערב.
התוצאות: לאחר שישה חודשים, חברי קבוצת הדיאטה הים־תיכונית ה"ירוקה" ירדו בממוצע 6.2 ק"ג, היקף המותניים שלהם פחת ב-.6 ס"מ, והכולסטרול הרע ירד ב-4% – טוב משמעותית מבקבוצות האחרות. כל אלה הקטינו למחצית את הסיכוי לחלות במחלת לב וכלי דם בעשור הקרוב.