"תו ירוק בקניונים יכול להועיל", אומרת היום (ד') לאולפן ynet פרופ' רונית קלדרון מרגלית מבית החולים הדסה ומבית הספר לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית על החלטת ראש הממשלה מאתמול. "אם נגביל את הכניסה לקניונים לאנשים מחוסנים בלבד - שיש סבירות גבוהה שהם פחות מדבקים - זה יפחית את הסיכון להעברת תחלואה במקומות סגורים. אני גם מניחה שזה יעודד אנשים להתחסן".
קראו עוד:
בתגובה לטענה שהמהלך לא יניב תוצאות מבחינת עידוד התחסנות, אמרה המרואיינת: "עדויות גם מחו"ל וגם מהארץ מראות שברגע שמפעילים לחץ מתון לעידוד התחסנות, זה עובד. לכן אני חושבת שזה צעד ראוי".
1 צפייה בגלריה
מתחם חיסונים בקניון גבעתיים
מתחם חיסונים בקניון גבעתיים
מתחם חיסונים בקניון גבעתיים. "כל זמן שאנחנו מרוויחים הוא לטובת העניין"
פרופ' קלדרון-מרגלית נשאלה מה דעתה על ההגבלות שמוטלות על נסיעות לחו"ל, והשיבה: "אני מתרשמת שהצעדים ננקטים באופן משביע רצון. כשאנחנו אומרים 'לסגור', אנחנו מדברים רק על הגבול, לא על סגרים בתוך המדינה, לשמחתי. העלייה בתחלואה במערב אירופה מעוררת חשש, כי אלו המדינות שאליהן רובנו נוסעים, ומהן אנחנו עלולים להביא יותר ויותר תחלואה, ולכן יש היגיון רב בהגבלות על נסיעות אליהן בניסיון לצמצם את האפשרות שהאומיקרון ייכנס ויתפשט במהירות.
"אני חושבת שכל זמן שנרוויח בניסיון לבלום את ההתפשטות, הוא לטובת העניין. כל זמן שאנחנו מרוויחים מאפשר לנו לשלוט בתחלואה בישראל וללמוד ממדינות אחרות איך נראית התחלואה שם וכיצד עלינו להיערך".
כשנשאלה אם היא ממליצה להכריז על כל מדינות אירופה כאדומות, ענתה: "יש מגמת עלייה בבריטניה, בדנמרק ובצרפת, כך שאני חושבת שניתן לשקול להכריז עליהן כאדומות. אני גם חושבת שההחלטה על הארכה חוזרת של הבידוד לשלושה ימים וביצוע בדיקה חוזרת, היא ראויה. ברור שסגירה הרמטית של המדינה הייתה טובה במיוחד מבחינת הנגיף, אבל יש שיקולים נוספים שצריך לקחת בחשבון".
"ילדים בדרך כלל לא הולכים לסניפים של קופות החולים, כך שהחיסונים היו פחות נגישים עבורם. זה גם דרש אולי יותר מאמץ מבחינת ההורים. מרגע שהתחילו להגיע ניידות חיסונים לבתי ספר, יש היענות די גבוהה"
בהמשך הריאיון התבקשה פרופ' קלדרון-מרגלית להתייחס לקצב ההתקדמות האיטי של מבצע חיסוני הילדים. "הקצב באמת איטי מאוד", אמרה. "פחות מאחוז מהילדים חוסנו. מאידך, אני רואה שהבאת החיסונים לבתי הספר מעודדת התחסנות. היעדר הנגישות לחיסונים הייתה כנראה המחסום המרכזי. הרי ילדים בדרך כלל לא הולכים לסניפים של קופות החולים, כך שהחיסונים היו פחות נגישים עבורם. זה גם דרש אולי יותר מאמץ מבחינת ההורים. מרגע שהתחילו להגיע ניידות חיסונים לבתי ספר, יש היענות די גבוהה, אז אני בהחלט חושבת שזה צעד ראוי ונבון".
פרופ' קלדרון-מרגלית גם הדגישה את הצורך לאוורר את הכיתות בבתי הספר. "צריך היה לעשות את זה מזמן", אמרה. "זה מגן על הילדים שלנו מפני כל תחלואה נגיפית, לא רק מפני הקורונה. בחורף הזה אנחנו פחות מקפידים על מסכות ועל ריחוק חברתי, וזה מאפשר לנגיפי החורף לפרוץ".