אומרים שכאבי גב תחתון הם אחת מתלונות הכאב השכיחות בעולם המערבי. אם כך, לא מפתיע שלאחר ארבעה חודשים של חרדה לאומית, גם אני הצטרפתי באופן מפוקפק לסטטיסטיקה. עד כה הרפואה המערבית טרם הציעה לי פתרון אפקטיבי דיו לכל התחושות שמלוות אותי בחודשים האחרונים - זה היה האות לנסות לראות מה יש לרפואה האלטרנטיבית להציע לי, או אם נדייק – לראות מה טיפול שיאצו יכול לעשות בשבילי.
4 צפייה בגלריה
טיפול שיאצו במכבי טבעי
טיפול שיאצו במכבי טבעי
קשר מובהק בין גוף ונפש. המטפלת חוה קלנדר בזמן טיפול שיאצו
אני מתייצב לפגישת הייעוץ בסניף "מכבי טבעי" ומפרט בפני הרופאה ד"ר אירינה רובין את הבעיות שתוקפות אותי בשלוש השנים האחרונות - ובפרט בחודשים האחרונים. היא שואלת על הרגלי היום-יום שלי, מתעניינת באיכות השינה, בהקפדה שלי על תזונה ועל המקום שהסטרס תופס בחיים שלי (גדול, תודה ששאלתם). בדרך היא אף מסבירה לי כיצד הנפש והגוף קשורים אחד בשני, ואיך לפעמים בעיות רפואיות שלרפואה המערבית אין כל הסבר לגביהן, מקבלות כאן משמעות אחרת.
ד"ר אירינה רוביןד"ר אירינה רובין
"הגוף הפיזי הוא הבית של הנפש שלנו, ובאופן דומה רגשות יכולים לפגוע באיברים. למשל, רגשות כעס יכולים לפגוע בכבד. חשוב להבין שלגוף שלנו יש כוח לריפוי עצמי. מפה מתחילים תהליך של טיפול בנוסף לקיום אורח חיים בריא"
כמה זמן נדרש כדי לראות הטבה ראשונית? "בדרך כלל כבר מהטיפול הראשון אפשר להרגיש שינוי כמו רוגע, שחרור וחיבור לטיפול. מספר הטיפולים הנדרשים כמובן אינדיבידואלי. ההמלצה היא סדרה של עד 10 טיפולים בתדירות של אחד לשבוע".
אני כמובן עונה לשאלותיה של רובין ולא מחסיר דבר. היא מקלידה נמרצות את חוות הדעת שלה על מסך המחשב, עורכת שיחה קצרה עם המטפלת, ומשם אנו ניגשים לטיפול.

טיפול רפואי שמתחיל בידיים

מקור שמו של טיפול השיאצו נגזר מהמילים היפניות "שי" שפירושה "אצבע" ו"אצו" שפירושה לחץ. משמעותן יחד בתרגום חופשי הוא "לחץ בעזרת האצבעות". "שיטה טיפולית זו המבוססת מגע, מושתתת על עקרונות הרפואה הסינית הקלאסית, והיא פותחה ביפן לפני 200 שנה על מנת להציע פתרון עיסוקי לאנשים עם מוגבלות, חירשים ועיוורים, אשר לא יכלו לעסוק בעבודת כפיים רגילה", מסבירה לי המטפלת חוה קלנדר ממכבי טבעי, על השורשים ההיסטוריים שמהם השיאצו הגיע אלינו.
הטיפול מתבצע במגע על בגדים, במסגרתו המטפל משתמש בגופו על מנת ללחוץ על נקודות ספציפיות בגופו של המטופל, באמצעות האגודל, המרפק ואפילו הברך, על מנת לשחרר חסימות, להקל על כאבים ולהשרות רוגע.
"אני מתייחסת לזה כסוג של כוונון ערוצים. על ידי בדיקת הדופק של המטופל, אני רואה אילו ערוצים יצאו מאיזון, ומשם מתחילה לאזן אותם על ידי מגע. המגע משחרר את החסימות, והיתרון הגדול פה הוא שלמטופל יש את היכולת לקבל רגע בשבוע שהוא כמו מדיטציה בטיפול"
"אני מתייחסת לזה כסוג של כוונון ערוצים", אומרת קלנדר, "ממש כמו שנעשה בדיקור סיני, על ידי בדיקת הדופק של המטופל, אני רואה אילו ערוצים יצאו מאיזון ומשם מתחילה לאזן אותם על ידי מגע – מכניסה תנועה של צ'י – אנרגיית חיים בשפת הרפואה הסינית. המגע משחרר את החסימות, והיתרון הגדול פה הוא שלמטופל יש את היכולת לקבל רגע בשבוע שהוא כמו מדיטציה בטיפול".
לאילו בעיות רפואיות השיטה הוכחה כיעילה? "המון. בראש ובראשונה שיאצו נמצא כמאוד יעיל לטיפול בכאבי גב תחתון, יש לזה המון תמיכה מחקרית. הוא נמצא גם כתורם מאוד לטיפול בחרדות ודיכאון, מכיוון שברפואה הסינית יש הקבלה מאוד גדולה לכאבי גב תחתון לבעיות מסוג זה. בנוסף, שיאצו יכול גם לטפל בבעיות במערכת העיכול ובקשיי שינה, מחזק את מערכת החיסון ותומך בתהליכי ריפוי. המון נשים שמחלימות מסרטן מגיעות אלינו כדי להמשיך את שגרת החיים שלהן לאחר טיפולים קשים".
האם הטיפול יכול לסייע בהתמודדות עם סטרס בתקופה הנוכחית? "טיפולי שיאצו יכולים להיות אפקטיביים בהקלה על תחושות של לחץ וחרדה האופייניות לזמנים אלו. בטיפול אנו משלבים לחיצות ומתיחות בנקודות מפתח בגוף, מה שעשוי לסייע בשחרור מתחים, קידום רוגע נפשי והרגעה. הטיפול מתמקד בהשפעה על האנרגיה של הגוף. במצבים של מתח וחרדה, פחד או צער, עלולה להיווצר חסימה אנרגטית שתתבטא בתסמינים גופניים שונים כמו שרירים תפוסים, תחושת חנק, כאבי בטן וקשיי שינה. טיפולי שיאצו מסייעים לשחרר את האנרגיה התקועה ולשפר את זרימתה בגוף, דבר התורם להרגשה של רוגע ואיזון והפחתת התסמינים הגופניים הנלווים".
נשמע מבטיח. אני נשכב על מיטת הטיפולים ועוצם את עיניי בזמן שקלנדר מעבירה את ידיה על אזורים שונים בגופי ובעיקר על אזור הגב התחתון - לוחצת, משחררת מקומות תפוסים ושרירים נוקשים.
מוזיקה מרגיעה מתנגנת ברקע. קלנדר מדריכה אותי בסנכרון הנשימות יחד עם התנועות וכך אני לאט-לאט עוצם את העיניים ובורח רגע למקום אחר. זה באמת סוג של מדיטציה, אני חושב לעצמי. ברגעים מסוימים נראה שהיא עלתה בדיוק על הספוט הנכון – אני מרגיש תחושה של לחץ באזור הכואב, ואחריה הקלה מיידית.
4 צפייה בגלריה
טיפול שיאצו
טיפול שיאצו
שחרור חסימות על ידי מגע. טיפול שיאצו
(shutterstock)

מטיפול בכאב עד להקלה על סימפטומים של סרטן

כיום כבר קיימים ממצאים מחקריים התומכים בהשפעות המיטיבות שיש לשיאצו בטיפול במגוון רחב של בעיות בריאותיות. יש לציין כי המחקרים אשר יוזכרו כאן מתייחסים באופן כללי לכל הטיפולים מסוג אקופרסורה (Acupressure) אחת משיטות הטיפול במגע של הרפואה הסינית המסורתית שאליה גם שיאצו משתייך בין היתר. עם זאת, חשוב גם לבצע את האבחנה כי שיאצו הוא אמנם סוג של אקופרסורה, אך לא כל שיטת אקופרסורה היא בהכרח שיאצו.
בהמשך לדבריה של קלנדר, מחקרים רבים נעשו על אודות ההשפעה של שיאצו על חולי סרטן. מכיוון שמדובר בשיטה טיפול שאינה פולשנית, וככזו היא אינה משפיעה או נוגדת שימוש בתרופות מסוימות, יש לה יתרון לא מבוטל.
למשל, במחקר משנת 2014 נמצא כי אקופרסורה יכולה לסייע בצמצום הרגשת עייפות ותשישות ולהגביר את רמות האנרגיה בקרב חולי סרטן. במחקר אחר מ-2017 נטען כי לאקופרסורה יש יכולת להגביר את רמת ה-SCF (גורם תאי הגזע) בדם באופן משמעותי, דבר התורם להקלה על תסמינים של דיכוי מח העצם לאחר טיפול כימותרפיה בקרב חולות סרטן.
4 צפייה בגלריה
טיפול שיאצו
טיפול שיאצו
רגע בשבוע של טיפול מדיטטיבי
(shutterstock)
יתרונות גדולים מיוחסים כמובן לשיאצו גם בטיפול בכאבי גב תחתון וחרדה. במסגרת מחקר שנערך בקרב 66 אנשים שהתלוננו על כאבי גב תחתון, התבקשו הנבדקים לדרג את רמות החרדה והכאב שהם חווים לפני ואחרי טיפול שיאצו. נמצא כי המשתתפים השונים דירגו את רמות הכאב והחרדה שלהם לאחר הטיפול כנמוכות באופן משמעותי. פקטורים כמו גיל, מגדר, היסטוריה רפואית ועוד לא היטו את התוצאות באופן דרמטי.
מחקרים נוספים הצביעו על כך שלשיאצו יש יכולת בוויסות לחץ הדם ובאיזון מערכת החיסון, וזאת בשל טכניקת המגע הייחודית המשרה רוגע ומביאה להרפיה, למרות שנדרשים עוד מחקרים כדי לאשש תיאוריה זו.
במחקרים אחרים נמצא כי לשיאצו השפעה מיטיבה בשיפור איכות החיים בקרב אנשים הסובלים ממחלות כרוניות כמו פיברומיאלגיה, כאב כרוני וסרטן, זאת בשל היכולת שלו לשכך כאב, לצמצם תסמיני עייפות ותסמינים אחרים הקשורים למחלות אלו. אין ספק כי עם העלייה בשילוב הרפואה האלטרנטיבית באורח החיים המערבי, נמשיך לשמוע על תרומותיו של השיאצו לבריאות הכללית. בפרקים הבאים בסדרת הכתבות נפגוש טיפולים נוספים, נתנסה בהם בקופות החולים השונות ונספר לכם כמה יעלה לכם התענוג בקופת החולים שלכם.
קראו עוד: