הביטוח הרפואי לא הוחזר: על אף הודעת לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו מיום שישי על הסדרת הביטוח הרפואי של כ-14 אלף הפליטים מאוקראינה שבוטל – בפועל, אין שום מימון לטיפולים רפואיים, בדיקות ותרופות. כך עולה מבדיקה שערכנו היום (ג') בסיפור שאותו חשפנו ב-ynet.
2 צפייה בגלריה
אלה פלטקין פליטה מאוקראינה
אלה פלטקין פליטה מאוקראינה
אלה פלטקין, פליטה מאוקראינה, עדיין מחכה לפתרון
"על פי הנחיית ראש הממשלה ובהתייעצות עם שר האוצר, הוחלט על הארכת הסיוע הסוציאלי והבריאותי לנמלטי המלחמה מאוקראינה עד לסוף השנה", נמסר מלשכת ראש הממשלה ביום שישי האחרון. בפועל, מאז ההודעה דיווחו פליטים ובני משפחותיהם השוהים בישראל שלא נרשם שום שינוי במצבם. גם בעמותת "רופאים לזכויות אדם" שעתרה יחד עם ארגונים נוספים לבג"ץ נגד ההחלטה המקורית לבטל את הביטוח הרפואי, מאשרים שבפועל הנושא לא הוסדר.
קראו עוד:
לדברי עו"ד עדי לוסטיגמן, היועצת המשפטית לארגון רופאים לזכויות אדם, "חרף הבטחות המדינה, עד כה לא הושב ביטוח הבריאות לפליטי אוקראינה שהופסק בן לילה. פרוטוקולים רפואיים, ניתוחים קבועים ואשפוזים הופסקו מעכשיו לעכשיו, תוך סיכון חיי אדם. בתשובת המדינה לבית המשפט העליון לא ניתן כל מענה ברור למועד השבת הטיפול הרפואי פרט לאמירה כי זה יינתן בהקדם.
"החולים אינם יכולים או צריכים להמתין שאותו 'הקדם' יגיע, אולי עוד שבוע, חודש, או חודשיים. העותרים פנו לבית המשפט בבקשה להשיב את הכיסוי הרפואי ולהורות למדינה לאפשר נגישות לטיפול רפואי לאלתר ולפחות למי שנמצאים בעיצומו של טיפול רפואי ובכך למנוע נזק כבד ואובדן חיי אדם".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
הבטחות נתניהו לטפל במשבר הפליטים מאוקראינה נותרו לפי שעה באוויר
(צילום: רויטרס, LUDOVIC MARIN / AFP)
בתשובת לעתירה טענה המדינה שאחת הסיבות להיעדר היישום היא החלטה בדבר זהות המשרד הממשלתי שיהיה אחראי על הטיפול באוכלוסיית הפליטי. "סוכם כי החלטה לגבי האחריות להמשך מתן המענים בתחום הבריאות בשנת 2024, לרבות האופן שבו יוסדר הנושא, תתקבל עד לסוף החודש, ובהתאם יהא על המשרד האחראי, שזהותו תיקבע כאמור על ידי מנכ"ל משרד רה"מ עד לסוף חודש אוגוסט 2023 להיערך להמשך מתן שירותי הבריאות לאוכלוסייה זו", נכתב בתשובה. "יצוין, כי במסגרת היערכות זו, יידרשו הגורמים הרלוונטיים להצביע על מקורות מימון תקציביים".
בפועל, "קיבלנו תשובה שעדיין מענה ואף אחד לא יכול לעזור לנו", אומר רדיק חייקין, בן משפחה של אלה פלטקין, חולת דיאליזה בת 65 מאוקראינה שסיפורה נחשף ב-ynet לאחר שהוצאה מהמוסד הסיעודי בו שהתה.
"תודה רבה לבית החולים ברזילי שלפחות נותן לנו לעשות את הדיאליזה, אבל על התרופות בימים האחרונים שילמנו כבר בעצמנו. ניגשנו לבית המרקחת ונאמר לנו שהדרך היחידה לקבל את התרופות היא רק אם נשלם סכום מלא. זה היה אתמול, שלושה ימים אחרי ההודעה שהנושא הוסדר. אנחנו פשוט בשוק מזה שהודיעו שזה נפתר ובפועל זה לא. איך הם אומרים לנו ופתאום אנחנו מגלים שזה הפוך? מה אפשר להגיד?".
ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה: "ראש הממשלה קיבל החלטה להאריך את הסיוע הסוציאלי והבריאותי לנמלטי המלחמה מאוקראינה עד לסוף השנה. משרדי הממשלה משלימים את הסדרת הסוגיה ויחדשו בהקדם את ביטוחי הבריאות".