אור ירוק לכיתה הירוקה: תוכנית "הכיתה הירוקה", שבמסגרתה יקבלו התלמידים פטור מבידוד בשעות הלימודים בלבד, יוצאת לדרך היום (א'), ופרופ' אלי וקסמן ממכון ויצמן, שעמד בראש הצוות שייעץ למל"ל בנושא הקורונה, אינו שלם איתה. "יש סיכון במתווה הזה", הוא אומר בריאיון לאולפן ynet.
קראו עוד:
"אני יכול לשער מה ההיגיון שעמד מאחורי הדבר הזה: ההבנה שיש סיכון בכך שהבדיקות לא מזהות את כל הנשאים, ורצון לצמצם אותו", אמר. "משרדי החינוך והבריאות יצאו לפיילוט שבו הם מנסים להעריך את הסיכון בהדבקה עם החזרה ללימודים והמעבר למתווה שבו מחליפים את הבידודים בבדיקות. היה נכון להמתין לסיומו של הפיילוט, להסיק מסקנות, ורק על פי זה לקבל החלטות. אני חושב שזה לא נכון לקבל החלטות לפני שיש בידינו נתונים מבוססים".
1 צפייה בגלריה
תלמידים עוטים מסיכות במהלך יום לימודים
תלמידים עוטים מסיכות במהלך יום לימודים
עוטים מסכות בבית הספר ענבלים שבמודיעין. "התחלואה בארץ עדיין מאוד גבוהה, וצריך להוריד אותה בצורה משמעותית", אמר פרופ' וקסמן
(צילום: יריב כץ)
בהמשך הריאיון אמר פרופ' וקסמן שנתוני התחלואה הנוכחיים מראים שיש סיבה לאופטימיות. "אנחנו רואים ירידה ברורה ומשמעותית בתחלואה", אמר. "החיסונים והתו הירוק בלמו את התפשטות הגל הרביעי והביאו לצמצומו. הייתה אי-ודאות במהלך אוקטובר, כי היו שני גורמים שפעלו לכיוונים מנוגדים: מצד אחד, מבצע החיסונים והרחבת מעגל המחוסנים במנה שלישית, שתורמים מאוד להקטנת ההדבקה; ומהצד האחר, החזרה ללימודים, שמגבירה את קצב ההדבקה. קשה היה להעריך מי ינצח, ועכשיו אנחנו רואים שהחיסונים והתו הירוק ניצחו והביאו לירידה בתחלואה.
"אנחנו במצב טוב. עם זאת, צריך לזכור שהתחלואה עדיין מאוד גבוהה, וצריך להוריד אותה בצורה משמעותית".
"לא הייתי מבטל את התו הירוק. אנחנו אומנם בירידה, אבל חזרת מערכת החינוך לפעילות מלאה בוודאי תגביר את קצב ההדבקה. כדי להבטיח פעילות בטוחה ולהימנע מבידודים, אנחנו צריכים להוריד עוד יותר את רמת התחלואה, לכן צריך לנקוט זהירות בשלב זה ולא להחליט על הקלות נוספות"
לשאלה, אם הוא היה מבטל את התו הירוק לאור המגמה החיובית, השיב: "ודאי שלא. אנחנו אומנם בירידה, אבל חזרת מערכת החינוך לפעילות מלאה בוודאי תגביר את קצב ההדבקה. כדי להבטיח פעילות בטוחה ולהימנע מבידודים, אנחנו צריכים להוריד עוד יותר את רמת התחלואה, לכן צריך לנקוט זהירות בשלב זה ולא להחליט על הקלות נוספות".
נושא נוסף שעלה בריאיון היה הישראלים שעדיין מתעקשים לא להתחסן: פרופ' וקסמן נשאל איך אפשר לשכנע אותם לשנות את דעתם. "צריך להגביר את מאמץ ההסברה ולכוון אותו בצורה יותר טובה לאוכלוסיות ספציפיות, שמאמצי ההסברה הנוכחיים כנראה מגיעים אליהן בצורה פחות טובה", השיב.
פרופ' וקסמן הסכים להערכה שאם המגמה החיובית תימשך, הרי שבסוף אוקטובר יהיו בישראל כ-200 חולי קורונה קשים בלבד - "אבל גם בנושא הזה יש לנו אי ודאות", הדגיש. "חזרת מערכת החינוך לפעילות מלאה היא צעד שעלול להגביר את קצב ההדבקה. בשבוע הקרוב נראה עד כמה זה השפיע, ואז נוכל לתת הערכה טובה יותר לגבי העתיד. אנחנו צריכים להיות מאוד זהירים ולעקוב אחר ההתפתחויות".