חודש אוגוסט עמוס בחוויות טיולים לחו"ל. גם ד"ר לימור אילן בושארי, מנהלת מערך הקרדיולוגיה במרכז הרפואי העמק בעפולה, יצאה לחופשה לספרד שממנה שבה עם תסמיני קורונה קשים. מתברר כי בבית החולים העמק אושפזו באחרונה כמה חולי קורונה באחרונה - רובם במצב קל-בינוני. ד"ר ביביאנה חזן, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים העמק, מבהירה: "לא נהיה שוב במצב חירום, אבל נדרשת אחריות אישית". היא הורתה לבקש עטיית מסכות באזורים מסוימים בבית החולים - בין היתר בפגייה ובטיפול נמרץ - כדי להגן על מטופלים.
קראו עוד:
ד"ר אילן בושארי מספרת שסבלה מתסמינים לא פשוטים למרות ארבעה חיסונים שקיבלה: "אחרי 10 ימים חזרתי לישראל. ביום האחרון שבו הייתי בספרד כבר חשתי עייפות כללית שייחסתי אותה פשוט לעייפות של הטיול. עליתי על טיסה שהרגשתי בה קור אימים, אבל שוב, תמיד מקררים את המטוס, כולם יושבים עם מעילים. רק כשנחתתי בישראל והגעתי הביתה הבנתי שיש לי חום גבוה. חמישה ימים הייתי עם חום מאוד מאוד גבוה, כאבי ראש, צינון, אובדן חוש טעם וריח, קשיים בנשימה. הייתי כמעט שבוע בבית".
ד"ר לימור אילן בושארי: "רק כשנחתתי בישראל והגעתי הביתה הבנתי שיש לי חום גבוה. חמישה ימים הייתי עם חום מאוד מאוד גבוה, כאבי ראש, צינון, אובדן חוש טעם וריח, קשיים בנשימה. הייתי כמעט שבוע בבית"
כאמור, היא לא לבד. מתברר שישראלים רבים נדבקו באחרונה בארץ ובחו"ל. ד"ר ביביאנה חזן, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים העמק, אומרת כי "יש גל חדש, אנחנו לא חשבנו שבאמת אנחנו אחרי זה, הקורונה הפכה להיות מחלה שתישאר איתנו, עם גלים שעולים ויורדים, שונה משפעת שרק בחורף. מה שקרה לאחרונה שבאמת היו כמה מוטציות, בעיקר בחו"ל. המוטציות האלה הופכות את הווירוס לקצת שונה, ואנשים - גם אם חלו וגם אם חוסנו - הם כבר פחות מוגנים ולכן אנחנו רואים גל של עלייה, חלק ניכר מהמקרים החדשים הם אנשים שהיו בחו"ל".
1 צפייה בגלריה
מסכה קורונה ישראל
מסכה קורונה ישראל
גלו אחריות, שימו מסכות בבתי החולים
(צילום: shutterstock)
אנחנו מדברים על תחלואה, יותר אנשים מגלים שהם חולים ויושבים בבית אבל גם במחלקות בתי החולים אתם מזהים את זה. מה קורה אצלכם? "כרגע יש לנו תשעה מאושפזים עם קורונה, רק אחד מונשם, רובם במצב קל ובינוני. זה שונה לגמרי מהגלים הקודמים, אנחנו לא מצפים לאיזו מגפה ענקית, גם לא לקריסה של מערכת הבריאות אבל כן אנחנו עסוקים יותר מלפני כמה חודשים".
יש לכם חולים קשים? "יש לנו חולה אחד מונשם, אבל יש סיבות אחרות שבגללן הוא מונשם, הקורונה התלבשה על זה. חולה אחרת מונשמת שמשתפרת, גם היא באה מחו"ל. אז בגדול יש לנו תחלואה, רובם משתפרים. היו לנו שני מקרים מצערים של תמותה. אני יכולה להגיד שבשני המקרים, הקורונה לא הייתה הסיבה למוות".
ד"ר ביביאנה חזן: "ההמלצה היא שכל מי שמרגיש לא טוב, ייבדק בבדיקה ביתית, אחריות אישית - להישאר בבית חמישה ימים, ואחרי היום החמישי לצאת החוצה ללא צורך בבדיקה. ואם יש גורמי סיכון או שמרגישים לא טוב, לפנות לרופא המשפחה"
יכול להיות שמשרד הבריאות צריך לחדד קצת את ההנחיות, כי שמענו שד"ר בושארי נשארה שבוע בבית, אבל יש הרבה אנשים שחולים ובכל זאת יוצאים החוצה.
ד"ר חזן: "נכון. בעצם, אין הנחיה כיום שכל מי שמרגיש לא טוב, ייבדק. אבל יש היגיון בזה שאנשים שמרגישים משהו שדומה לשפעת או לקורונה, יעשו בדיקת אנטיגן ביתית. אם מישהו חיובי, מתוך אחריות ומתוך רצון לא להדביק את הסביבה, הוא אמור להישאר חמישה ימים בבית וזו ההנחיה של משרד הבריאות אבל אין חובה. אם אני חייבת לצאת, אז עם מסכה ולא להיות במקום הומה אדם. אם מדובר במישהו מבוגר או עם מחלות רקע, בדיקת האנטיגן חשובה כי אני יכולה לפנות לרופא משפחה והוא יכול לדאוג לתת לנו או למטופל את התרופות שמונעות החמרה של המחלה והפיכתה למחלה קשה. ההמלצה היא שכל מי שמרגיש לא טוב, ייבדק בבדיקה ביתית, אחריות אישית - להישאר בבית חמישה ימים, ואחרי היום החמישי לצאת החוצה ללא צורך בבדיקה. ואם יש גורמי סיכון או שמרגישים לא טוב, לפנות לרופא המשפחה".
אנחנו חוזרים לאחריות אישית. למי אתן ממליצות על מסכות? ד"ר אילן בושארי: "אני ממליצה לכל מי שעולה על טיסה לשים מסכה כי כמו שאמרה ד"ר חזן, רוב המקרים היום הם יבוא מחו"ל ולא מקומיים. כמובן אנשים שיודעים שהם חולים או שרק החלימו ויוצאים מהבית, לשים מסכות. אנשים שמגיעים לבית חולים לבקר מאושפזים, בני משפחות, ביחידות לטיפול נמרץ, צריכים שתהיה אחריות לא רק לעצמם אלא גם לסביבה. אז לכל אלה אני ממליצה בחום על שימוש במסכות".
ד"ר חזן: "אני רוצה להוסיף שאנחנו כבר לא במצב חירום ואנחנו גם לא נהיה עוד פעם במצב חירום בגלל הקורונה. אז כן, צריך הנחיות של משרד הבריאות אבל גם אחריות אישית של אנשים. משרד הבריאות ממליץ על מסכות בחללים סגורים הומי אדם, בטיסות בוודאי. כשאנשים נכנסים למרפאות ולבתי חולים, אני כבר נתתי הוראה בבית החולים שלנו ללכת עם מסכות".