הערכה בנוגע לזהות החיידק הגורם לדלקת כבד נגיפית בילדים: לאור מקרים נוספים של דלקת הכבד הנגיפית בילדים ברחבי העולם, מומחים מעריכים בסבירות גבוהה כי האחראי לה הוא, ככל הנראה, נגיף אדנו וירוס מזן 41 שהפך ככל הנראה לאלים.
בתוך כך, ארגון הבריאות העולמי מעדכן על מקרי הדבקה נוספים. כעשירית מהנדבקים נזקקו להשתלת כבד. ילד אחד נפטר מהמחלה.
קראו עוד:
הסוכנות הבריטית לאבטחת בריאות עדכנה כי הגורם הסביר למחלת ההפטיטיס בילדים הוא נגיף אדנו וירוס מזן 41. זאת לאחר שאותר בוודאות בכ-100 ילדים שלקו במחלה, מתוך 169. רוב הילדים שחלו היו בני חמש ומטה, שסבלו מתסמינים של מערכת העיכול הכוללים שלשולים ובחילות ואחריהם צהבת.
מדענים חוקרים כעת האם חל שינוי במבנה הגנטי של נגיף האדנו וירוס שנחשב מתון יחסית, כך שהפך למעורר דלקת כבד קשה. הסבר אפשרי נוסף הוא שייתכן שההגבלות שהוטלו במגפת הקורונה הובילו לכך שילדים צעירים נחשפו לראשונה לנגיף האדנו וירוס בשלב מעט מאוחר יותר בחייהם, מה שהוביל לתגובה חיסונית "נמרצת יותר" בחלקם.
השערות נוספות עדיין נחקרות, ובהן האפשרות שזיהום בנגיף הקורונה עשוי להיות הטריגר לבעיות הכבד יחד עם נגיף האדנו וירוס. בחלק מהמקרים נמצאה עדות להדבקה קודמת בקורונה. מה שברור הוא שאין כל קשר לחיסון נגד קורונה, זאת בניגוד לשמועות שהחלו להיות מופצות ברשת.
2 צפייה בגלריה
169 ילדים לקו במחלה ברחבי העולם. דלקת כבד נגיפית
169 ילדים לקו במחלה ברחבי העולם. דלקת כבד נגיפית
169 ילדים לקו במחלה ברחבי העולם. דלקת כבד נגיפית
(צילום: shutterstock)
פרשת הדלקת הנגיפית בכבד החלה ב-21 באפריל כאשר לארגון הבריאות העולמי נודע על לפחות 169 מקרי תחלואה שדווחו מ-12 מדינות באירופה ואמריקה.
המקרים דווחו בילדים בגילי חודש עד 16 שנים. 17 ילדים נזקקו להשתלת כבד, ודווח על לפחות מקרה מוות אחד.

זיהוי התסמונת

התסמונת הקלינית בין המקרים שזוהו, התבטאה בתסמיני מערכת העיכול, הכוללים כאבי בטן, שלשולים והקאות לפני הופעת דלקת הכבד החמורה, צהבת ורמות מוגברות מאוד של אנזימי כבד בבדיקת דם. הנגיפים הנפוצים הגורמים לדלקת כבד נגיפית חריפה לא זוהו באף אחד מהמקרים הללו.

סוגי הדלקת הנגיפית

דלקת כבד נגיפית מתחלקת לכמה סוגים, בהתאם לנגיפי ההפטיטיס שגרמו לה.
דלקת כבד נגיפית מסוג A: מועברת מאדם לאדם דרך מזון או מים מזוהמים.
דלקת הפטיטיס B: עוברת בנוזלי גוף כמו דם ויחסי מין. נגד שניהם קיים חיסון יעיל המצוי בשגרת חיסוני הילדים בישראל.
דלקת כבד נגיפית מסוג C: מועברת דרך נוזלי גוף, לרוב באמצעות חשיפה לדם נגוע ממזרקים משומשים בין נרקומנים.
דלקות כבד נדירות יותר הן מסוג D ו-E: מחלת הפטיטיס יכולה להיגרם גם ממגוון נגיפים אחרים ובהם כאמור נגיפי אדנו ונגיף הקורונה.
לפחות ב-74 מהמקרים זוהה בחולים נגיף אדנו וירוס, וב-20 מהמקרים זוהתה נוכחות של נגיף הקורונה. 19 מהמקרים זוהו עם שני הנגיפים גם יחד.
בבריטניה, שבה דווחו עד כה רוב המקרים, נצפתה לאחרונה עלייה משמעותית בזיהומי אדנו וירוס בקהילה בבדיקות צואה בילדים. גם בהולנד זוהתה עלייה במקרי זיהום באדנו וירוס.
נגיפי אדנו וירוס הם גורם שכיח למחלות דמויות הצטננות ועלולים לגרום לדלקות עיניים ושלשולים.
בישראל, כאמור, דווח עד כה על 12 מקרים בתקופה של שנה וחודשיים שאושפזו במרכז הרפואי שניידר ובביה"ח שערי צדק בירושלים. בשניים מהמקרים נזדקקו התינוקות בגיל 3 ו-5 חודשים להשתלת כבד במרכז הרפואי שניידר.
בינתיים משרד הבריאות וארגון הבריאות העולמי, קראו לרופאים לדווח על כל מקרה החשוד בדלקת כבד נגיפית. במקביל התבקשו רופאים בכל חשד כזה, ליטול בדיקות דם הכוללות תפקודי כבד, בדיקה לאיתור נגיפים נשימתיים (ובהם נגיף האדנו) ובדיקת סרולוגיה לאיתור הדבקה קודמת בנגיף הקורונה.