הידיעה על מחסור בציוד הדרוש לזריקת אפידורל, שפורסמה לפני מספר ימים, מעוררת דאגה בקרב ישראלים רבים ובעיקר אצל נשים שעומדות ללדת בקרוב ושמתכוונות להיעזר באפידורל במהלך הלידה. היום (ד') נתן פרופ' נחמן אש, מנכ"ל משרד הבריאות, ריאיון בנושא ל-ynet radio. לדבריו, בינתיים אין סיבה לדאגה.
קראו עוד:
"קודם כל, משתמשים באפידורל לא רק בלידות, אלא גם לצרכים אחרים", אמר. "יש גם גברים שנדרשים לזה. אני יכול לומר שכרגע אין מחסור: בכל בתי החולים יש מספיק ערכות לשבועות הקרובים, ואנחנו עושים כל מאמץ כדי להביא את הערכות ושלא יהיה מחסור גם לאחר מכן. נקלענו למצב של מחסור עולמי בקיט הזה של ערכת אפידורל, ואנחנו צריכים למצוא תחליפים".
מהם התחליפים האפשריים? יש כאלה בכלל? "כן, יש קיטים של חברות אחרות. זה נכון שהחברה שהפסיקה את הייצור היא השלטת - תופסת אצלנו כ-80% מהשוק, ובעולם אפילו יותר מזה - אבל יש קיטים של חברות אחרות. יכולת הייצור שלהם היא לא גדולה, היא לא מספיקה עבורנו, אבל אנחנו בודקים את כל האפשרויות. אנחנו לא רוצים להגיע למצב שיחסרו לנו קיטים. אפידורל הוא שירות בסיסי שאנחנו צריכים לספק, בעיקר ליולדות אבל גם לצרכים אחרים, ואנחנו לא רוצים להגיע למצב שאין אותו".
1 צפייה בגלריה
אפידורל מחט
אפידורל מחט
"אפידורל הוא שירות בסיסי שאנחנו צריכים לספק, בעיקר ליולדות אבל גם לצרכים אחרים, ואנחנו לא רוצים להגיע למצב שאין אותו", אמר פרופ' אש
(צילום: shutterstock)
השאלה היא לאן זה מוביל אותך ברמה המערכתית. עובדה שאנחנו תלויים רק בחברה אחת. מה אנחנו עושים כדי לפתור את זה לטווח הארוך? "זו שאלה טובה מאוד. יש פה כמה דברים ברמה המערכתית. ראשית, נשאלת השאלה איך אנחנו מנהלים את השוק ולא נמצאים בידיים של חברה אחת. אני הייתי רוצה שהשוק יחולק בין יותר חברות בצורה יותר שווה. אנחנו צריכים לחשוב איך אנחנו משפיעים בנושא, מכיוון שברוב הפעמים הדברים האלה נקבעים על ידי בתי החולים והרופאים. אם הקיט המסוים הזה יותר נוח לרופאים - זה מה שהם יבחרו. לא נרצה להגביל אותם. שאלה נוספת היא האם יכולנו לדעת מוקדם יותר ולהתערב מוקדם יותר בעניין הזה. גם את זה אנחנו בודקים".
כנראה שכן. יותר מ-80% מהשוק תלויים בחברה אחת, אז כנראה יכולנו לדעת שאנחנו לא מבוטחים במקרה שלחברה הזאת יש בעיות. "נכון, אז אנחנו בודקים אם היו צריכים לדווח לנו יותר מוקדם. אנחנו קיבלנו את הדיווח בשלב שבו אנחנו נמצאים עם מאגרים של חודש-חודשיים, וזה קצת מאוחר מדי בשביל תהליכים כאלה".
"כאב הוא דבר לא טוב, הוא יכול להביא למקומות לא טובים. כאב בלידה, שהוא בלתי נסבל, יכול לייצר טראומה ולפגום בתהליך הלידה, כך שבהקשר הזה אפידורל הוא בהחלט אמצעי חשוב בלידה. הוא חשוב לתהליך לידה תקין"
מאוחר מדי בשביל לדאוג לאספקה. מי דיווח לכם, ומתי? "איגוד המרדימים שלח לנו מכתב בנושא המחסור הזה. אנחנו בודקים גם מול היבואן, מדוע הוא לא דיווח לנו. יכול להיות שזה היה צריך להגיע יותר מוקדם מהנהלות בתי החולים או מהגורמים השונים שעושים את הרכש. כל זה זה חלק מהבדיקה שלנו".
יש מחשבה על ייצור עצמי? כלומר, שבישראל יפתחו ערכות אפידורל? "זה צריך להתבסס על תשתית קיימת. אני לא מכיר תשתית כזאת היום במדינת ישראל. להתחיל מאפס זה לא משהו שהוא ישים, בטח לא בטווח הקצר הזה".
ערכת אפידורל
בנושא החיסון הישראלי לקורונה, שפותח במכון הביולוגי, כשלנו כישלון חרוץ. יש הפקת לקחים מהניסיון הכושל הזה לגבי היכולת של ייצור עצמי? "לא כל דבר נוכל לייצר במדינת ישראל. אין לי ספק שנצטרך להמשיך להתבסס על רכש מחו"ל. אבל הדברים האלה ממחישים את העובדה שכשאתה יכול להתבסס על ייצור עצמי, יש לך איזשהו גיבוי. אבל צריך שיהיה לזה שוק, שהתעשייה תהיה מספיק טובה. אלו מוצרים שחייבים להיות מאוד איכותיים".
יש לכם חשש שבגלל המחסור הזה באפידורל, נשים יבחרו לא להגיע ללדת בבתי חולים? כי את הפגת הכאב הן לא יקבלו, אז אולי לא צריך? "אני מקווה שלא נגיע למצב הזה. זה יהיה רע מאוד. אנחנו עושים באמת הכול כדי שלא יהיה מחסור בערכות, ושהנשים יוכלו לקבל מה שהן רוצות. הלידה בבית חולים היא בטוחה יותר, ולכן חשוב לנו שנשים יגיעו, גם כדי לקבל את העניין של שיכוך הכאבים, אבל גם כדי לקבל את המומחיות, בעיקר במצבים שעלולים להסתבך".
אתה כאיש מקצוע מנוסה רואה באפידורל תרופה שאפשר גם בלעדיה, או תרופה שהיא מצילת חיים? "אני חושב שזה עניין של איכות חיים. מציל חיים - אני לא בטוח, אבל בהחלט נותן איכות חיים. הרפואה היום היא לא רק בעניין הצלת חיים. אני מדברים הרבה על חיים בריאים וחיים באיכות טובה, והאפידורל הוא חלק מהעניין הזה".
ועידת הבריאות של קבוצת "ידיעות אחרונות"פרופ' נחמן אשצילום: יריב כץ
לידות היו יכולות להסתיים בצורה שלילית, אפילו טרגית, בלי אפידורל? "אני חושב שכן. כאב הוא דבר לא טוב, הוא יכול להביא למקומות לא טובים. כאב בלידה, שהוא בלתי נסבל, יכול לייצר טראומה ולפגום בתהליך הלידה, כך שבהקשר הזה אפידורל הוא בהחלט אמצעי חשוב בלידה. הוא חשוב לתהליך לידה תקין".
ועכשיו אנחנו צריכים לצפות למצבים שבהם נשים יבקשו אפידורל, והאחות או המיילדת יגידו, "אין מספיק, אני רוצה לשמור את זה. את לא בתנאים לאפידורל". זה יקרה, לא?
"אנחנו עדיין לא שם, וגם לא רוצים להיות שם. אנחנו ממשיכים כרגע כרגיל. אין שינוי בשלב זה לקריטריונים לקבלת אפידורל".
מילה אחת בענייני הקורונה: מה מצבנו כרגע? היא עוד איתנו, נכון? "היא איתנו, אבל אנחנו נמצאים כרגע ברמת תחלואה יחסית נמוכה. יש כמה דברים שמטרידים אותנו. ראשית, יש עלייה בתחלואה באירופה. חוץ מזה, אנחנו לקראת החורף, ומאוד יכול להיות ששוב תהיה עלייה בתחלואה. זה הזמן לקרוא לאנשים להתחסן. אנשים בסיכון, אנשים מבוגרים, חשוב שייקחו את החיסון הזה".
אתמול היה דיון בבג"ץ באותה פרשה עגומה של החלפת העוברים. האישה שבהיריון אמורה ללדת בימים הקרובים את העוברית שהיא מתכוונת לגדל כבתה, בזמן שיש אישה אחרת, שהיא כנראה האם הביולוגית, וגם היא דורשת לגדל את בתה. סיפור נורא ואיום. יש שינוי נהלים בעקבות האירוע הנורא הזה? "הבדיקה עדיין בעיצומה. כבר ביצענו פעולות, כמו להוריד את העומס באותו בית חולים, אסותא ראשון לציון. מבחינת הפעילות, יש דברים שצריך לשפר ולתקן, אבל ייקח זמן עד למסקנות המלאות. צריך לחקור את זה לעומק, לראות ולהבין בדיוק איפה הייתה התקלה ואיך מונעים אותה. הבדיקה צריכה להיות כללית. אסור שיקרה עוד אירוע כזה. אנחנו צריכים לבדוק את כל המערך, וזה מה שאנחנו עושים בימים אלה. ייתכן שתהיינה מסקנות מערכתיות לגבי כלל הפעילות הזאת. בוודאי שיהיו מסקנות לגבי המקום הספציפי הזה".
מי מוביל את הבדיקה המקיפה הזאת של כל מערך ההפריות? "יש פה שני מהלכים שמתרחשים במקביל. יש את יחידת הרפואה במשרד הבריאות שכבר התחילה לבדוק, ויש ועדת בדיקה שמינינו ושתיכנס לדברים לעומק, גם בהיבט המקומי של בית החולים וגם בהיבט הכללי".