המיליארדר אילון מאסק הודיע הלילה (יום ג') כי השבב המוחי בשם ""טלפתיה" שפיתח הסטארט-אפ שלו "נוירלינק" הושתל ביום ראשון לראשונה באדם, שמתאושש מההליך באופן משביע רצון.
מאסק לא הוסיף פרטים על האדם שעבר את ההשתלה, אך בעבר ציינה החברה כי הוא יהיה אדם שמשותק בארבעת גפיו. "הוא מחלים היטב. התוצאות הראשוניות מראות פעילות נוירונית מבטיחה", כתב מאסק בחשבון ה-X שלו (טוויטר לשעבר).
2 צפייה בגלריה
נוירלינק חברה של אילון מאסק
נוירלינק חברה של אילון מאסק
"השבב יאפשר לשלוט בטלפון או במחשב באמצעות מחשבה בלבד"
(צילום: Aleksandra Sova Shutterstock.com)
מאסק הוסיף כי "השבב יאפשר לשלוט בטלפון, במחשב או בכל מכשיר אחר - באמצעות מחשבה בלבד". לדבריו, "המשתמשים הראשונים במוצר יהיו אנשים שמשותקים בגפיים. תארו לעצמכם אם סטיבן הוקינג היה יכול לתקשר מהר יותר מקלדנית או כרוז במכירה פומבית. זאת המטרה שלנו".
גודלו של השבב של נוירלינק הוא כמטבע והוא מכיל בתוכו רכיבים אלקטרוניים סגורים הרמטית. לשבב הזה שמושתל בגולגולת מחוברות עשרות אלקטרודות זעירות, שנראות כמו חוטים דקים במיוחד, שמושתלות במוח עצמו ומעבירות אותות חשמליים מנוירונים. עם זאת, עדיין מוקדם לדעת כיצד גוף האדם יגיב לשתל שהוכנס אליו, והאם רקמות יכולות לצמוח סביב האלקטרודות הזעירות ולפגוע באותות החשמליים.
במאי אשתקד קיבלה חברת הסטארט-אפ של מאסק אישור ממינהל המזון והתרופות בארצות הברית (FDA) להתחיל בניסוי הקליני הראשון בבני אדם. כחודש לאחר מכן הצהיר מאסק באירוע VivaTech בפריז כי החברה מתכננת להשתיל את השבב הראשון בחולה שמשותק בארבע גפיו.
לפני כשלוש שנים סיפר מאסק על השתלת השבב בהצלחה בגולגולת של קוף. הוא הסביר אז כי באמצעות חיבור "חוטים קטנטנים" הקוף מסוגל כעת לשחק במשחקי מחשב באמצעות כוח המחשבה בלבד. כחצי שנה לפני כן, מאסק הציג את החזירה גרטרוד שבמוחה הושתל השבב. באירוע ההדגמה, הראה מאסק כיצד השבב הסמוי מן העין מסוגל לקרוא את הפעילות המוחית של החזירה. בנוסף, הדגים כיצד מתבצעת השתלת השבב, באופן אוטומטי וממוכן לגמרי, ללא מגע יד אדם.
2 צפייה בגלריה
אילון מאסק מציג את הניורלינק
אילון מאסק מציג את הניורלינק
השבב שהציג מאסק לפני כשלוש שנים
(צילום מסך)
חברתו של מאסק נוסדה בשנת 2016, ובסבב הגיוס האחרון שערכה בחודש נובמבר היא הוערכה לפי שווי של 3.5 מיליארד דולר. כך עלה מנתוני חברת PitchBook. אך נוירלינק היא לא החברה היחידה או המתקדמת ביותר בתחום ממשק המוח-מחשב. סטארט-אפ מתחרה בשם סינכרון (Synchron) כבר החל לבצע ניסויים בבני אדם לאחר שקיבל את אישור ה-FDA ב-2021. עם זאת, המכשיר שפיתוח טרם הושתל ברקמת מוח של בן אדם, אלא בווריד הצוואר הפנימי.