האם יעילות החיסון נגד קורונה אכן יורדת, כפי שמעריכים מומחים רבים בארץ ובחו"ל בשבועות האחרונים? אמיר ארגואטי, דוקטורנט לביולוגיה מולקולרית מהטכניון, כלל לא בטוח בכך. ארגואטי ערך בדיקה יסודית של הנתונים עם חוקר נוסף וחזר עם מסקנות מפתיעות ומרגיעות, שאותן הוא הציג היום (ד') בריאיון לאולפן ynet.
קראו עוד:
"בשבוע האחרון ניכרת עלייה בכמות הלא מחוסנים שמגיעים לבתי חולים במצב קשה", מסביר ארגואטי. "ניסינו להבין למה זה קרה, ובדקנו את התחלואה ביישובים שונים לפי רמת ההתחסנות. התברר שהגל הנוכחי התחיל ביישובים שבהם הייתה רמת התחסנות גבוהה, עם אנשים שחוזרים מחו"ל, אנשים ממעמד סוציואקונומי גבוה יחסית, בעוד שביישובים הלא מחוסנים כמעט לא הייתה תחלואה, אבל באיזשהו שלב, בין 11 ל-18 ביולי, רמת התחלואה ביישובים האלה עלתה מאוד. כמות המאומתים עלתה מאוד".
1 צפייה בגלריה
חיסון קורונה
חיסון קורונה
חיסון נגד קורונה. "ככל שיעבור יותר זמן, נראה נתונים יותר נכונים", אומר ארגואטי
(צילום: Shutterstock)
לדעתו, הייתה הטיה של הנתונים. "ההתייחסות הייתה למחוסנים מעל גיל 65 באופן כללי", הוא אומר, "לא הייתה חלוקה לפי יישובים, לפי אזורים שהיו בסיכון. מתברר שכשבודקים את היישובים היותר מחוסנים, מגלים שרמת החיסון של בני 65 ומעלה היא כ-95 עד 97%.
"לאחרונה יש עלייה קבועה ומהירה מאוד בכמות החולים הקשים הלא מחוסנים, בעוד שבקרב המחוסנים העלייה היא איטית הרבה יותר. ככל שיעבור יותר זמן, נראה נתונים יותר נכונים. לדעתי, בזמן הקרוב אנחנו נראה הרבה יותר חולים קשה לא מחוסנים מאשר מחוסנים. המחוסנים מוגנים יותר".
"אנחנו רואים נתונים מהעולם, מבריטניה, שגל דלתא התחיל שם חודש לפנינו, ואנחנו רואים שהנתונים שלהם מעידים על 80% יעילות של הגנה מהדבקה ו-95% יעילות של הגנה מאשפוז. הנתונים בארץ שונים מאלה שבשאר העולם"
ארגואטי התבקש להתייחס להערכות שיעילות החיסון בהדבקת מחוסנים עומדת על פחות מ-40%, ונשאל אם הנתונים פורסמו מהר מדי, לדעתו, ובכך גרמו לאנשים אנשים להירתע מהחיסון ולהימנע מלקבל אותו.
"אני חושב שכן", השיב. "אנחנו רואים נתונים מהעולם, מבריטניה, שגל דלתא התחיל שם חודש לפנינו, ואנחנו רואים שהנתונים שלהם מעידים על 80% יעילות של הגנה מהדבקה ו-95% יעילות של הגנה מאשפוז. הנתונים בארץ שונים מאלה שבשאר העולם, כך שאני חושב שאנחנו צריכים לבדוק את הנושא בצורה יותר מעמיקה ולנסות להבין מהן ההטיות ולא למהר לפרסם נתונים מוטים או בעייתיים".