אנחנו זקוקים לשגרה. היא מייצרת לנו סדר, אוספת אותנו ומאפשרת לנו להתנהל על פי הרגלים. שינויים בשגרה מקשים עלינו, כמו שלמדנו לגלות בתקופת הקורונה, וגם חגי תשרי הם תקופה מאתגרת מסוג אחר, שמייצרת לנו יציאות תכופות מהשגרה, עם כל חג הבא עלינו לטובה.
בתקופות כאלה, לאנשים בעלי יכולת ההסתגלות מהירה יש יתרון גדול על פני אחרים, המתקשים להתאים עצמם למציאות משתנה. החדשות הטובות הן שיכולת החזרה לשגרה היא תכונה נרכשת. ככל שנתרגל את היציאה מהשגרה ובעיקר את החזרה אליה, כך נשפר את היכולת לעשות זאת.
עוד הרגלים לתזונה בריאה:
אחד האתגרים המשמעותיים בתקופה זו מתבטא בקושי הגדול לחזור לאכילה שגרתית, יומיומית, כזו שבה אוכלים בריא, מסודר ובכמויות קטנות יותר. הנטייה שלנו היא להמשיך את החגיגה - הן מכיוון שנשאר אוכל טעים מהחג והן במובן של "אם כבר - אז כבר" ואנו נותנים לעצמנו לפרוק כול עול.
אז איך נקל על החזרה לשגרת תזונה? נסו את הצעדים הבאים:
1. יציאה מהשגרה – אבל עם גבולות גם ביציאה מהשגרה כדאי להחליט מראש על כמה כללים וגבולות, כמו: ארוחות מסודרות, שילוב של ירקות וסלטים בתפריט, הגבלת כמות המתוקים היומית. מומלץ להגדיר גם את כמות הפחמימות בכל ארוחה ואפילו לוותר על מנת פחמימות באחת הארוחות.
2. תכננו את המחר הכינו תוכנית ערב לפני החזרה לשגרה והתארגנו בהתאם עם קניות והכנות: מה ומתי נוכל לאכול בצורה מסודרת, מה צריך להכין ערב מראש ומה יכול לחכות לבוקר המחרת.
3. בלי קיזוזים והסכם עודפים יש נטייה לחשוב שכיוון שאכלנו כל כך הרבה בחג, כדאי לנו לצום או לאכול מעט ביום שאחרי, למטרות קיזוז. אלא שהדבר אינו מקדם אותנו לקראת חזרה טובה לשגרה, אלא מקבע עוד יותר את הקושי - ולמעשה מייצר קושי חדש וגורם לנו להתנהל בקצוות - מאכילת יתר לאי אכילה – שני קצוות שבסופו של דבר מובילים לאותו דבר - אי סדר ואכילת יתר.
ולכן, הדבר הטוב ביותר לעשות כשיוצאים מהמסלול הוא פשוט לחזור אליו – לחזור לארוחות המסודרות ולאכילה הבריאה, שמכילה ירקות, פירות, חלבון (גבינות, עוף ודגים) ופחמימות כמו אורז, לחם מלא, תפוחי אדמה, בטטה, בורגול, קינואה, קטניות וכדומה.
אם אנחנו פחות רעבים ביום שאחרי, מה שבהחלט ייתכן לאחר כמה ימי חג, אפשר לאכול כמויות קטנות יותר אבל עדיין לשמור על אכילה מסודרת. שמירה על הסדר תאיץ את החזרה לשגרה ותאפשר למערכת העיכול שלנו לחזור לנפחי האכילה ולקצב שאליהם היא מורגלת, וכך גם למנוע נפיחות ועיכול לא סדיר.
4. יותר ביתי, פחות מעובד בימים שבין החגים או בתקופה הבאה אחריה, הקפידו לאכול אוכל ביתי. ימי החג הם גם ככה עמוסי מאכלים עשירים, שלרוב מכילים יותר שומן, סוכר, מלח וקלוריות ונפלא יהיה להחזיר לגוף מזון המבוסס על חומרי גלם טריים וכמה שפחות מזונות מעובדים וקנויים. בישול והכנה ביתיים הם הדרך הטובה ביותר לחזור לשגרה.
5. חזרו גם להרגלי שתיית המים גם מי שלא מכניסים בשגרה שתייה מתוקה או מוגזת הביתה, שותים יותר בימי החג וכן צורכים יותר אלכוהול. מעבר לעובדה שאנו מכניסים לגוף הרבה יותר סוכר, לעיתים הדבר בא גם על חשבון שתיית מים. כחלק מהחזרה לשגרה חשוב לחזור ולשתות מים. ואת בקבוקי השתייה הממותקת שנשארו מארוחות החג - אפשר להחזיר לחנות או להעביר הלאה. גם אין צורך לסיים את מה שנשאר - פשוט לשפוך ולזכור שמדובר בקלוריות ריקות, ללא כל ערך תזונתי, שמתווספות לאלו שנאכלו. בתום החג הכינו בקבוק מים אישי או הפעילו בטלפון תזכורות להפסקות שתייה. שתייה מים תעזור גם להסדרת העיכול שייתכן והשתבש במהלך ימי החג וכן תשמור מפני התייבשות ותחושה של צמא המתפרשת פעמים רבות כרעב.
6. אל תשאירו פיתויים נשארו לכם בבית קינוחים, עוגות, בונבוניירות ושוקולדים? זכרו שמה שיישאר בבית בסוף ייאכל ויקשה על החזרה לשגרה. בתום כל ארוחה שאנחנו מארחים, כדאי להעביר הלאה או לחלק בין האורחים ולהשאיר אצלנו כמה שפחות פיתויים. ברגע של רעב, תסכול או סתם שעמום – הפיתויים הללו הם אלו שייכנסו ראשונים לפינו.
1 צפייה בגלריה
ארוחת מותרת מקרר עוגה צ'יט מיל
ארוחת מותרת מקרר עוגה צ'יט מיל
ארוחת מותרת מקרר עוגה צ'יט מיל
(ShutterStock)
7. תחזרו גם לזוז כבר בתום החג, ערב לפני החזרה למשימות היומיום, קבעו ונעצו ביומן חצי שעה עד שעה לפעילות גופנית כלשהי. תכננו פעילות סבירה בעוצמתה, שלא דורשת היערכות מיוחדת או תלות בגורמים חיצוניים. הליכה של חצי שעה לפחות, חדר כושר או שיעור במכון הקבוע יאפשרו להתניע את שגרת הכושר וליצור מחויבות.
חזרה נעימה לשגרה!
שירי נקש הינה דיאטנית קלינית