מחסור חמור בתרופות - והבעיה לא צפויה להיפתר בקרוב: בעקבות הכתבה, שפורסמה אתמול (א') ב-ynet, התראיין היום (ב') ל-ynet radio דודו פפו, יו"ר הסתדרות הרוקחים בישראל.
קראו עוד:
"המצב הידרדר בשלוש השנים האחרונות", הוא אומר. "זה לא משהו שקרה פתאום, אבל בשבועות האחרונים הגיעו מים עד נפש. כמות החוסרים היא של עשרות עד מאות תרופות. כולם מדברים על האקמול, כי כולם מכירים אותו, אבל למעשה, החוסר הוא לכל אורך קשת התרופות: טיפות עיניים, משחות, תרופות לסרטן, לדלקות, לכאבים".
2 צפייה בגלריה
תורים ארוכים בבתי המרחקת
תורים ארוכים בבתי המרחקת
קונים תרופות בבית מרקחת. "כשחסרה תרופה מסוימת, בתוך שבוע גם החלופה שלה נעלמת מהמדפים", אומר פפו
(צילום: טל שחר)
אבל למה, איך זה קרה? "הבעיה היא משולבת, החל ממחסור עולמי בחומרי גלם, עבור לבעיות של אספקה, של שינוע. אני מניח שגם מדובר באיזשהו חוסר תשומת לב, קצת אדישות, חוסר אכפתיות. הדברים מתגלגלים. אני כל יום מקבל מייל עם בין שלושה לעשרה פריטים שהופסק שיווקם".
חוסר האכפתיות הוא של מי? "של מי שצריך לעקוב אחר הדברים".
"אנחנו התרענו, אבל היה גורם שאמור היה להתריע לפנינו. אם יצרן מסוים יודע שהוא מייצר מיליון טבליות בשנה, והוא עכשיו עם מלאי של 50 אלף טבליות בלבד - הוא צריך להתריע על כך"
אגף הרוקחות במשרד הבריאות? "אני לא אומר, אגף הרוקחות במשרד הבריאות. אני אומר, גורמים במשרד הבריאות. אני מפנה אצבע מאשימה גם לעבר חברות הייצור, היצרנים. אני מפנה אצבע מאשימה גם ליבואנים. לא יכול להיות שפתאום מתעוררים, ואין לנו אקמול, או אין לנו תרופה פסיכיאטרית כמו קלונקס, או אין לנו פריזיום או נקסין. המצב לא דומה במדינות אירופה ובארצות הברית. גם שם חווים מחסורים, אבל לא ברמה כמו כאן".
ישראל היא הרי שוק משוכלל, ואם יש חוסר בתרופה אחת, זה פתח לתחרות מצד תרופות אחרות. כנראה יש חסם כלשהו שמונע את התחרות הזאת שהייתה ממלאה את המחסור. "כשחסרה תרופה מסוימת, בתוך שבוע גם החלופה שלה נעלמת מהמדפים. ולא לכל תרופה יש שלוש-ארבע חלופות. תרופה פסיכיאטרית בשם קלונקס - אין לה חלופה. תרופה לכאבי שרירים שנקראת מוסקול - אין לה חלופה בישראל".
2 צפייה בגלריה
דודו פפו יו"ר הסתדרות הרוקחים
דודו פפו יו"ר הסתדרות הרוקחים
דודו פפו. "גם בחו"ל יש מחסורים, אבל לא ברמה כמו כאן"
(באדיבות הסתדרות הרוקחים)
אין חלופה בישראל כי אין הקלה על רגולציה של ייבוא והכנסה של תרופות אחרות לשוק, או כי לא הומצאה לה חלופה בשום מקום? "זו בדיוק אחת הנקודות שאני מעלה מול משרד הבריאות. נכון שלא מדובר בייבוא של נייר טואלט וטיטולים, אבל בהחלט אפשר לבצע הקלה זמנית ברגולציה כדי להביא את החלופות. החוסרים הם לא נחלתם של בתי המרקחת הפרטיים בלבד. החוסרים הם לכל אורך הקו, בכל קופות החולים ובכל רשתות הפארמה. המחסור הוא חמור".
כשדיברנו בזמנו עם מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, על החשש שיהיה מחסור באפידורל, הוא אמר שמי שהיה אמור להתריע בפני משרד הבריאות שתרחיש כזה עלול להתרחש, לא עשה זאת. במקרה שלכם, אתם התרעתם, אבל משרד הבריאות לא פעל? "אנחנו התרענו, אבל היה גורם שאמור היה להתריע לפנינו. אני מקבל את המידע ברגע שהחוסר נוצר, ברגע שאין, אבל אותם יבואנים ויצרנים היו צריכים להתריע מבעוד מועד, כי אם יצרן מסוים יודע שהוא מייצר מיליון טבליות בשנה, והוא עכשיו עם מלאי של 50 אלף טבליות בלבד - הוא צריך להתריע על כך, לא להודיע ברגע שהמחסור נוצר".
"אפשר לבצע הקלה זמנית ברגולציה כדי להביא חלופות. החוסרים הם לא נחלתם של בתי המרקחת הפרטיים בלבד. החוסרים הם לכל אורך הקו, בכל קופות החולים ובכל רשתות הפארמה"
אפשר להניח שהם לא עשו את זה כדי שהמניה שלהם תמשיך להיסחר ברמה מסוימת? "אני חושב שמדובר יותר בחוסר אכפתיות ובאדישות".
משרד הבריאות מסר אתמול בתגובה, כי האחריות למחסור מוטלת על חברות התרופות.