פריצת דרך כחול לבן בתחום החיסונים: ה-FDA ומשרד הבריאות הישראלי אישרו לשימוש את מכשיר ההזרקה של ננופס, המאפשר לחסן שלושה עד חמישה אנשים מכל בקבוקון חיסון נגד אבעבועות הקוף. הטכנולוגיה מאפשרת להחדיר את החיסון לשכבת תוך העור, שם מתבצעת פעילות חיסונית גבוהה, והיא אמורה להגדיל משמעותית את מספר המתחסנים אף שמלאי החיסונים בעולם מצומצם.
קראו עוד:
חיסונים מוזרקים בדרך כלל לשכבת השריר, לרוב בכתף, שם נוצרת פעילות חיסונית ונוצרים נוגדנים ותאי T. מחקרים הראו שהזרקת חיסון לשכבה התוך-עורית יוצרת תגובה חיסונית דומה תוך שימוש בחמישית מכמות החומר, אלא שהזרקה כזו מסובכת מאוד: התברר שחיסון כזה באמצעות מזרקים רגילים גורם לדליפת חלק מחומר החיסון, והמחט מגיעה עמוק מדי ולא לשכבה התוך-עורית.
1 צפייה בגלריה
ננופס זריקה חיסון אבעבועות הקוף
ננופס זריקה חיסון אבעבועות הקוף
המכשיר של ננופס. "פיתחנו מבנים זעירים מגביש סיליקון שחודרים לעור במקום מחט, והחומר עובר לגוף דרכם", מסביר מייסד החברה
המכשיר החדש, של חברת ננופס הישראלית, מאפשר להזריק כל חיסון במדויק לשכבה התוך-עורית, ללא דליפות, תוך שימוש בכמות קטנה של חיסון, כך שמכל בקבוקון המיועד במקור למתחסן אחד, ניתן להכין שלושה עד חמישה חיסונים.
שיטת החיסון מגובה במחקרים קליניים שהוכיחו את יעילותה. בניסויים הקליניים שערכה ננופס, ושפורסמו בכתבי עת רפואיים, הוכח גם שההזרקה כואבת פחות מאשר עם מחט רגילה. השיטה הוכחה כיעילה לא רק בחיסונים נגד אבעבועות הקוף, אלא גם בחיסונים נגד צהבת B, שלבקת חוגרת, שפעת וקורונה.
מייסד חברת ננופס, ד"ר שוקי ישורון, אמר: "פיתחנו מבנים זעירים מגביש סיליקון שחודרים לעור במקום מחט, והחומר עובר לגוף דרכם. ניתן ליצור כך חמישה חיסונים נגד אבעבועות הקוף מבקבוקון אחד וכ-25 חיסונים מבקבוקון חיסון נגד קורונה של פייזר".
ד"ר יותם לוין, מנכ"ל ננופס, הוסיף: "ה-FDA אמר את דברו, והאמירה הזו מהדהדת בעולם, כמו גם ההבנה שחיסוניות דרך העור יכולה להיות חלק מארגז הכלים של מדינות בהתמודדותן עם מגפות, במצבים שבהם הוכח קלינית שהחיסוניות הזו יעילה יותר, וכשאין מספיק חיסונים".