השימוש המוגבר בחומרי הניקוי והחיטוי העלה את תדירות ההתקפים בקרב חולי אסתמה: ממחקר שנערך באוניברסיטת אילינוי בארצות-הברית עולה כי מאז פרצה מגפת הקורונה, חלה עלייה של פי 5 בשימוש השבועי בחומרי ניקיון וחומרי חיטוי, וכי נמצא קשר להחמרה במצבם של חולי אסתמה. מדובר בעלייה של 30-70% בהתקפות אסתמה בקרב החולים (תלוי בסוג חומרי החיטוי בהם השתמשו).
קראו עוד:
מהמחקר, שהקיף כ-800 חולי אסתמה ופורסם בכתב העת המדעי הבינלאומי לאלרגיה ולאימונולוגיה קלינית (The Journal of Allergy and Clinical Immunology) עולה כי 95% מהנשאלים דיווחו כי הגדילו את מספר הפעמים שהם שוטפים ידיים ביום, ו-89% דיווחו כי הגדילו את השימוש בחומרי חיטוי לידיים על בסיס אלכוהול. עוד עולה מהמחקר כי מאז פרצה הקורונה לחיינו, חלה עלייה של 138% בשימוש במגבונים לחים, עלייה של 121% בשימוש בתרסיסי חיטוי, ועלייה של 155% בשימוש באקונומיקה.
2 צפייה בגלריה
חומרי ניקוי חומרי ניקיון
חומרי ניקוי חומרי ניקיון
עלייה של 138% בשימוש במגבונים לחים, עלייה של 121% בשימוש בתרסיסי חיטוי, עלייה של 155% בשימוש באקונומיקה
(צילום: shutterstock)
פרופ' אהרון קסל, מנהל המכון לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית במרכז הרפואי בני ציון, מציין כי במחקר נמצא כי השימוש בחומרי חיטוי בקרב חולי אסתמה גדל משמעותית בתקופת הפנדמיה של נגיף הקורנה, וכי חשיפה לחומרי חיטוי עלולה להחמיר את הדלקת בדרכי נשימה בצורה ישירה וכן את התגובתיות לאלרגנים נשאפים.
"העלייה בשימוש בחומרי חיטוי וחומרי ניקיון בכלל בתקופת הקורונה ובשילוב של פריחת האביב, עלולים להחמיר את מצבם של חולי האסתמה", מתריע קסל. לדבריו, במחקר נמצא כי בחולים אלו חלה עלייה משמעותית בסיכון לחוסר שליטה על מחלת האסתמה. הנתונים בישראל מצביעים על כך שיותר מ-50% מחולי האסתמה אינם בשליטה למרות הטיפולים הקיימים, וזאת בשל היענות נמוכה לטיפולים ושימוש לקוי במשאפים, ומספרם עלול להאמיר לנוכח העלייה החדשה בשימוש בחומרי ניקיון וחיטוי.
הנתונים בישראל מצביעים על כך שיותר מ-50% מחולי האסתמה אינם בשליטה למרות הטיפולים הקיימים, וזאת בשל היענות נמוכה לטיפולים ושימוש לקוי במשאפים, ומספרם עלול להאמיר לנוכח העלייה החדשה בשימוש בחומרי ניקיון וחיטוי
"לאור ממצאים אלו", מוסיף קסל, "אנו ממליצים להקפיד על נטילה קבועה של הטיפול המניעתי לאסתמה, שהיום קיים במשאף פשוט וקל לשימוש שניתן פעם אחת ביום, בצורה הדוקה בתקופה זו של האביב, בה הפריחה של עצים, דשאים, עשבים, נמצאת בשיאה, וכן להשתדל להימנע מחשיפה לחומרי ניקוי המכילים מלבין בעיקר מסוג אקונומיקה וכן חומרים המכילים אלכוהול, כלור, ליזול וריחות מבשמים חזקים".
2 צפייה בגלריה
 "לאור ממצאים אלו", אומר פרופ' קסל, "אנו ממליצים להקפיד על נטילה קבועה של הטיפול המניעתי לאסתמה, שהיום קיים במשאף פשוט וקל לשימוש"
 "לאור ממצאים אלו", אומר פרופ' קסל, "אנו ממליצים להקפיד על נטילה קבועה של הטיפול המניעתי לאסתמה, שהיום קיים במשאף פשוט וקל לשימוש"
"לאור ממצאים אלו", אומר פרופ' קסל, "אנו ממליצים להקפיד על נטילה קבועה של הטיפול המניעתי לאסתמה, שהיום קיים במשאף פשוט וקל לשימוש"
(צילום: shutterstock)
עורכי המחקר מציינים כי על אף שצפו עלייה בשימוש בחומרי ניקיון וחיטוי במהלך המגפה, הופתעו משיעורי השימוש הגבוהים בחומרים אלה. "לשימוש בחומרי הניקוי והחיטוי בשיעורים כה גבוהים ולאורך זמן עלולה להיות השפעה ממושכת על החמרת התקפי אסתמה ומחלות ריאה כרוניות נוספות, ויש להביא את ממצאי המחקר לידיעת הציבור ורופאי המשפחה על מנת שיוכלו להעניק את הטיפול המיטבי ובכלל זה התמדה במשאפים להשגת איזון במחלה לצד מעבר לשימוש בחומרי ניקיון בטוחים יותר", מוסיף פרופ' קסל.
פרופ' קסל, אתה רואה עלייה בפונים גם אצלך במרפאה? "בהחלט, מגיעים אליי הרבה מטופלים שלי שמעידים שחוו התקפות קוצר נשימה מיד לאחר שימוש בחומרי ניקיון".
מה יש בחומרי הניקוי שמשפיע כל-כך על מערכת הנשימה? "הכימיקלים החזקים שחומרי הניקוי מכילים, גורמים לתגובה. הרי אסתמה מתבטאת בתהליך דלקתי ברקמות, וכשאדם שהוא חולה אסתמה בא במגע עם חומרי הניקוי עתירי הכימיקלים, התגובה שלו, בגלל הדלקתיות הקיימת, היא עוצמתית הרבה יותר משל אדם בריא".
"ככל שרמת ההשכלה נמוכה יותר, המטופל יחווה יותר התקפים. גם המצב הכלכלי משפיע. למטופלים בעשירונים התחתונים אין הרבה ברירות, והם מבצעים את הניקיונות בעצמם, וכתוצאה מכך סובלים יותר מהתקפי אסתמה"
ובכל זאת, לנקות צריך. מה אתה מייעץ לאותם חולים? "יש חומרים שפחות גורמים לקשיי נשימה, ועדיף להשתמש בהם. אבל אם מישהו חייב להשתמש בחומרי הניקוי העוצמתיים, אני מציע לו לעשות זאת אחרי שעטה על פניו מסכה, שתחסום את אדי החומרים מלהגיע לריאותיו. כמובן שהאופציה היותר יעילה היא פשוט לתת לבן או בת הזוג לנקות, אבל זה כבר עניין אישי".
יש מאפיין לאוכלוסייה שנפגעת מחומרי הניקוי? "כן, וגם המחקרים מצביעים על כך. ככל שרמת השכלה של המטופל נמוכה יותר - הוא יחווה יותר התקפים. גם המצב הכלכלי של החולה משפיע. למטופלים בעשירונים התחתונים אין הרבה ברירות, והם מבצעים את הניקיונות בעצמם, וגם סובלים יותר מהתקפי אסתמה בעקבות כך".
יש חומרי ניקוי או חיטוי שמסוכנים יותר מאחרים? "כן, מגבוני ניקוי שמכילים כלור ו/או אלכוהול גורמים ליותר התקפי אסתמה. דווקא שימוש בספריי לניקוי גורם לפחות התקפים".