המשלוח של חיסוני פייזר ומודרנה, שצפוי לנחות כאן בימים הקרובים, מבשר על המשך הצלחת מבצע החיסונים שהעמיד את ישראל במקום הראשון בעולם בקצב ההתחסנות, ואת התקווה לצאת במהרה משנת המגפה. היום (א') החלו לקבל את מנת החיסון השנייה הצוותים הרפואיים, שבתוך שבוע צפויים להיות מוגנים מפני הקורונה.

מי אמור להתחסן כעת?

אחרי הצוותים הרפואיים שיקבלו היום, כאמור, את מנת החיסון השנייה, יחלו לקבלה מבוגרים בני 60 ומעלה, שקיבלו את החיסון הראשון לפני 3 שבועות. במקביל נמשך מבצע החיסונים לאוכלוסיות בסיכון, בני 60 ומעלה, וחולים כרוניים בני 55 ומעלה הנמצאים בסיכון לתחלואה קשה בקורונה.
בין מחלות הרקע שעשויות לגרור מחלה קשה קיימות מחלות לב, יתר לחץ דם, השמנת יתר קיצונית, שומנים בדם, סוכרת, אסתמה פעילה ומחלות ריאה כרוניות אחרות. בנוסף, צפויים לקבל את מנת החיסון הראשונה (מגיל 16 ומעלה) מושתלי איברים, חולי סרטן המוגדרים בדיכוי חיסוני ובני משפחותיהם, חולי ניוון שרירים בעלי פגיעה בפעילות הנשימה, ועוד.
בתוך כך, צפוי בקרוב להתחיל סבב חיסוני צוותי החינוך שיאפשר את פתיחת שנת הלימודים. גם צה"ל קיבל כמה עשרות אלפי מנות, וחיסן עד כה גורמים פיקודיים, חיילים קרביים, תומכי לחימה וחיילים המוגדרים כצוות רפואי (חובשים, פראמדיקים, נהגי אמבולנס, רופאים צבאיים, סייעות שיניים, עובדי מעבדה וקציני בריאות הנפש).

מתי תתחסן קבוצת הגיל שבין 40 ל-50?

לאחר השלמת חיסון כל צוותי הרפואה והחירום, האוכלוסיות בסיכון וצוותי ההוראה.

מה צריך להכין לקראת החיסון השני?

יש להגיע במועד שנקבע בדיוק. אם שכחתם, תוכלו לבדוק באפליקציית הקופה למתי הוזמנתם, או בקיוסק המידע שבמרפאות ובבתי המרקחת של הקופה. יש להתייצב במקום כחצי שעה לפני המועד לצורך ההרשמה, יחד עם כרטיס קופת החולים ותעודת זהות.
2 צפייה בגלריה
חיסונים נגד קורונה סבב שני באיכילוב
חיסונים נגד קורונה סבב שני באיכילוב
סבב החיסון השני מתחיל: הצוותים הרפואיים מתחסנים באיכילוב
(צילום: רויטרס)

אם אני בבידוד וצריך להתחסן – מה עושים?

החיסון יישמר עבורך עד שתצא מבידוד למשך 3 ימים. לקראת היציאה מהבידוד יש ליצור קשר עם מוקד הקופה כדי לתאם את מועד החיסונים החדש. בכל אופן אין לצאת מבידוד לצורך קבלת החיסון.

מה ההבדל בין תופעות הלוואי אחרי הזריקה הראשונה והשנייה?

תופעות הלוואי הכלליות דומות בשתי הזריקות וכוללות בדרך כלל חום, נפיחות באזור הזריקה וכאב בשריר בו הוזרק החיסון. לעתים נדירות יותר נרשמת חולשה, סחרחורת, פריחה מקומית על העור, כאבי ראש, ונימול בפנים, אך כולם חולפים תוך מספר שעות עד כמה ימים.
במקרים ספורים נרשמו תגובות אלרגיות סיסטמיות אצל מתחסנים שלקו בעבר באלרגיות קשות שהצריכו אשפוז. לפיכך, הסובלים מאלרגיה צריכים להישאר לאחר החיסון במרכז החיסונים להשגחה בת כשעתיים. מי שסובל מאלרגיה קשה שהצריכה בעבר אשפוז או מאלרגיה ידועה לחיסונים או למרכיבי חיסון (כמו פוליאתילן גליקול) – לא יוכלו להתחסן בשלב זה.

אני אישה בהריון, האם מותר לי להתחסן?

נשים בהריון לא נכללו במחקר הקליני של חברות החיסונים. עם זאת, בפייזר מסרו כי במהלך המחקרים כמה מהמתחסנות הרו, ולא נצפו בעיות, לא בהריון ולא בלידה או לאחריה. לפיכך הנחו כי לנשים בהריון המעוניינות בכך – מותר להתחסן.
גם נשים מיניקות או נשים בטיפולי פוריות רשאיות להתחסן לקורונה, אף שלא נכללו במחקר. זאת משום הידיעה שהסיכון במחלת הקורונה עולה בעשרות מונים על סיכון תיאורטי מהחיסון. נציין כי בשבועות האחרונים כבר התחסנו נשים רבות בהריון, מניקות ובטיפולי פוריות.

אם לקיתי בתופעות לוואי בזריקה הראשונה, מותר לי להתחסן שוב?

בכל מקרה של תופעות לוואי שהתגלו אחרי הזריקה – יש לדווח לרופא המטפל, שמדווח עליהן למשרד הבריאות ולחברת התרופות. אם מדובר בתופעות לוואי המוכרות (מקומיות או חולפות מאליהן בתוך כמה שעות ללא צורך בטיפול מיוחד), אין מניעה להתחסן. אם מדובר בתופעת לוואי קשה או מסכנת חיים – אסור להתחסן. בכל מקרה, כאמור, יש להיוועץ ברופא המטפל ולדווח לאחות המחסנת על כל תופעת לוואי שהתגלתה.
2 צפייה בגלריה
הסבב השני של החיסונים נגד קורונה בוולפסון
הסבב השני של החיסונים נגד קורונה בוולפסון
הסבב השני של החיסונים נגד קורונה בוולפסון
(צילום: נדב אבס)

לא נקראתי לחיסון הראשון אף שאני בקבוצת סיכון. מה לעשות?

יש לפנות למרפאת הקופה כדי לדאוג עבורך לתור.

איך יקבלו חיסון מרותקי בית סיעודיים?

משרד הבריאות משלים בימים אלה את חיסונם של מרותקי בית ובהם נכים וסיעודיים, שיחוסנו בביתם יחד עם המטפלים בהם. בימים הקרובים אמורות קופות החולים לתאם את תור. אם לא קיבלתם הודעה על כך, צרו קשר עם מרפאתכם.

האם מי שבטיפול ביולוגי צריך להימנע מקבלת התרופה עד אחרי החיסון?

טיפול ביולוגי עלול במקרים מסוימים להפחית את יצירת הנוגדנים ברמה אפקטיבית, ובמיוחד בתרופה ריטוקסימאב. לפיכך, ממליץ האיגוד הראומטולוגי להתייעץ ברופא המטפל ולתכנן את הטיפול כך שיהיה רחוק מהחיסון. חלק מהרופאים המומחים ממליצים לעשות כן גם לגבי תרופות ביולוגיות אחרות.
עם זאת, אין עדיין מספיק מידע בנושא, וגם במשרד הבריאות טרם פרסמו המלצות. כך או כך, החיסון מותר עקרונית למי שנמצא תחת טיפול ביולוגי, ואף מומלץ לחולה ולבני ביתו.

אילו תופעות לוואי התגלו אצל המחוסנים בישראל?

עד כה חוסנו קרוב לשני מיליון ישראלים, מתוכם דווחו אצל כ-0.1% הופיעו תופעות לוואי מקומיות (כאב קל בשריר, אדמומיות או נפיחות). אצל 0.05% מהמתחסנים דווחו תופעות כלליות קלות ובהן כאבי שרירים, חום, עייפות וסחרחורות, כולן חלפו תוך זמן קצר. במספר קטן של מקרים דווחו תופעות אלרגיה קלות שכללו פריחה וגרד. עם זאת, לא נרשם עד כה בישראל מקרה של תגובה אלרגית קשה (אנפילקסיס).

האם יכול להתרחש מצב בו יזריקו מנה לא נכונה של החיסון?

האחיות והאחים שמחסנים מיומנים מאוד במתן חיסונים, ועברו הדרכות אינטנסיביות. עם זאת, במחקרי פייזר לא נמצאו תופעות לוואי חריגות גם בקרב מתחסנים שקיבלו כמות כפולה של חיסון במינון של 58 מיקרוגרמים (במקום 30 מיקרוגרם). כך שגם במקרה של טעות, שלא אמורה לקרות, לא צפויות תגובות מסוכנות.

האם מותר להתחסן כשיש חום גבוה?

כמו בכל חיסון, מותר להתחסן רק 24 שעות לאחר שהחום חלף. זאת משום שהחיסון עצמו עלול להעלות את חום הגוף, בשל תהליך היווצרות הנוגדנים, ובמקרה של חום גבוה – לא ניתן יהיה לדעת האם הוא נובע ממחלה או מהחיסון עצמו.

האם מותר להתחסן בזמן טיפול אנטיביוטי?

כל עוד אין חום גבוה במשך 24 שעות לפחות, והחולה חזר למצבו הבסיסי - כלומר חש בטוב ושב לשגרת חייו, אין בעיה להתחסן בעת קבלת אנטיביוטיקה.

האם מותר לחזור לעבודה או ללימודים אחרי החיסון?

בהחלט, לאחר 15 דקות של השגחה. מי שסובל מאלרגיות או דיכוי חיסוני, צריך להישאר בהשגחה של 30 דקות.

האם אפשר להתאמן אחרי החיסון?

כעיקרון אין איסור גורף על אימון ספורטיבי, אך מומלץ להימנע מפעילות אינטנסיבית ביום החיסון.

מדוע מזריקים את החיסון דווקא לשריר?

הזרקה כזו חודרת לגוף באופן איטי ומדורג, ומאפשרת למערכת החיסון להגיע למקום ולהתחיל ליצור את ההגנה הנדרשת, האורכת ימים עד שבועות. הזרקה לעור אינה יעילה, כיוון שאינה מכילה מספיק כלי דם שיגרמו לתנועה של תאי דלקת ויצירת נוגדנים. מנגד - הזרקה לווריד אסורה ומסוכנת ביותר, משום שהיא עלולה לגרום לתגובה אלרגית מסכנת חיים.

תוך כמה זמן מרגע החיסון מתחילה ההגנה מקורונה?

על פי מחקרי פייזר, יעילות החיסון מגיעה לכ-60% שבוע אחרי הזריקה הראשונה, ול-95% שבוע אחרי הזריקה השניה. עם זאת, יש לנקוט במשנה זהירות: בשבועות האחרונים תוארו מקרי הדבקה של מתחסנים שלא הקפידו על עטיית מסכה וריחוק חברתי, גם שבוע ושבועיים אחרי הזריקה הראשונה. לפיכך, יש להמשיך להקפיד עד להודעה חדשה על הכללים.

האם יקבלו המתחסנים "דרכון ירוק"?

משרד הבריאות חשף השבוע את ההכנות האחרונות לאפליקציית הדרכון הירוק, אותו יקבלו מתחסני פייזר ומודרנה שבוע אחרי הזריקה השנייה, וגם מי שנדבק בקורונה בשנה האחרונה. על פי המסתמן, הדרכון יעניק את ההטבות הבאות – פרט כמובן לאפקט מניעת ההדבקה והצלת החיים:
  • פטור מבידוד במקרה של חשיפה
  • כניסה לאירועי תרבות
  • כניסה לאירועי ספורט
  • כניסה לחדרי כושר ופעילות ספורטיבית אחרת
  • השתתפות באירועים חברתיים ומשפחתיים
  • עלייה לטיסות בחברות שיחייבו זאת
  • כניסה לקניונים
  • כניסה לבתי מלון