לידור לוי ז"ל שנרצח בפיגוע בגן יבנה והובא למנוחות ביום שישי הציל במותו לוחם צה"ל בן 23 שנפצע אנוש בעזה לפני כמעט שלושה חודשים ונזקק להשתלת ריאות דחופה. לבו של לוי ז"ל הושתל בגבר בן 63. כך הודיע הבוקר (א') המרכז הלאומי להשתלות.
בני משפחתו אמרו הבוקר: "קצרה היריעה מלתאר את לידור בכמה מילים בודדות. לידור היה בן אדם מיוחד, כזה שלא פוגשים כל יום. הוא אהב את החיים בצורה בלתי רגילה. כל חייו היו לאורם של ערכי הנתינה, אהבת הזולת והסביבה. המשפחה עבור לידור הייתה ערך עליון והאבהות הייתה תפקיד חייו. לידור היה הבן זוג המושלם, בן ואח למופת.
"כל מי שפגש בלידור זיהה מיד את הטוב שהקרינו פניו והוא היה מושא להערצה עבור רבים. לא מפליא אותנו לגלות שלידור היה חתום על כרטיס אדי ובזכות כך הציל חיים גם לאחר מותו. המסר שהשאיר לנו לידור בצוואתו הוא להיות אנשים טובים יותר".
אמש (שבת) דיווחנו לראשונה על החייל שעבר את ההשתלה ביום שישי בניתוח מורכב שארך 10 שעות בגלל מצבו. לידור ז"ל הותיר אחריו את בתו בת החצי שנה, ואת אלמנתו שושי, שנמצאת בהיריון.
1 צפייה בגלריה
לידור לוי ז"ל
לידור לוי ז"ל
לידור לוי ז"ל עם בתו התינוקת.
(צילום: באדיבות המשפחה)
ביום חמישי בערב התקבלה ההודעה שנמצאה עבורו תרומת ריאות מתאימה. הוא הוכנס לחדר ניתוח ביום שישי לפנות בוקר, שם נותח במשך עשר שעות. "ההשתלה הייתה מורכבת מאוד בגלל מצבו הקשה של החייל והשתתפו בה עשרות אנשי צוות מכל בית החולים", מספר ד"ר לירן לוי, מנהל שירות השתלות ריאה במרכז הרפואי שיבא. היא הסתיימה בהצלחה, ובסופה נותק החייל ממכונת האקמו. כעת הוא מתאושש מההשתלה, והריאות החדשות מתפקדות כמצופה. בימים הקרובים ינסו לגמול אותו ממכשיר ההנשמה שאליו הוא עדיין מחובר.
"עד כה הריאות החדשות מתפקדות היטב ויש רושם הם נקלטות באופן אופטימלי", אמר ד"ר לוי, "אני מקווה שנוכל לגמול אותו מהנשמה מהר ככל הניתן".
החייל, בן 23, לוחם בחיל השריון, היה חלק מצוות טנק שנפגע מטיל נ"ט שחדר לטנק ב-19 בינואר. הוא הובהל לבית החולים סורוקה שם אושפז במצב אנוש ביחידה לטיפול נמרץ פנימי, מורדם ומונשם. בהמשך, לאחר שמצבו הידרדר בשל כשל ריאתי קשה, חובר למכשיר אקמו, המחליף את פעולת הלב והריאות במטרה לאפשר להם להתאושש. אולם למרבה הצער, זה לא קרה.
ד"ר לירן לויד"ר לירן לויצילום: דוברות שיבא
"הפגיעה הריאתית הקשה שהחייל הזה סבל ממנה נגרמה כנראה משתי סיבות", אומר ד"ר לוי. "הראשונה היא שאיפת עשן של כימיקלים ותרכובות לא מוכרות מהטיל שפגע בטנק. השנייה היא פגיעת הדף מאוד קשה שפגעה ברקמת הריאה. שני המנגנונים הביאו לכך שמצבו היה קשה מאוד והריאות שלו לא התאוששו מהפגיעה".
בימים אלה מועמדים לפחות עוד שני פצועי צה"ל נוספים לעבור השתלת ריאות בנסיבות דומות. "בית החולים סורוקה והיחידה לטיפול נמרץ פנימי עשו עבודה מדהימה, ויש בינינו שיתוף פעולה מדהים", אמר ד"ר לוי. "החייל הזה שרד אך ורק הודות לעובדה שמשתמשים באקמו בנסיבות של טראומה, דבר שלא קרה בעבר. ניסיון הקורונה מלמד שאצל חולים כאלה משך האשפוז והשיקום ארוך יותר משל מושתלים אחרים, אבל ברגע שהם יוצאי מבית החולים הצפי להחלמתם דומה לזה של חולים אחרים".
חתמו על כרטיס אדי בקישור הבא