"הרפואה של השנים האחרונות יצרה פריצת דרך יוצאת דופן עבור חולי הסוכרת", אמר היום (ג') פרופ' איתמר רז, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת, בוועידת הבריאות של ynet ו"ידיעות אחרונות". פרופ' רז ואני מגישים יחד את הפודקאסט "משחקי בריאות" בשיתוף קבוצת ידיעות אחרונות, שיעלה ב-ynet ובאפליקציות השונות.
פרופ' רז סקר כמה מהחידושים הבולטים בתחום הטיפול בסוכרת, שחלקם עומדים להגיע לישראל בקרוב.
"אחת התרופות המוכרות לנו", אמר פרופ' רז, "שניתנת אחת לשבוע בהזרקה לצורך ירידה במשקל, הוכחה כבעלת יכולת להביא לריפוי של סוכרת סוג 2. הגישה השתנתה לחלוטין. אם בעבר היה מגיע אליי מטופל, והייתי מנסה להביא אותו לרמות כאלה שלא יהיו לו סיבוכים, היום השאיפה היא להביא לריפוי מוחלט, להביא את רמות הסוכר לנורמליות. זה קורה לי עם לא מעט מטופלים, שמקבלים את הזריקה הזו.
עוד מוועידת הבריאות:
"הגוף מתחיל לייצר אינסולין. כלומר, השומן יוצא מהלבלב, ואז התאים בלבלב לא מתים: הם מתפקדים ומייצרים אינסולין. השומן שוקע גם בשריר ובכבד, והשקיעה בשריר גורמת לכך שהשריר עיוור לאינסולין, לא רואה אותו, ואז הסוכר לא נכנס לשריר. המשמעות היא שיורד שומן מהשריר ומהכבד, הכבד מפסיק לייצר יותר מדי סוכר, והסוכר בירידה".
1 צפייה בגלריה
ועידת הבריאות של קבוצת "ידיעות אחרונות"
ועידת הבריאות של קבוצת "ידיעות אחרונות"
דנה רון ופרופ' איתמר רז בוועידת הבריאות של קבוצת "ידיעות אחרונות". "השאיפה היא להביא לריפוי מוחלט מסוכרת"
(צילום: אביגיל עוזי)
יש עוד בשורה גדולה לחולי הסוכרת: בקרוב יהיה אינסולין שבועי, שיחליף את הזרקת האינסולין היומית. "פורסם עכשיו מאמר גדול ב'ניו אינגלד ג'ורנל אוף מדיסן' על מחקר שבו השתתפו 1,000 מטופלים, כאשר 500 קיבלו אינסולין יומי, ו-500 קיבלו את האינסולין השבועי, ארוך הטווח. התברר שהאינסולין השבועי טוב לפחות כמו היומי ואפילו עולה עליו מבחינת הזמן שבו הסוכר נמצא במקום שבו אנחנו רוצים שהוא יהיה. זו בשורה ענקית למטופלי האינסולין: הם יכולים להזריק רק פעם בשבוע במקום פעם ביום".
אבל היום, עם הסנסור שמתקשר עם המערכת שמזריקה את האינסולין, מה זה משנה בעצם? הרי זה לא כמו פעם, שאדם היה יושב, בודק ומזריק. "הסנסור זה סיפור אחר. לא תמיד הוא מביא לתוצאה הרצויה. זה גם עולה הרבה כסף, ועד שהוא יהיה רלוונטי לכל מטופל, יעברו חמש שנים לפחות".
אז זו בהחלט בשורה טובה, שאפשר להזריק פעם בשבוע במקום כל יום. בנוסף, ה-FDA אישר לאחרונה תרופה שתמנע חלקית התפתחות סוכרת סוג 1. "נכון. יש מחקר שהראה שנוגדן מסוים שפועל נגד חומר שפוגע בלבלב, יכול להאריך ב-32 חודשים את הזמן שמפתחים סוכרת. כלומר, מאתרים אדם שעומד לפתח סוכרת סוג 1, נותנים לו את התרופה הזאת ודוחים לו את הסוכרת בכמעט שלוש שנים".
זה כבר קיים? "זה קיים בארצות הברית, וישראל תהיה כנראה המדינה השנייה שתקבל את זה. זה יקרה בימים הקרובים".
יש גם תרופה ליתר לחץ דם שמאריכה מאוד את ה"האני מון", ירח הדבש של חולי הסוכרת. מה זה בדיוק? "סוכרת סוג 1 מתבטאת בכך שהחולה מגיע עם רמות סוכר מאוד גבוהות, ובמצב קשה, אבל זה קורה כשעדיין יש לו תאים שיודעים להפריש אינסולין. כשאנחנו מתקנים את זה על ידי מתן אינסולין חיצוני, הלבלב מתאושש, התאים פועלים, והוא יכול להמשיך לחיות ללא אינסולין במשך מספר חודשים. לתקופה הזו קוראים 'האני מון'. הבעיה היא שהתהליך של תקיפת הלבלב נמשך, ולכן ה'האני מון' הוא בן חצי שנה בלבד.
"עכשיו גילו שתרופה למניעת הלחץ דם פועלת נגד אחד החלבונים שעולים ופוגעים בתאי הבטא, ובכך מעכבת את ההתקפה עליהם. אם ניקח חולה חדש, נאזן אותו, נכניס אותו ל'האני מון' וניתן לו את התרופה הזו, ה'האני מון' שלו יתארך לשנתיים או שלוש".
"יש מחקר שהראה שנוגדן מסוים שפועל נגד חומר שפוגע בלבלב, יכול להאריך ב-32 חודשים את הזמן שמפתחים סוכרת. כלומר, מאתרים אדם שהולך לפתח סוכרת סוג 1, נותנים לו את התרופה הזאת ודוחים לו את הסוכרת בכמעט שלוש שנים"
זה כבר בשימוש? "חלקי. אני נותן את זה לצעירים ולבני נוער".
מה לגבי האפשרות לרפא סוכרת סוג 1 באמצעות השתלה של תאי אב שנלקחים מהחולה? "זאת פריצת דרך ענקית. מספר חברות בארצות הברית ובקנדה לוקחות דם מהחולה, מוציאות ממנו תאי אב והופכות אותם לתאים שמייצרים אינסולין. אחר כך מכניסים את התאים בחזרה לכבד, ושם יש להם מספיק חמצן ודם כדי להפריש אינסולין לפי הצורך. יש מטופל אחד שכבר יותר משנה בריא לחלוטין מסוכרת סוג 1. בינתיים נותנים את הטיפול הזה רק לחולים הכי קשים, שאין להם מה להפסיד, אבל אין ספק שבעתיד, בטווח של עשר שנים, ניתן יהיה לטפל כך ברוב המטופלים ולהבריא אותם מסוכרת סוג 1".
בנוגע לזריקות ההרזיה. איזו זריקה עובדת הכי טוב? "תרופות הן דבר אינדיבידואלי. התרופה מורידה בממוצע 10% ממשקל המטופל, והיום מדברים על תרופות חדשות שמורידות יותר. החומר שנמצא בזריקות ההרזיה הקיימות היום, נקרא GLP1: זהו חומר שמדכא את התיאבון, מעלה תחושת שובע ומפעיל את הלבלב הרבה יותר טוב. עכשיו יוצאת תרופה שכוללת חומר נוסף, דומה, שנקרא GIP ושמקורו במעי. התרופה הכפולה הזאת כבר יכולה להוריד כ-15% מהמשקל. יש עוד תרופה, שנמצאת בפיתוח מתקדם ומורידה 24%. יש בה שלושה מרכיבים, GLP1, GIP וחומר נוסף, גלוקגון, שמגביר את הורדת המשקל.
"כל החידושים האלה מצוינים. אנחנו מגיעים למצב שהתרופות יוכלו להחליף את קיצורי הקיבה. הרי אי אפשר לנתח את כל האנשים הזקוקים לכך. התרופות יורידו בצורה דרמטית את הצורך בניתוח".
דנה רון ופרופ' איתמר רז, מגישים את הפודקאסט "משחקי בריאות", שיעלה ב-ynet