גלולות נגד היריון ללא מרשם: מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) אישר היום (ה') בארה"ב את הגלולה הראשונה נגד היריון ללא צורך במרשם רופא. זאת לאחר ששנים ארגוני רפואה בארה"ב ובהם איגוד הרפואה האמריקני והאיגוד לגינקולוגיה ומיילדות דחפו לאישור כזה.
הגלולה תימכר בבתי מרקחת רשתות פארם אך גם בחנויות נוחות ובאונליין. היא צפויה להגיע למדפים רק בשנה הבאה.
2 צפייה בגלריה
גלולות נגד היריון
גלולות נגד היריון
גלולות נגד היריון
(צילום: shutterstock)
הגלולה בשם אופיל (Opill), מכילה הורמון אחד, פרוגסטין, והיא נלקחת מדי יום. הגלולה אושרה לראשונה על ידי ה-FDA כתרופת מרשם בשנת 1973. עוד נמסר כי הגלולה מאושרת עבור כל המשתמשות בגיל הפוריות, כולל נערות, מהלך שצפוי להסיר חסמי גישה ולהפחית את הסיכון להריונות לא מכוונים. על פי נתוני ה-FDA, כמעט מחצית מ-6.1 מיליון ההריונות בארה"ב מדי שנה הם לא מכוונים.
קראו עוד:

יעילות של 93 אחוז במניעת היריונת לא רצויים

הגלולה נמצאה יעילה בשיעור של 93 אחוז במניעת היריונות לא רצויים בדומה לגלולות מרשם אחרות. אם מפספסים את נטילת הגלולה במועד, באיחור של 4-3 שעות, יש להוסיף אמצעי הגנה נוסף כמו קונדום ביומיים הבאים.
"כאשר נעשה שימוש לפי ההוראות, אמצעי מניעה שנלקח דרך הפה מדי יום בטוח וצפוי להיות יעיל יותר מהשיטות הקיימות כיום למניעת היריון ללא מרשם במניעת היריון לא מכוון", אמרה ד"ר פטרישיה קוואצוני, מנהלת המרכז להערכת תרופות ומחקר של ה-FDA.
האישור מגיע גם על רקע המאבקים נגד איסור ההפלות בכמה מדינות בארה"ב. גלולות ללא מרשם מאושרות כבר בעשרות מדינות בעולם.
בנוסף, המהלך מגיע כחודשיים לאחר שוועדת מומחים מייעצת המליצה פה אחד על שיווק התרופה ללא מרשם רופא. במינהל התרופות הביעו דאגה לגבי נשים עם סרטן שד להן מומלץ שלא להשתמש בגלולות העלולות להגביר את הסיכון לחזרת המחלה. עם זאת, מומחים הרגיעו אחר כך שנשים עם היסטוריה של המחלה מודעות לאיסור שימוש בגלולות.

"בישראל קל לקבל גלולות במרשם"

בישראל הגלולות למניעת היריון ניתנות במרשם רופא גינקולוג או רופא משפחה, לאחר בדיקת גורמי סיכון ומצב בריאותי שכן הגלולות המשולבות עלולות להעלות במקרים נדירים את הסיכון לסרטן שד וקרישיות יתר.
״גלולות ללא מרשם מתאימות יותר למדינות כמו ארה״ב, שם אין רפואה מהירה כמו בישראל", מסביר ד"ר אריה ישעיה, מומחה לגינקולוגיה והיו"ר היוצא של האיגוד הישראלי לאמצעי מניעה, "בארץ קל ומהיר לקבל מרשם לגלולות מרופא המשפחה ומהגינקולוג".
2 צפייה בגלריה
גלולות נגד היריון
גלולות נגד היריון
ישראל לא צפויה ללכת בעקבות ארה"ב בשלב זה
(צילום: shutterstock)
לדברי ד"ר ישעיה, הגלולה שאושרה בארה״ב אפקטיבית פחות וכוללת תופעות לוואי: "הגלולה מגבירה את הסיכון לדימומים ולאקנה והיא פחות יעילה מגלולות משולבות שאותן יש לתת רק על ידי רופא. אנחנו דנים כל העת בפתרונות שונים כמו רישום גלולה על ידי אחות אך בינתיים זמינות האפשרות לקבל מרשם מאוד גבוהה בישראל גם דרך האפליקציה ולכן אין בכך צורך דחוף".
פרופ' טל בירון, יו"ר החברה לרפואת האם והעובר ומנהלת המערך הגינקולוגי במרכז הרפואי מאיר, אמרה כי "גלולות הן אמצעי מניעה הורמונליים עם הרבה מאוד יתרונות אבל גם עם סיכונים בריאותיים עבור חלק מהנשים. הגלולות מעלות סיכון לאירועי קרישיות יתר כמו גם להפרעות בתפקודי הכבד ובמערכות אחרות במצבים בריאותיים שונים. כמו כן, יש סוגים רבים של גלולות ולא כל גלולה מתאימה לכל מטופלת.
טל בירוןפרופ' טל בירון

"לכן, זמינות גבוהה של אמצעי מניעה חשובה, אך לא פחות חשוב השימוש הנכון בהתאם למצב הרפואי כמו גם ההתאמה של סוג הגלולה לכל מטופלת. לשם כך נדרש ידע רפואי ולכן יש חשיבות לצורך בקבלת מרשם רופא לשימוש בגלולות ולהתאמתן. בארצות הברית לא לכולן יש ביטוח רפואי, זמינות הגניקולוגים נמוכה ולנשים קשה להגיע לרופא להתאמת גלולות. בנוסף, ההקשחה של החוקים באשר להפסקות היריון מחמירה את הבעיה הקיימת של הריונות לא רצויים אצל נערות והפסקות הריון לא מבוקרות ולא בטוחות.
"במצבים אלו יש יתרון לאפשר רכישת גלולות ללא מרשם. זה כנראה פחות מסוכן מהריונות לא רצויים על משמעויותיהם. בישראל אנחנו מקווים לשמר ואף לשפר את השירותים הרפואיים ובכללם את הנגישות לרופאים. כרגע לא עומדת על הפרק פעילות קונקרטית לאמץ את המהלך של מתן גלולות ללא מרשם רופא".