70 רופאים שעלו ממזרח אירופה סיימו בתחילת השבוע את תכנית הכשרת הרופאים בבית החולים רמב"ם. בעקבות הלחימה באוקראינה נרשמו למחזור הקרוב, שיתחיל בחודש ספטמבר, מספר שיא 170 רופאים חדשים, בעיקר מרוסיה ואוקראינה. ההערכת המארגנים היא שלמעלה מ-100 מהם יתחילו ללמוד במחזור הקרוב.
הבוגרים הטריים הינם רופאים מוסמכים שהגיעו לישראל לפני פרוץ מלחמת רוסיה-אוקראינה, כדי להשתתף בתוכנית "מסע רופאים" של חברת החוויה הישראלית, חברת-בת של הסוכנות היהודית ומכללת רמב"ם ידע. במסגרת התוכנית עוברים הרופאים הכנה למבחן הרישוי הישראלי. עד כה כ-700 רופאים עלו לישראל והשתלבו במערכת הבריאות באמצעות תוכנית ההכשרה, שמתקיימת זו השנה ה-14.
קראו עוד:
בוגרי המחזור האחרון עברו תקופה לא פשוטה, בשל הפלישה הרוסית לאוקראינה והדאגה למשפחות שנותרו מאחור. רופאים מאוקראינה ישבו לצד עמיתיהם מרוסיה, בזמן שהם מקבלים דיווחים מבני המשפחה באזורי הקרבות. ד"ר ולריה דרובורוב, בוגרת המחזור האחרון, מספרת על הדאגה העצומה למשפחתה בחרקיב: "אף אחד לא האמין שזה יקרה, יום קודם הכול היה שקט, ופתאום בת דודתי מתקשרת ומספרת שהתחילו לירות ולהפגיז. היה נורא. כולם היו בשוק כי אף אחד לא חשב שזה אפשרי.
4 צפייה בגלריה
ד"ר ולריה דרובורוב, תוכנית ההכשרה מסע רופאים
ד"ר ולריה דרובורוב, תוכנית ההכשרה מסע רופאים
ד"ר ולריה דרובורוב, "אף אחד לא האמין שזה יקרה"
(צילום: אוליביה פיטוסי)
"המשפחה שלי הייתה תחת הפגזות במשך שבועיים. הם התחבאו במרתפים כי המטוסים כל הזמן הפגיזו. מדי פעם הם היו עולים לקחת משהו מהדירה. החלונות של הדירה שלנו מנופצים, 30 דירות בבניין בערו. אי אפשר היה להישאר בדירה כי כל הזמן ירו לכיוון הבניין והפגיזו אותו. זה הרגיש כמו סכין בלב".
"הבנתי שחייבים להוציא את המשפחה שלי מאוקראינה", אומרת דרובורוב. "בן דוד שלי, שמשרת בצה"ל, סיפר לי שהסוכנות מארגנת אוטובוסים לפליטים מחרקיב. ב-6 במרץ הם עלו לאוטובוס של הסוכנות למולדובה, משם לרומניה ואז לישראל. אמא שלי הגיעה לארץ ואיתה דודה ובת דודה שלי. אבא שלי עדיין שם. את הגברים לא שחררו והם מסתתרים בדירות שונות עם הסבא והדוד. אני מקווה שנוכל להביא אותם כשיאפשרו לגברים לצאת".

נרגשים להתחיל לעבוד כרופאים בישראל

גם משפחתה של ד"ר קטיה יקיר, בוגרת נוספת של המחזור האחרון, הצליחה לברוח מקייב לישראל. "הוריי ושני אחיי ברחו במשך שעות והגיעו לישראל עם מזוודה אחת, כשהם משאירים הכול מאחור. כשהתחילה המלחמה הייתי בשוק גדול ולא יכולתי לתאר שזה בכלל יכול להתרחש. ההורים שלי הצליחו לברוח לפולין ועמדו למעלה מ-20 שעות בגבול ומשם הוטסו לישראל והם מתחילים את חייהם כאן לאט-לאט".
ד"ר ולריה דרובורוב: "המשפחה שלי הייתה תחת הפגזות במשך שבועיים. אי אפשר היה להישאר בדירה כי כל הזמן ירו לכיוון הבניין והפגיזו אותו. זה הרגיש כמו סכין בלב"
ולריה וקטיה מספרות שהיחסים עם הרופאים מרוסיה היו טובים וכי הם זכו לתמיכה מדהימה והשתתפות בדאגותיהן מהמתרחש. בוגרי ההכשרה סיפרו עד כמה התוכנית סייעה להם להתמודד עם קשיי הקליטה בארץ ודאגה להם למגורים ולמלגה שתאפשר להם להתרכז בלימודים. "אנחנו נרגשים לסיים את התוכנית שהכינה אותנו למבחן ולהתחיל לעבוד כרופאים בבתי החולים בישראל", אמרו חלק מהבוגרים.
4 צפייה בגלריה
מנכ"ל חברת החוויה הישראלית ויו"ר החוויה הישראלית חנה פרי-זן עם ד"ר קטיה יקיר
מנכ"ל חברת החוויה הישראלית ויו"ר החוויה הישראלית חנה פרי-זן עם ד"ר קטיה יקיר
ההורים ברחו לפולין. ד"ר קטיה יקיר עם עמוס חרמון, מנכ"ל חברת החוויה הישראלית ויו"ר החוויה הישראלית חנה פרי-זן
(צילום: אוליביה פיטוסי)

חיסכון של כמיליון שקל על הכשרת רופא

מארגני התוכנית מאמינים שמדובר במודל המקל על המחסור ברופאים ומצוקת המתמחים וחוסך למדינה כסף וזמן בהכשרת רופאים חדשים. בעוד עלות לימודי הרפואה למדינה נאמדים בכ-750 אלף עד מיליון שקלים לרופא ונמשכים שש שנים, העלות המוערכת של תכנית הרופאים ברמב"ם היא כ-50 אלף שקלים לרופא. כמו כן, בתוך פחות משנה הרופאות והרופאים העולים משתלבים בהתמחויות בבתי החולים בארץ, כאשר שיעורי ההצלחה של בוגרי התוכנית במבחן הרישוי הוא מהגבוהים ביותר בקרב כלל הנבחנים.
4 צפייה בגלריה
תוכנית ההכשרה מסע רופאים
תוכנית ההכשרה מסע רופאים
מסע רופאים, בוגרי המחזור האחרון
(צילום: אוליביה פיטוסי)
"המחזור הנוכחי התאפיין בלימודים תחת מגבלות הקורונה אליהן התווספה בחודשים האחרונים הדאגה למשפחות שנשארו באזורי העימות, במלחמה באוקראינה", אומר עמוס חרמון, מנכ"ל חברת החוויה הישראלית. "ליווינו באופן אישי את הרופאים ודאגנו לקשר וסיוע ככל הנדרש. בימים אלה יש רישום שיא לתוכנית הקרובה ובכך למעשה נכשיר כמאה רופאים, מספר שדומה בהיקפו למספר הרופאים שמסיים מידי שנה את הלימודים בפקולטות הגדולות לרפואה בישראל. יחד עם השותפים שלנו, נסייע למערכת הבריאות שתימצא במחסור לקראת יציאתם לגמלאות של אלפי הרופאים שהגיעו בראשית שנות התשעים מברית המועצות לשעבר".
4 צפייה בגלריה
תוכנית ההכשרה מסע רופאים
תוכנית ההכשרה מסע רופאים
אנחנו צריכים אתכם עם הרבה תשוקה לטפל במטופלים". בוגרי תוכנית ההכשרה ברמב"ם
(צילום: אוליביה פיטוסי)
פרופ' יעל שחור מיוחס, סגנית מנהל בית החולים רמב"ם, אמרה במהלך הטקס: "רוב הרופאים עולים ארצה ומשתלבים במערכת הבריאות בישראל. אנחנו צריכים אתכם עם הרבה תשוקה לטפל במטופלים".
מנכ"ל חברת החוויה הישראלית: "נסייע למערכת הבריאות שתימצא במחסור לקראת יציאתם לגמלאות של אלפי הרופאים שהגיעו בראשית שנות התשעים מברית המועצות לשעבר"
אחת מבוגרות תוכנית הרופאים היא ד"ר יעל צ'רנייב, שנולדה בבית חולים רמב"ם לפני 24 שנים, וכעת סגרה מעגל: "נולדתי בארץ לאבא רופא ברמב"ם, אך בהמשך חזרנו למוסקבה. סיימתי לימודי רפואה באוניברסיטת מוסקבה ואני שמחה לחזור לישראל אחרי 13 שנה, לקחת חלק בתוכנית הלימודים הייחודית הזאת ולהשתלב שוב, כמו שאני מקווה, כרופאה בבית החולים רמב"ם ולהציל חיים".