ישראל ממשיכה במאמצי הסיוע לתושבי אוקראינה: היוזמה הנוכחית באה מצד ההסתדרות הרפואית בישראל, שהחלה בפרויקט הדרכות לצוותים רפואיים באוקראינה. השידור החי הראשון נערך אתמול (א') בשפות האוקראינית והרוסית, ובמהלכו כירורגים ישראלים תדרכו את עמיתיהם באוקראינה כיצד לטפל בנפגעי טראומה. הישראלים ישבו במרכז הסימולציות שבבית החולים איכילוב בתל אביב, וההדרכה הועברה בשידור חי לבתי חולים באזורי הלחימה באוקראינה.
אחד הרופאים הישראלים שהשתתפו בהדרכה אתמול היה ד"ר דימה רוזוב, מומחה לכירורגיה כללית מרמב"ם, יליד אוקראינה, שסיפר היום (ב') בריאיון לאולפן ynet: "הרופאים שם לא כל כך נתקלים בעבודה היומיומית במצבי טראומה, כי הם אף פעם לא היו במלחמה כל כך מסובכת וקשה. אני עבדתי שם כרופא, ואני יודע שהגישות שם שונות לגמרי מבחינת הטיפול בפצועים ובחולים, ולכן התבקשתי לסייע".
את ההדרכות הוא העביר ברוסית. "ניסיתי באוקראינית, אבל קצת שכחתי את השפה, אז עברנו לרוסית. זה לא היה כל כך נעים להסביר ברוסית לאוקראינים, אבל החלטנו שעדיף ככה מאשר לתת הדרכה פחות מקצועית באוקראינית".
2 צפייה בגלריה
הדרכה לאוקאינים
הדרכה לאוקאינים
במהלך ההדרכה. "חווינו כאן מלחמות, פיגועים ותאונות דרכים וצברנו ניסיון וידע מהטובים בעולם"

פרופ' ליאוניד אידלמן: "אנחנו צריכים להיות רגישים לסבלם של אנשים בכל העולם. רופא לא יכול להיות אדיש למראה נפגעים ופצועים. אי אפשר לעמוד מנגד. שבועת הרופא העברי מחייבת אותנו לעזור גם לגר וגם לנוכרי ולהעניק להם טיפול מיטבי. כך נשבענו, וכך נעשה"
פרויקט ההדרכות לאוקראינה נוגע בנקודה אישית בחייו של ד"ר רוזוב. אמו הצליחה להיחלץ לאחרונה מהקרבות בעיר חרקוב והספיקה להגיע לארץ. "הצלחנו להביא אותה לפני יומיים", הוא מספר. "זה היה ממש קשה, היא לא רצתה לעזוב את הבית שלה, אבל היא גרה במרכז העיר, וזה היה מפחיד: פוצצו שם הכול. אנשים נותרו בלי חשמל, בלי מים, בלי אוכל, מפחדים לצאת לקנות משהו בחנויות. מאוד התרגשנו כשאשתי ואני הצלחנו להביא אותה לכאן".
קראו עוד:
את הפרויקט יזם פרופ' ליאוניד אידלמן, מנהל המחלקה להרדמה בבילינסון ויו"ר החברה לאיכות ברפואה של ההסתדרות הרפואית. "ניסיתי לבדוק עם ארגון הרופאים האירופי כיצד נוכל לסייע לנפגעים באוקראינה", הוא אומר. "שם קישרו אותי לארגון הרופאים באוקראינה, שמסר שהם זקוקים לתרופות ולציוד".
פרופ' אידלמן הקים בסיוע ההסתדרות הרפואית אתר התרמות לציוד רפואי ולתרופות עבור תושבי אוקראינה, ועד כה גויסו כ-160 אלף שקל. תוך כדי מבצע ההתרמות הבין כי לתושבי אוקראינה חסר ניסיון טיפולי בתחום הטראומה. "ישראל מובילה בתחום הטיפול בפצועים", הוא אומר. "חווינו כאן מלחמות, פיגועים ותאונות דרכים וצברנו ניסיון וידע מהטובים בעולם בתחום הזה. לאירופה אין את הניסיון הרפואי, את הידע ואת הטכנולוגיה בתחום הטראומה, וחשבתי שנכון יהיה לתרום ולהדריך את האוקראינים שלב אחר שלב".
לצורך כך גייס את פרופ' יורם קלוגר, מנהל המערך לכירורגיה כללית בבית החולים רמב"ם, ובשיתוף מרכז הסימולציות באיכילוב הוקם מערך הדרכה המעביר שידורי זום של הדרכות לרופאי אוקראינה.
2 צפייה בגלריה
פצוע מפונה לבית חולים במערב אוקראינה
פצוע מפונה לבית חולים במערב אוקראינה
פצוע מפונה לבית חולים במערב אוקראינה בעקבות הפגזה רוסית. "אנחנו צריכים להיות רגישים לסבלם של אנשים בכל העולם"
(צילום: AP)
במסגרת התדרוך הראשון הסבירו כירורגים כיצד לבצע הנשמה מלאכותית בסיסית ומתקדמת, וכיצד לבצע ניתוחי שדה לסיוע בהנשמה. בתום ההדרכה קיבל הצוות עשרות הודעות תודה מהאוקראינים. בשבועות הקרובים מתכוונת ההסתדרות הרפואית להמשיך בהדרכות, ואלה יעסקו בעצירת דימומים, בטיפול בפציעות חזה ובטיפול בילדים. ההסתדרות הרפואית מקימה במקביל מוקד סיוע טלפוני שיכלול רופאי משפחה, רופאי ילדים ופסיכיאטרים דוברי אוקראינית ורוסית שיסייעו בייעוץ רפואי לצוותים שם.
"אנחנו צריכים להיות רגישים לסבלם של אנשים בכל העולם", אומר פרופ' אידלמן. "רופא לא יכול להיות אדיש למראה נפגעים ופצועים. אי אפשר לעמוד מנגד. שבועת הרופא העברי מחייבת אותנו לעזור גם לגר וגם לנוכרי ולהעניק להם טיפול מיטבי. כך נשבענו, וכך נעשה".