מגבול עזה לגבול אוקראינה: הרופא שעלה מרוסיה לבדו ארצה והתגייס להיות רופא קרבי לאחר צוק איתן, ייצא למשלחת הומניטרית לגבול אוקראינה. תשע שנים לאחר שעלה לישראל, שירת כרופא קרבי בצה"ל והשתקע עם משפחתו החדשה בעוטף עזה - ד"ר מיכאל בס יעלה ביום ראשון הקרוב על מטוס, שייקח אותו אל גבול אוקראינה-פולין, שם יהיה אחראי על מחלקת המיון בבית חולים השדה שיוקם שם.
3 צפייה בגלריה
ד"ר מיכאל בס
ד"ר מיכאל בס
מעוטף עזה לאוקראינה. ד"ר מיכאל בס בשירות הצבאי
בס עלה לישראל לבדו מרוסיה בשנת 2013, כשהיה בן 24, במסגרת תוכנית עליית רופאים של הסוכנות היהודית, לאחר שסיים את לימודי הרפואה. במסגרת התוכנית למד עברית באולפן ובמקביל למד גם למבחני ההסמכה של משרד הבריאות. לאחר שקיבל את רישיון הרפואה הישראלי, הוא החל בסטאז' בבית החולים אסף הרופא (המרכז הרפואי שמיר) בסיומו התגייס לצה"ל ושימש כרופא צבאי בגדוד הנדסה קרבית, בימים שלאחר מבצע צוק איתן. השירות הצבאי שלו השפיע עליו לא מעט והוא החליט לבסס את ביתו בישראל דווקא בעוטף עזה ולהצטרף לתוכנית ההתמחות של מכבי במחוז הדרום.
3 צפייה בגלריה
ד"ר מיכאל בס
ד"ר מיכאל בס
"כשבישרו לי שאני יוצא למשלחת, זו הייתה תחושת התרגשות עילאית". ד"ר מיכאל בס
(צילום: באדיבות מכבי)
"עליתי לבד לישראל במסגרת תוכנית קליטת רופאים של הסוכנות היהודית, וכבר בשנה שלפני העלייה התחלתי ללמוד עברית ולתרגל את השפה. המשפחה שלי נותרה לגור ברוסיה. בהתחלה התגוררתי במרכז קליטה, התאקלמתי למציאות החדשה והיום אני, אשתי והילדים כבר חלק אינטגרלי מהחברה הישראלית", הוא מספר.
"כשנתיים לאחר העלייה ארצה, התגייסתי לצה"ל ושירתתי כרופא קרבי בגדוד הנדסה קרבית. במהלך השירות תפסנו קו באוגדת עזה, ופשוט התאהבתי במקום. אשתי ואני החלטנו להשתקע בקיבוץ נירים, שם מצאנו קהילה חמה ועוטפת ואנחנו מאושרים כאן. אין ספק שהעבר הצבאי שלי והידע הקודם יסייע לי כעת ביציאה למשלחת".
קראו עוד
ד"ר בס, בן 33, נשוי עם שני ילדים, הפך למומחה ברפואת משפחה במרפאת מכבי בשדרות ובתפקידו הוא המנהל הרפואי של מרחב אופקים במכבי. ביום ראשון הקרוב יעזוב הכל מאחוריו, ייצא למשלחת ויהיה אחראי על מרפאות החוץ והמיון של בית חולים השדה שיוקם בגבול אוקראינה-פולין.
"כאשר בישרו לי שאני יוצא למשלחת זו הייתה תחושת התרגשות עילאית, מעין הרגשה שאנחנו הולכים לעשות את הדבר הנכון, במקום הנכון ובזמן הנכון. למעשה, זהו האירוע שאליו הוכשרתי והתכוננתי במהלך חיי, בין אם זה בלימודי הרפואה ובין אם זה בשירות הצבאי. אמרתי למשפחה שלי, שאם לא בשביל אירועים כאלו אני רופא, אז בשביל מה?. ההתרגשות בהחלט גדולה".
3 צפייה בגלריה
ד"ר מיכאל בס
ד"ר מיכאל בס
"אם לא בשביל אירועים כאלו אני רופא, אז בשביל מה אני רופא?". ד"ר בס במרפאתו
דווקא בגלל שנולד ברוסיה, מציין ד"ר בס שעבורו, לקחת חלק במשלחת הזאת שתסייע לפליטים אוקראינים, חשובה ביותר: "החיבור בין העמים הוא טבעי ואנושי. המשימה שלי כרופא היא לסייע לכל אדם באשר הוא אדם, קל וחומר כאשר מדובר במציאות קשה כמו זו. אני מרגיש שנפלה בחלקי הזכות וההזדמנות לסייע לשכנים שלנו. בנוסף, זו בהחלט תחושת גאווה שמדינת ישראל נרתמת במלוא הרצינות והמקצועיות לטובת הסיוע ההומניטרי לפליטים האוקראינים".
"זהו האירוע שאליו הוכשרתי והתכוננתי במהלך חיי, בין אם זה בלימודי הרפואה ובין אם זה בשירות הצבאי. אמרתי למשפחה שלי, שאם לא בשביל אירועים כאלו אני רופא, אז בשביל מה אני רופא?"
ד"ר בס מציין שמשפחתו והחברים מאחוריו בשליחות הזאת: "יש לי הרבה חברים וקולגות רופאים באוקראינה, שמודאגים מהמצב ונמצאים בסיטואציה של חוסר ודאות. עדיין לא סיפרתי להם שאני יוצא למשלחת, אני מניח שאספר להם ברגע שנהיה עם הרגליים על הקרקע שם. המשפחה שלי קיבלה את זה בהבנה ובדאגה, אבל הם לא מנעו ממני מלצאת למשלחת או לשכנע אותי לוותר. הם מבינים את המציאות הקשה ואת הצורך העז בסיוע מיידי לפליטים".
מלבד ד"ר בס, ייצאו במשלחת עוד שתי נציגות מקבוצת מכבי - אלה רג'ואן, אחות בכירה באגף הסיעוד של הארגון, ילידת אוזבקיסטאן, ואורית כץ, אחות בבית החולים אסותא אשדוד, ילידת אוקראינה. בנוסף תרמה מכבי גם ציוד רפואי מגוון למשלחת הכולל בין היתר אלפי מדי סטורציה.