ההחלטה הראשונה של שר הבריאות החדש, אריה דרעי, הייתה לאפשר כניסת זרים מסין לישראל בכפוף לבדיקת קורונה, וזאת בשל ההתפרצות החמורה של המגפה שם. פרופ' סלמאן זרקא, פרויקטור הקורונה ומנהל המרכז הרפואי זיו בצפת, הסביר את המהלך היום (א') בריאיון ל-ynet radio.
קראו עוד:
"המצב בסין מטריד", אומר פרופ' זרקא. "ההחלטה הלא מבוקרת של השלטונות שם לפתוח את הגבולות ולהפסיק עם הסגרים, הביאה לכך שיש השתוללות רבתי של הדבקה בסין. יותר מכך, סין הפסיקה לדווח לארגון הבריאות העולמי על כמות החולים, המתים והנדבקים, ומשערים שבכל יום יש שם קרוב למיליון נדבקים ולכ-9,000 מתים. במצב הדברים הזה כל העולם עובר לאיזושהי זהירות. סין מערבבת מחדש את המגפה. העובדה שכל כך הרבה סינים נדבקים, ואפשר שהם גם ייסעו לחו"ל, בוודאי תגרום לעלייה בתחלואה בכל העולם".
1 צפייה בגלריה
איטליה נוסעים מ סין בדיקות קורונה בשדה התעופה ב מילאנו
איטליה נוסעים מ סין בדיקות קורונה בשדה התעופה ב מילאנו
בדיקת קורונה לחוזרים מסין בנמל התעופה של מילאנו. "איטליה נקטה מדיניות מחמירה בנושא", אומר פרופ' זרקא
(צילום: רויטרס)
נראה שחלק מהתחלואה הקשה בסין נובע מהעובדה שהחיסון שם לא אפקטיבי, נכון? "החיסון הסיני פחות אפקטיבי מזה שאנחנו קיבלנו. הוא יעיל ב-60-50% במקרה הטוב. בעיה נוספת היא שחלק מהסינים נסגרים בבית לתקופה מאוד ממושכת של קרוב לשלוש שנים, ולא נדבקים, אז הסיכוי לפתח חסינות עדר כתוצאה מהדבקה ומהחלמה, לא מתממש. ולמרות הכול, הגבולות נפתחו בלי שום בקרה. החל מ-8 בינואר כל אחד יכול לנסוע לסין ולא להיכנס לבידוד, וכל הטיסות הישירות מסין מתחדשות. אנחנו מעריכים שתתפתח תחלואה גבוהה בהשפעת הסינים. היקף הדבקה כל כך גבוה עלול להביא להתפתחות וריאנטים חדשים, וזה הכי מדאיג".
בנסיבות אלה, מה ההמלצה שלך לממשלת ישראל? "יש כמה מדינות, בהן ארצות הברית ואיטליה, שנקטו מדיניות מחמירה בנושא. אנחנו הצגנו את הנתונים לשר דרעי ביומו הראשון בתפקיד, והוחלט שמי שרוצה להיכנס לארץ מסין כתייר או כעובד זר, חייב להציג בדיקה שלילית בתוך 72 שעות לפני שהוא עולה לטיסה. לישראלים שחוזרים מסין אנחנו ממליצים להיבדק. בשבוע הקרוב נתקין בנתב"ג תחנת דיגום כדי לאפשר להם להיבדק.
"המלצה נוספת: מי שלא חייב לנסוע לסין – שידחה את הנסיעה שלו. מי שחייב – שיתחסן, ישתמש במסכות וינהג זהירות מרבית. יש סכנה ממשית שהוא יידבק בסין".
מה לגבי הנתונים בישראל? "יש עלייה בתחלואה: מדי יום מתאשפזים בבתי החולים כ-20 חולים קשה חדשים, אחרי שבעבר היו מאושפזים שלושה עד חמישה בלבד. החורף כבר כאן, ואנחנו חוששים שהתחלואה בישראל תעלה כמו שהיא עלתה באירופה. לא בכדי יצאנו בקמפיין לעידוד התחסנות. קרוב ל-370 אלף איש כבר התחסנו. החיסון זמין בקופות החולים, והוא מגן מפני מחלה קשה, בעיקר על אנשים עם מחלות רקע או בני 65 ומעלה. ההמלצה הזאת מאוד ברורה – להתחסן".
האם עדיין יש טעם בבידוד? "אנחנו מנסים לנרמל את הקורונה ולהפוך אותה למחלה שמטופלת דרך קופות החולים, אבל הזהירות נדרשת. ההתפרצות בסין, שאנחנו עדיין לא יודעים לאן היא תביא אותנו, מחייבת אותנו להמשיך לנקוט משנה זהירות. אחרי החורף נבחן את חובת הבידוד. זה בהחלט משהו שנמצא על הפרק, אבל אני חושב שכרגע זה עדיין מוקדם, בוודאי לנוכח המצב בסין. עלינו להמתין ולראות איך זה מתפתח".