"כולם חושבים שהקורונה כבר חלפה מהעולם, אבל היא איתנו. היא מעולם לא עזבה אותנו", כך אומרת היום (ב') לאולפן ynet ד"ר גלית קאופמן, מנכ"לית בית בלב, רשת הדיור המוגן מקבוצת מכבי שירותי בריאות. "עכשיו הגיע החורף, ויש תחלואה משולבת: קורונה, שפעת ו-RSV. יש כ-2,000 מאומתים חדשים מדי יום וכ-500 חולים קשים בחודש האחרון".
קראו עוד:
לדבריה, הציבור הישראלי שאנן ביחס לקורונה. "אנשים לא מגלים אחריות אישית", היא אומרת. "יוצאים לעבודה ולמסגרות, ואז מדביקים את הסביבה. זאת המציאות, והיא לא טובה. צריך להתחסן, לעטות מסכות בחללים סגורים - בוודאי אוכלוסייה שבסיכון. ואם אתה חולה, אם יש לך תסמינים - תישאר בבית. אל תלך לשום מסגרת".
1 צפייה בגלריה
"החיסוניות שלנו פגה עם הזמן. מעת לעת צריך לקחת חיסון חדש, כי רמת החיסוניות יורדת, רמת הנוגדנים יורדת", אומרת ד"ר קאופמן
"החיסוניות שלנו פגה עם הזמן. מעת לעת צריך לקחת חיסון חדש, כי רמת החיסוניות יורדת, רמת הנוגדנים יורדת", אומרת ד"ר קאופמן
"החיסוניות שלנו פגה עם הזמן. מעת לעת צריך לקחת חיסון חדש, כי רמת החיסוניות יורדת, רמת הנוגדנים יורדת", אומרת ד"ר קאופמן
(צילום: Shutterstock)
מיהם האנשים שמאושפזים? מבוגרים מאוד? לא מחוסנים? "97% מהמאושפזים הם כאלה שלא קיבלו חיסון בכלל או שהחיסון שלהם כבר לא בתוקף. הרי החיסוניות שלנו פגה עם הזמן. מעת לעת צריך לקבל חיסון חדש, כי רמת החיסוניות יורדת, רמת הנוגדנים יורדת, והגוף בעצם חשוף להדבקה. הגיע הזמן לקבל את המנה החמישית. משרד הבריאות יצא בקמפיין בנושא. האוכלוסייה בסיכון צריכה לקבל גם את החיסון נגד שפעת. העלייה בתחלואת השפעת לא פחות מדאיגה. יש מאות חולי קורונה ושפעת שמאושפזים, וזה מיותר. התחסנות יכולה למנוע את המצב הזה".
ד"ר גלית קאופמן: "אנשים לא מגלים אחריות אישית. יוצאים לעבודה ולמסגרות, ואז הם מדביקים את הסביבה. זאת המציאות, והיא לא טובה. צריך להתחסן, לעטות מסכות בחללים סגורים - בוודאי אוכלוסייה שבסיכון. ואם אתה חולה, אם יש לך תסמינים - תישאר בבית. אל תלך לשום מסגרת"
האם העוצמה של הווירוס משתנה? לאומיקרון התייחסנו קצת בזלזול. "לא בזלזול. דווקא נותנים לו כבוד. האומיקרון יכול לגרום מחלה קשה לאוכלוסיות בסיכון, אבל ברור שהוא לא דומה לזנים האלימים שהיו בתחילת הקורונה ושגרמו לתמותה הרבה יותר רחבה ולסיבוכים הרבה יותר קשים. האומיקרון יותר קל, אבל כשיש חולים כרוניים בסיכון, ויש חורף ותחלואה משולבת - זה בהחלט מסוכן".
פרופ' סלמן זרקא, פרויקטור הקורונה, התראיין בנושא לתוכניתם של שרון כידון וישי שנרב ב-ynet radio, וגם הוא דיווח על עלייה בתחלואת הקורונה בימים האחרונים. "לפני העלייה בישראל הייתה עלייה באירופה", אמר.
העלייה היא של שפעת וקורונה במקביל? "באירופה, בתחילת אוקטובר, הייתה עלייה רק של הקורונה. שפעת לא הגיעה. כרגע מתחילים לראות עלייה גם של קורונה וגם של שפעת. מצב דומה קרה גם באוסטרליה ובניו זילנד".
פרופ' סלמאן זרקאפרופ' סלמאן זרקאצילום: יובל חן
ממה אתם מוטרדים, מעלייה במקדם ההדבקה או מעלייה במספר האשפוזים? "מקדם ההדבקה כבר לא משקף את תמונת המצב. הוא סובל מהרבה הטעיות. יותר חשוב הוא מספר החולים הקשים. אם הכרנו ימים של שלושה עד חמישה חולים קשים ביום, עכשיו רואים 20 חולים קשים ביום. בחודש האחרון היו 470 חולים קשים חדשים שהתאשפזו בבתי חולים בגלל קורונה".
בכל בית חולים בישראל יש כיום מחלקת קורונה? "לא, אנחנו בעידן שבו לא צריך מחלקת קורונה נפרדת. היום אנחנו מסוגלים לאשפז את חולי הקורונה במחלקות הרגילות".
גם יו"ר האיגוד הישראלי למחלות זיהומיות, פרופ' גליה רהב התייחסה לעלייה בתחלואת הקורונה בתוכנית "שוק חופשי עם רועי כ"ץ" של ynet radio, והמליצה לעטות מסכות במקומות סגורים. "אם אתם נמצאים במקום מסוים, וכולם משתעלים - שימו מסכה", אמרה.
האזינו לראיון עם ד"ר גליה רהב על ידי לחיצה על הסימניה: