עם נתונים מדאיגים במספרם של הילדים שסובלים מלקויות ראייה, להחלטת ועדת סל הבריאות על משקפיים מסובסדים עד גיל 7, החל מחודש יולי השנה, יש השפעה לא רק כלכלית, כזו שתחסוך להורים מאות שקלים בשנה. איתור בעיות ראייה בגיל צעיר עשויה לחסוך למטופל הצעיר בעיות הרבה יותר חמורות בגיל המבוגר
כמובן שיש להחלטה זו משמעות כספית גדולה. מדובר בחיסכון של מאות שקלים בשנה להורים, בעיקר אלו מהשכבות החלשות שלא מחזיקים ביטוח משלים בקופת החולים, שמממן הוצאה זו לילדים עד גיל 18.
1 צפייה בגלריה
מחקר ישראלי מצא ש-25 אחוז מהילדים בגילאי 5-3 סובלים מבעיית ראייה
מחקר ישראלי מצא ש-25 אחוז מהילדים בגילאי 5-3 סובלים מבעיית ראייה
מחקר ישראלי מצא ש-25 אחוז מהילדים בגילאי 5-3 סובלים מבעיית ראייה
(צילום: shutterstock)
אבל יותר מהחיסכון הכספי, להחלטה זו משמעות בריאותית חסרת תקדים. על-פי נתונים של מרכז המחקר של הכנסת מ-2010, כ-5 אחוזים מהילדים סובלים מהפרעות ראייה בגיל הרך. הפרעות אלו כוללות קטרקט, רוחק וקוצר ראייה, עין עצלה, פזילה ואסטיגמטיזם (צילינדר) והן על-פי רוב מולדות. בגיל בית ספר מתחילות להופיע הפרעות ראייה אופייניות למבוגרים, ובעיקר קוצר ראייה. כאן כבר מדובר ביותר מ-20 אחוזים מהאוכלוסייה (עד גיל 18).
נתונים חמורים ועדכניים יותר מגיעים ממחקר שנערך בשנה האחרונה, שכלל 1,476 ילדים שעברו בדיקות ראייה בתחנות טיפת חלב ובגני ילדים באזור ירושלים. לכ־25% מהילדים בגילאי שלוש עד חמש נמצאה לקות ראייה כלשהי ואחד מכל ארבעה מהם הופנה למעקב אצל רופא עיניים. מגמת הנתונים ממחקר זה דומים לאלו המתפרסמים בעולם.
אם הלקות איננה מתגלה ומטופלת בזמן, בעיות אלו עלולות לגרום נזק בלתי הפיך לראייה. בנוסף, לקות ראייה עלולה להשפיע לרעה על תפקודם של הילדים במסגרת החינוכית.
לכן, כניסתן של משקפי ראייה לסל, דווקא לילדים עד גיל 7, עשויה לא רק לחסוך כסף להוריהם, אלא להציל ממש את ראייתם של עשרות, אם לא מאות אלפי ילדים שעכשיו אולי יפנו יותר לרופאי עיניים שיוכלו לשקף את מצב ראייתם, ובכך לגרום לרבים מהם לטפל עכשיו בבעיות הראייה, כדי שלא יתפתחו ויהפכו חמורות יותר בגיל המבוגר.
"יש מקרים בהם ילדים בעלי קשיי ראייה יאובחנו כבעלי הפרעות קשב וריכוז, אבל במקרים רבים הגורם לחוסר הריכוז הוא בעיית ראייה, לכן בדיקות הסקר חיוניות וחשובות, יש לקיים אותן בשגרה בדיוק כמו שמחסנים את הילדים או לוקחים אותם לכל בדיקה שגרתית אחרת"
"בשונה ממבוגרים, אצל ילדים לא תמיד ניתן לדעת על בעיית ראייה", אומר ד"ר עודד לגשטיין, מומחה לרפואת עיניים לילדים ומנתח פזילה במכבי. "ילדים לא תמיד יכולים לבטא במילים כאשר משהו לא בסדר במצבם הרפואי, ילדים לעיתים לא מודעים לכך כשמשהו אינו תקין כיוון שאינם מכירים מצב אחר. מרבית בעיות הראייה של ילדים הן סמויות מן העין, אי אפשר לראותן ולא ניתן לנחש שהן קיימות. לכן, ילדים לא תמיד יקבלו את הטיפול הרפואי המספק שהם צריכים לקבל כדי שיתפתחו למבוגרים בריאים ללא נכות ראייתית.
מתי ילדים עוברים בדיקת סקר לעיניים? "בדיקות הסקר מוצעות לכולם והן מתקיימות בגילאי שנה, שלוש ושש, לפני הכניסה לכיתה א'. מטרתה לבדוק שהילד לא סובל מבעיית ראייה ואינו זקוק למשקפיים".
איך מתבצעת הבדיקה? "בדיקת הסקר מתבצעת על ידי רופא עיניים, ולא על ידי גורם אחר. במהלך הבדיקה הרופא יטפטף טיפות עיניים להרחבת האישונים. בסוף הבדיקה, ההורים יקבלו מידע לגבי הפרעת התשבורת של הילד, או במילים פשוטות: האם הילד זקוק למשקפיים".
עד כמה בדיקת הסקר הזו חשובה? "לילדים, בשונה ממבוגרים, יש בעיות ראייה הייחודיות להם, שאם לא יטופלו בגיל צעיר עשויות להפוך לבלתי הפיכות. לכן, בדיקות סקר הן חשובות ונחוצות גם לילדים בריאים, שלא נראה כי יש להם בעיית ראייה. יש מקרים בהם, למשל, ילדים בעלי קשיי ראייה יאובחנו כבעלי הפרעות קשב וריכוז, אבל במקרים רבים הגורם לחוסר הריכוז הוא בעיית ראייה, לכן בדיקות הסקר חיוניות וחשובות, יש לקיים אותן בשגרה בדיוק כמו שמחסנים את הילדים או לוקחים אותם לכל בדיקה שגרתית אחרת".
שתי בעיות הראייה השכיחות ביותר בילדים, מוסיף ד"ר לגשטיין, הן עין עצלה וקוצר ראייה:
עין עצלה: לפי מחקרים שבוצעו בעולם, אחד מכל 20 ילדים סובל מעין עצלה מסיבה כלשהי. עין עצלה זה מצב בו מרכזי הראייה במוח לא התפתחו בצורה תקינה, ולכן הילד אינו רואה טוב. למרות השם "עין עצלה" ברוב המקרים מדובר בעין תקינה ובריאה לחלוטין, כאשר הבעיה היא בהתפתחות המוח. למעשה, המוח באופן אקטיבי בוחר לפגוע ביכולת של העין להעביר תמונה מסיבות שונות. הסיבות לעין עצלה יכולות להיות רבות, אחת מהן היא הצורך בהרכבת משקפיים.
עין עצלה היא מצב שניתן לטפל בו יחסית בהצלחה עד גילי שבע, שמונה. אם הטיפול לעין עצלה ניתן בשלב מאוחר יותר בחייו של הילד, הנזקים שנגרמו למוח עשויים להיות בלתי הפיכים, ועלולות להיווצר נכויות ראייתיות שילוו את הילד לכל אורך חייו.
קוצר ראייה: מצב בו אדם רואה מטושטש מרחוק בלי משקפיים. גורם הסיכון העיקרי למצב זה הוא גנטיקה - קוצר ראייה של אחד או שני ההורים, ושימוש ניכר בראייה מקרוב. בעבר, תופעה זו הייתה שכיחה בעיקר אצל ילדים מהאוכלוסייה החרדית, בעיקר אצל בנים, עקב השעות הממושכות של לימודי תורה בחדרי הלימוד. כיום, בעשרים השנים האחרונות התופעה הפכה להיות שכיחה גם בקרב ילדים חילוניים, בעקבות השימוש הגובר במסכים אלקטרוניים.
לפי תחזית של ארגון הבריאות העולמי (WHO), עד שנת 2050 כמחצית מאוכלוסיית העולם תסבול מקוצר ראייה. תחזית זו ניתנה טרם מגפת הקורונה, וייתכן כי בעקבות הקורונה, הסגרים והעברת הלימודים למרוחקים, התחזיות יתממשו עוד לפני כן. באופן גס, ניתן להעריך כבר כיום כרבע מאוכלוסיית העולם המערבי סובלת מקוצר ראייה.
איך הורה יכול להבחין בהידרדרות הראייה אצל ילדיו? "רוב הבעיות הן סמויות מהעין. להורים יהיה מאוד קשה לאבחן ולנחש אם ילדם סובל מבעיית ראייה. ובכל זאת, ישנם כמה סימנים שיכולים להעיד על בעיה הדורשת התייחסות רפואית: קושי במיקוד המבט של הילד, קושי במעקב אחר התרחשויות, פזילה, עצימת עיניים בשמש, ילדים 'מגושמים', שלעיתים נוטים ליפול או להיתקל בחפצים או בקירות, קושי בתפיסת כדור בזמן משחק, תנועות עיניים לא שגרתיות, ריצוד העיניים, התקרבות למסך בצפייה בטלוויזיה או כאבי ראש".
יש מצבים שדורשים בדיקת סקר ראייה מוקדמת יותר מגיל שנה? "בהחלט, מומלץ לתינוק שנולד בלידה מוקדמת, כשמדובר בפג, או כשיש מקרי עין עצלה במשפחה, קוצר ראייה חמור להורים, מחלות עיניים תורשתיות במשפחה, או כשעולה חשד לעיכוב התפתחותי. מומלץ גם לילדים בעלי צרכים מיוחדים או כאלו שנמצאים בחינוך מיוחד".