יממה לאחר פרסום פרשת יבוא הביציות שנשאבו מנשאית המופיליה, אמרה ל-ynet עו"ד שגית זוהר, המייצגת את בני הזוג שעברו לידה שקטה בשל גילוי המחלה הגנטית, שמצבם הנפשי קשה. "לא מדובר רק בלידה שקטה, מבחינתם הם ראו איך רוצחים את התינוק שלהם לנגד עיניהם. זה רצח ממש, כפי שהם מתארים אותו, ככה הם תופסים את זה". החשודים ששמם עדיין אסור בפרסום שוחררו אמש בתנאים מגבילים,
"הם נמצאים באבל כבר הרבה מאוד זמן מאז הלידה השקטה, שהיא בפני עצמה תהליך כואב", תיארה עורכת הדין של בני הזוג, "הם באבל מאוד כואב, מאוד ממושך, מאוד קשה לאם. מצבם הנפשי הוא מאוד קשה. אני מקווה שהם יצליחו להתאושש". צפו בריאיון איתה:

עו"ד זוהר אומרת כי התוצאות של הבדיקות הגנטיות התקבלו זמן רב לפני ההיריון עצמו, לכן אין ספק בעיניה שהדברים היו ידועים. "אני חושבת שיש דברים שהם עדיין פרטים חסויים והמשטרה עדיין בודקת אותם. אבל אני יכולה לומר שמבחינת הזמנים, הם די ברורים. הבדיקות לביצית והבדיקות בבנק הזרע הן בדיקות שונות. כאשר עלה החשד, התוצאות דיברו בעד עצמן. זה נעשה כבר אחרי שהגברת הייתה בהיריון די מתקדם".
עו"ד שגית זוהרעו"ד שגית זוהרצילום: נופר חן
"הדברים האלה אכן צריכים להתברר על ידי המשטרה. הידיעה או המועד שהוא (הרופא) אמור היה לדעת די ברורים. לכן השאלה אם הרופא ידע או לא ידע בעיניי היא פחות רלוונטית. השאלה אם הוא אמור היה לדעת היא הקריטית יותר, ובהקשר הזה אני חושבת שהדברים ברורים".
בעצם, את אומרת שגם אם לא הייתה כאן כוונת זדון, לכל הפחות הייתה כאן רשלנות מאוד משמעותית? עו"ד זוהר: "אנחנו מאוד מקווים שלא הייתה כאן כוונת זדון. אני לא חושבת שרופאים הולכים להיות רופאים כדי לפגוע במישהו. עם זאת, המשטרה חוקרת את כל הכיוונים ואני מניחה שיש לה ראיות יותר ממה שיש לי. לכן אנחנו מחכים לתוצאות החקירה".

"במועד ההפריה הרופא לא ידע שהביצית נגועה"

עו"ד שי רודה, המייצג את הרופא הבכיר שמנהל את המרפאה להפריה חוץ-גופית, אמר ל-ynet שכאשר נודע לרופא על המחלה, הוא יידע את כל הנוגעים בדבר. "חשוב לומר שהרבה מאוד שנים מייבאים ביציות מגאורגיה. משרד הבריאות היה בבית חולים שם, אישר את בית החולים על פי כל הנהלים והקריטריונים. יתרה מכך, גם לפי ההנחיות שהפרופ' קיבל ממשרד הבריאות הוא ביצע את כל הנהלים, ההנחיות והבדיקות הדרושות הגנטיות לביציות.
"לאחרונה, בנק הזרע ביקש לבצע בדיקות נוספות, מעבר למה שביקש משרד הבריאות, בדיקות יותר מחמירות, והוא התחיל לבצע גם את הבדיקות האלה. בתפר שבין הדרישות של בנק הזרע לבין דרישות משרד הבריאות התבצעה ההשתלה לאותה פציינטית. במועד ההפריה הוא לא ידע והוא לא חשד שבביצית יש מחלות גנטיות. יתרה מכך, מרגע שידע, הא פנה למטופלת אחרת שלו, והפסיק לה את ההיריון. זה מחזק את הטענה שהוא לא ידע". צפו בריאיון עם עורך הדין:
אבל המשטרה הציגה בבקשה למעצר תכתובת ווטסאפ שעל פיה ידעו שהביציות האלה נגועות במחלה גנטית. "המשטרה גם בבקשת מעצר ביקשה תנאים מגבילים דרקוניים, איסור יציאה מהארץ 180 ימים, איסור כניסה למרפאה במשך שלושה חודשים, איסור עיסוק, מעצר בית במשך 14 ימים. בית המשפט קבע שהחשד הוא כרגע ראשוני ועדיין לא מבוסס ונכון להמשיך ולבדוק את זה".
אתה יכול להגיד לנו בוודאות שברגע שהוא ידע שהביציות האלה כנראה נושאות את המחלה הגנטית, לא התבצעה הפריה בשום אישה? "חד-משמעית, הראיה לכך היא שברגע שהוא ידע, הוא יצר קשר עם בתי חולים אחרים, והצביע על מספר התורמת כדי שלא ישתמשו בתרומה הזו. יתרה מכך, הוא הפסיק היריון למטופלת שלו שהופרתה עם ביצית מהתורמת הזו. אין ראיה יותר חזקה מזה".
אז מדוע בית המשפט לא השתכנע ובכל זאת האריך את המעצר של שני החשודים, גם אם מדובר במעצר בית? "ראשית, אנחנו נמצאים בתחילת החקירה. שנית, אני לא מייצג את החשוד השני, שלישית, בית המשפט נתן תנאים מגבילים מינימליים, ביחס לתנאים הדרקוניים שהמשטרה ביקשה ונתן צו איסור פרסום על השם שלו על מנת שלא יהיה לו כל נזק עתידי. כל זה אומר דרשני".
עו"ד שי רודהעו"ד שי רודה
אז אתה אומר שאין סיכוי שלמשטרה יש איזושהי ראיה משמעותית שקושרת בין מרשך הפרופ' לבין ידע לגבי הביציות הבעייתיות האלה? "החקירה עוד לא הסתיימה, אז כרגע, גם אם יש ראיה כזו או אחרת, זה עדיין כנראה לא מספיק להרשיע במשפט פלילי. מרשי מסר בחקירת המשטרה בצורה ברורה וצלולה וחד-משמעית, שבזמן שהוא טיפל בפציינטית והחזיר את העובר הוא לא ידע. ברגע שהוא ידע הוא דיווח. המבחן נבדק בעת ביצוע החזרת העובר, פה נבדק המבחן אם הוא ידע או לא ידע".
אבל היולדת שילדה תינוקת שהיא נשאית של הגן, אומרת שהוצגה בפניה תמונה כאילו הבדיקות כולן תקינות, האם זה היה מצג שווא או לא? "שאלה מצוינת. יש לעשות הבחנה בין זכר לנקבה. נקבה היא רק נשאית והיא לא חולה כי מחלת ההמופיליה משפיעה רק על זכרים. אבל לא אמרתי שבזמן שהוא החזיר את העובר הוא ידע שזו בת ולכן היא נשאית, אני רק אומר שעובר נקבי לא חולה. היא נשאית של המחלה ולא חולה".