פרשת יבוא הביציות מגאורגיה. במשרד הבריאות מעריכים הערב (יום ב') ששלוש נשים קיבלו עוברים מוקפאים (ביציות מופרות) של התורמת עם הפגם הגנטי, בהן אישה שילדה תינוקת שנושאת אף היא מוטציה גנטית ואישה שעברה לידה שקטה בשבוע ה-21 להיריון לאחר שנודע לה שהעובר נושא את גן ההמופיליה. אישה נוספת עברה הליך החזרת עוברים אך לא הרתה. שני עוברים נוספים נותרו בהקפאה ולא הוחזרו. בית משפט השלום בבת-ים שחרר בתנאים מגבילים את הרופא הבכיר ואת מנהל המעבדה שעומדים במוקד הפרשה ואסר לפרסם את שמם.
לטענת המשטרה, שלוש מתלוננות קיבלו את הביציות של תורמת מבאקו שבאזרבייג'ן. הביציות נשאבו במרפאה בבטומי שבגאורגיה ושם הופרו והוקפאו. תהליך החזרה העוברים בוצע בישראל.
3 צפייה בגלריה
הרופאים החשודים בפרשת ההפריה
הרופאים החשודים בפרשת ההפריה
החשודים בפרשת יבוא הביציות. שמם נאסר לפרסום
(צילום: עידו ארז )
במשטרה קראו מוקדם יותר לנשים נוספות להתלונן אם עברו טיפול מאותה תורמת בגאורגיה. הערב הובאו לדיון בהארכת מעצרם בבית משפט השלום בבת-ים הרופא הבכיר, בעליה של קליניקה להפריה חוץ-גופית בתל אביב, וכן מנהל מעבדה מבית חולים במרכז הארץ. בפתח הדיון פרץ הרופא בבכי. הרופא הבכיר ומנהל המעבדה חשודים בעבירות מרמה בנסיבות מחמירות, מעשה העלול להפיץ מחלה ובעבירות נוספות.
פרקליטיו של החשוד המרכזי שמנהל את המרפאה הפרטית בצפון תל אביב, עו"ד שי רודה ועו"ד ירון פורר אמרו בדיון כי מרשם נחקר במשרד הבריאות כבר לפני כשנה וחצי על הנושא. הוא שוחרר למעצר בית עד יום חמישי ובערבויות.
באת כוח איש המעבדה, עו"ד ענבר קינן מהסנגוריה הציבורית, ביקשה לעשות הבחנה בין מרשה לבין החשוד האחר. לטענתה, הוא שלח את הבדיקות לייעוץ גנטי וכאשר קיבל את התוצאה שהביציות לא תקינות, הוא עדכן את אותה מטופלת.
האם שילדה תינוקת שלוקה אף היא באותו פגם גנטי עברה את ההליך מפאת גילה. זו הייתה אחת האפשרויות האחרונות מבחינתה להביא ילד לעולם. התינוקת שנולדה לפני חודשים ספורים בבית חולים במרכז הארץ נמצאת בעיצומו של בירור רפואי כדי להבין את השלכות נשאות הגן.
לטענת עורכי דינה של האישה, אחת המתלוננות בתיק החמור שנחשף הבוקר, לפני החזרת העוברים התחייב הרופא הבכיר בפני האישה שהתורמת עברה פאנל גנטי מורחב של מאות בדיקות גנטיות, שהוא ראה את הבדיקות ושהן תקינות. במהלך ההיריון נודע לה שהעובר סובל מבעיה גנטית שעלולה להוביל להמופיליה. ההיריון היה מורכב רפואית ורגשית ובסיומו נולדה התינוקת. מקרה נוסף בפרשה הזו נגמר בלידה שקטה של אישה אחרת.
3 צפייה בגלריה
מרפאה ל.ב הפריה חוץ-גופית IVF רמת החייל פרשת יבוא ביציות עם המופיליה מגאורגיה
מרפאה ל.ב הפריה חוץ-גופית IVF רמת החייל פרשת יבוא ביציות עם המופיליה מגאורגיה
המרפאה בצפון תל אביב שבעליה נעצר
(צילום: עוז מועלם)
עו"ד שירה פרידן ממשרד כספי סרור ושות', מומחים בתביעות רשלנות רפואית, גנטיקה ופריון, המייצגים את האם, אומרת כי "רופא הפריון הציג בפני מרשתנו מצג שווא והצהיר בפנייה הצהרה כוזבת לפיה תוצאות הבדיקות הגנטיות שלה תקינות, בעוד שבפניו וברשותו היה מתועד, שחור על גבי לבן, המידע כי היא נשאית להמופיליה. הוא ידע והיה עליו לדעת את הסיכון החמור להעברת המחלה לצאצאים. הוא מנע ממרשתנו את המידע על אודות הסיכון – סיכון שהתממש לגביה ולגבי מטופלות נוספות. הדברים חמורים ותוצאותיהם קשות".
המשטרה ריכזה באחרונה מאמץ להגיע לנשים נוספות שאולי נפגעו בפרשה הזו. רס"ב גינת פונט, חוקרת במפלג ההונאה של משטרת תל אביב, קראה בשיחה עם -ynet: "כל מי שהייתה תחת אותה נתרמת מתבקשת להגיע למשטרה". לדבריה, "מדובר בפרשה רגישה שנוגעת לנשים בפן האישי מעבר לפן הפלילי שלה. זה ממש משהו שנוגע להן רגשית ואישית, במקומות הקשים".
3 צפייה בגלריה
פרשת יבוא ביציות עם המופיליה מרפאת הפוריות Birth בבטומי, גאורגיה
פרשת יבוא ביציות עם המופיליה מרפאת הפוריות Birth בבטומי, גאורגיה
המעבדה בבטומי שבגאורגיה, שם נשאבו הביציות והופרו
(צילום: אתר Birth)
רס"ב פונט סיפרה שהפרשה הגיעה לפתחה של המשטרה לפני כמה חודשים: "משרד הבריאות פנה אלינו והציג בפנינו כמה תלונות של מספר נשים שראו את עצמן כקורבנות למעשים. מפלג ההונאה נכנס לחקירה סמויה שכללה איסוף של ראיות, מסמכים, וכמובן גביית עדויות מהמתלוננות לצד מעורבים נוספים".
נציג המשטרה באירופה נמצא בגאורגיה והוא זוכה לשיתוף פעולה: "הוא מבצע פעולות חקירה ואיסוך ממצאים", מסרה רס"ב פונט. גורם שמעורה בחקירה אומר כי היחידה החוקרת נערכת ליציאה של חוקרים לגאורגיה, אם יהיה בכך צורך.