רבות נידון בעולם הרפואה על הקשר בין שינה לבין תפקוד תקין של מערכות הגוף, ביניהן גם מערכת החיסון. פרופ' ריבי טאומן, מנהלת המרכז לרפואת שינה בבית החולים איכילוב, מסבירה בריאיון לאולפן ynet כי לאיכות השינה השפעה גם על יעילות חיסונים.
"אנחנו יודעים שכשאנחנו חולים אנחנו ישנוניים בדרך כלל. זאת משום שהמערכת החיסונית עובדת וגורמת לישנוניות. הדבר קורה גם בכיוון ההפוך. כשאנחנו לא ישנים מספיק, המערכת החיסונית עובדת פחות טוב ואנחנו חשופים יותר למזהמים", היא מסבירה.
"כשאנחנו לא ישנים טוב, קיים סיכוי גדול יותר שניחשף לזיהומים ולמחלות, ובין היתר גם להתפתחות של גידולים סרטניים. בנוסף, גם התגובה שלנו לחיסונים יורדת כשאנחנו לא ישנים טוב או מספיק".
1 צפייה בגלריה
הפרעות שינה
הפרעות שינה
שינה סביב קבלת החיסון: תורמת ליצירת נוגדנים
(צילום: Shutterstock)
לדבריה של פרופ' טאומן, לפני ואחרי קבלת לחיסון לשפעת, יש להקפיד על שינה נאותה. "יש לרפד את כל תקופת החיסון בשינה טובה. אנחנו יודעים שרמת הנוגדנים שתתפתח לאחר החיסון תהיה גבוהה פי 2 בדם אם ישנים מספיק טוב סביב שעות החיסון. הנוגדנים יהיו ברמה גבוהה גם חודשיים ויותר, כשהשינה היא טובה".
הדבר נכון למעשה גם להתגוננות הגוף מפני נגיף הקורונה, מסבירה פרופ' טאומן. "שינה טובה היא חלק ממנגנון ההגנה שלנו. אם נישן טוב ויהיו לנו דפוסי שינה תקינים, הסיכוי שלנו להתמודד עם כל זיהום הוא טוב יותר, גם עם נגיף הקורונה.
"כשיבוא היום ויהיה חיסון לקורונה, אותו הדבר שנבדק בחיסוני השפעת יחול גם על חיסון לקורונה - שינה טובה סביב מתן החיסון, כמה ימים לפני וכמה ימים אחרי, ישפר את היעילות של החיסון".
מחקר שבוצע ב-2017 במרכז השינה UW שבוויסקונסין, ארצות הברית, ושתוצאותיו הופיעו בכתב העת Sleep, בדק את דפוסי השינה של 11 זוגות תאומים זהים. החוקרים מצאו כי אצל התאום שישן פחות נמצאה פגיעה ברכיבים שונים של מערכת החיסון, ובהם תאי הדם הלבנים לסוגיהם. מחקר זה, למעשה, מצא כי גם בקרב אנשים בעלי אותו מטען גנטי, השינה הוא הגורם שהפעיל או הכשיל את מערכת החיסון.