נתונים ראשונים על פרופיל הנדבקים באבעבועות הקוף: מרבית הנדבקים הם גברים שנדבקו ברובם בעת קיום יחסי מין. כך עולה מנתונים ראשונים שנאספו ברחבי העולם וגם בישראל.
בישראל נאספו הנתונים מהנדבקים בשירותי בריאות כללית, התואמים את הנתונים משאר העולם. כתב העת הרפואי BMJ מפרסם במאמר חדש נתונים מ-197 חולים שנמצאו חיוביים לנגיף אבעבועות הקוף בבדיקת PCR. החוקרים עקבו אחר מהלך מחלתם, ונתונים נוספים על שגרת חייהם.
קראו עוד:

התסמינים העיקריים

הממצאים מראים כי הגיל הממוצע של הנדבקים הוא 38 שנים. כולם, מלבד אדם אחד, דיווחו שקיימו יחסי מין עם גברים. כל החולים סבלו משלפוחיות עוריות, ובמרבית המקרים השלפוחיות הופיעו על איברי המין או בפי הטבעת, מה שהוביל את ההערכה כי ההדבקה הראשונית התרחשה במהלך יחסי מין ולא בנשיקה.
התסמין הכללי השכיח ביותר היה חום אצל 62% מהנדבקים, הגדלת בלוטות לימפה אצל 58% מהנדבקים, וכאבי שרירים שנמצאו אצל 32% מהנדבקים. במרבית המקרים התסמינים הכלליים הופיעו לפני הופעת השלפוחיות, בדומה למתואר בספרות הרפואית.
עוד עולה כי אצל 18% הופיעו נגעים בחלל הפה או בשקדים. 36% מהנדבקים היו נשאי HIV. כעשירית מהנדבקים הופנו לבית החולים, במרבית המקרים עקב נפיחות באזור אבר המין או כאבים באזור פי הטבעת.
על פי מידע שהגיע ל-ynet, הממצאים שנמצאו בישראל דומים לאלו שנמצאו בעולם וגם כאן מתחזקת ההערכה שמרבית ההדבקות התרחשו בעת קיום יחסי מין מוגנים או שלא מוגנים. ההדבקה עצמה מתרחשת לאחר מגע גוף לגוף על השלפוחיות. כל שלפוחית כזו מכילה מיליוני נגיפים והתפוצצות שלה יכולה לגרום להדבקה מיידית.
2 צפייה בגלריה
אבעבועות הקוף פריחה גב אבעבועות קוף
אבעבועות הקוף פריחה גב אבעבועות קוף
כל החולים במחלה סבלו משלפוחיות עוריות. אבעבועות הקוף
(צילום: shutterstock)
עד כה נדבקו במחלת אבעבועות הקוף קרוב ל-32 אלף בני אדם בכ-90 מדינות. מוקדי ההדבקה העיקריים כוללים את ארצות-הברית, דרום אמריקה, ורחבי אירופה, שם עיקר ההתפשטות נצפית בגרמניה, ספרד, בריטניה, צרפת, איטליה ואוסטריה. בישראל דווחו עד כה 176 מקרי הדבקה, כולם בקרב גברים, כאשר מקרה אחד הוא של איש צוות רפואי, רופא עור שככל הנראה נדבק במהלך עבודתו.
הנגיף דוגר מספר ימים עד שגורם לתסמינים המתחילים בחום, חולשה וכאבי שרירים, ויומיים אחר כך את הפריחה האופיינית המתפתחת לכדי שלפוחיות. לפיכך, מרבית ההדבקות מתרחשות כפי הנראה עוד לפני הופעת התסמינים, ולפיכך מתקשות מערכות הבריאות להמליץ כיצד למנוע את ההדבקה מלבד התחסנות.
בינתיים הולך ואוזל מלאי החיסונים נגד אבעבועות הקוף בישראל: במלאי הקופות נותרו כמה מאות תרכיבים, והמשלוח הבא של 5,000 מנות נוספות צפוי להגיע רק בחודש הבא. בשל המחסור, מאשר משרד הבריאות לקבל מנה אחת בלבד של החיסון, אף שהחברה היצרנית קבעה שיש צורך בשתי מנות לשם הגנה. ב-FDA אישרו בשבוע שעבר לצמצם את כמות החיסון עוד יותר באמצעות הזרקה שטחית יותר של החיסון לשכבת העור העליונה, ובכך ניתן לקבל 5 מנות חיסון מכל מנת תרכיב מקורית. עם זאת במשרד הבריאות טרם אישרו מהלך זה.
אתמול (ב') פורסם ב-ynet כי למרות שרופא כבר נדבק - משרד הבריאות מסרב לאשר גם לצוותי רפואה הנמצאים בסיכון הדבקה – להתחסן, זאת על אף שחלק מהרופאים נמצאים במגע יומיומי עם החולים. במשרד מתכוונים במקביל לרכוש את התרופה האנטי ויראלית המקצרת את חומרת המחלה ומשכה.
יש לציין שיעילות התרופה כנגד מחלת האבעבועות השחורות לא נבדקה בבני אדם, מהסיבה הפשוטה שהמחלה הוכחדה בכל העולם בשנת 1980, תודות לחיסונים. יעילות התרופה כנגד הנגיפים כן נבדקה במעבדה בתרביות תאים, ונבדקה במודלים של בעלי חיים עם נגיפים שדומים לנגיף האבעבועות השחורות (שמדביק רק בני-אדם). התרופה קיבלה את אישור ה-FDA לאחר בדיקת בטיחות שלה בשנים האחרונות.