ביטול חובת עטיית המסכות בחודש אפריל האחרון גרם למגמת עלייה ניכרת בניתוחי הפנים. בין הניתוחים וההזרקות יש מי שגם מביאים את הבשורה הבאה: ניתוחי אוזניים לילדים ולנוער שיגאלו אותם ממה שמכונה "אוזני הדמבו", שלא בהכרח נגרם על ידי המסכות, אבל עכשיו כשהפנים חשופות, הרצון להגיע לסימטריה בפנים - עלה.
קראו עוד:
פרופ' איל וינקלר, מומחה בכירורגיה קוסמטית וניתוחים פלסטיים, מאשר כי במרפאות שלו בתל אביב ובמודיעין מורגשת עלייה ניכרת בפניות לטיפולי פנים לאחר הורדת המסכות: "בשנתיים-שלוש האחרונות קרו שתי תופעות מעניינות, המסכות בשילוב השימוש בזום גרמו לאנשים להתמקד באזור הגבות והשפתיים. בתקופה זו ראינו עלייה גדולה מאוד בביקוש לטיפולים אסתטיים, בוטוקס בין הגבות וטיפולים להרמת הגבות. עם ההורדה של המסכות, החלה עלייה גדולה בניתוחים של נפילת צוואר, נפילת קו הלסת וקו הלחיים".
"מורגשת עלייה ניכרת בפניות. המטופלים נהיו יותר החלטיים. הקורונה הוציאה מאנשים סוג של אומץ, החלטיות, של 'יאללה לא מפחדים'"
מה המטופלות מבקשות היום? "טיפולי צוואר, קו לסת, הרמת לחיים וגם שאיבת שומן בצוואר ובקו הלסת".
מה חדש בתחום טיפולי הפנים? "שלא כבעבר, הניתוחים היום קצרים יותר, עם תקופת החלמה קצרה והכי חשוב - המנותחים לא נראים מנותחים. אם בעבר, הניתוחים היו יותר עמוקים ובמישורים אנטומים שקרובים יותר לעצב, כך שרמת הסיכון היתה הרבה יותר גבוהה וההחלמה לקחה עד שישה שבועות, הרי שהיום מדובר בהחלמה של שבוע עד עשרה ימים. הניתוחים מבוצעים היום על ידי דור יותר מנוסה של מנתחים, עם טכנולוגיות וטכניקות ניתוחיות כירורגיות מתקדמות מאשר בעבר.
2 צפייה בגלריה
ניתוח פלסטי
ניתוח פלסטי
מגיל 50 מנתחים ועד אז מזריקים
(צילום: shutterstock)
"לא תמיד הניסיון להימנע מניתוח הוא נכון. היום יותר ויותר נשים מבינות שיש גיל שבו הזרקות לא רק שהן לא יעילות, הן אפילו מזיקות, והתוצאות הן פרצוף מנופח ולא טבעי. מגיל 50 מנתחים ועד אז מזריקים. שיפור הטכניקה בניתוחים להרמת פנים מאפשרת תוצאות שנראות טבעיות יותר ומחזיקות זמן רב יותר - כשמונה-תשע שנים. נכון, זה הליך של ניתוח והחלמה, שזה תמיד מפחיד, אבל אחרי גיל 50–55, הניתוח להרמת פנים היא בעצם הדרך הדומיננטית והפופולרית היום. ובהחלט רואים שירידת המסכות הביאה לעלייה במספר הנשים הפוגשות את מסכות המנתחים בחדרי הניתוח. אצלי באופן אישי יש עלייה תלולה במרפאות בכמות ניתוחי הפנים, הכפלה אפשר לומר".
אילו שינויים, אם בכלל, אתה רואה אצל מטופלים בעקבות הקורונה? "אנשים רעבים ליותר. היציאה מהקורונה מאפיינת בתחום שלנו רצון גדול לחיות את החיים. וכפי שאמרתי, בהחלט מורגשת עלייה ניכרת בפניות. המטופלים נהיו יותר החלטיים. הקורונה הוציאה מאנשים סוג של אומץ, החלטיות, של 'יאללה לא מפחדים'.
"אנשים באים נחושים. המטופלות שלי, שהן קצת יותר מבוגרות ומאופקות, והיו כלואות שנתיים בבית, באו בגישה של 'עכשיו אנחנו רוצות ליהנות מהחיים'. הן גם לא חוששות יותר ממה יגידו, לא אכפת להן אם מסוכן או לא מסוכן, מה העלויות.
החרדה מהקורונה דחקה את הטיפול באסתטיקה של הפנים עד כה? "נשים מבוגרות וגם גברים היו עסוקים בתחושת הישרדות. הם לא ידעו אם הם יצאו מהמחלה הזו בחיים ובצדק. זו גם מחלה קשה וגם, בלי שנרצה בכך, חטאנו בגילנות. אני בעצמי בן 62 הדבר הזה לא נחסך גם ממני. פתאום אנשים מעל גיל 60-55 קיבלו סטיגמה של מבוגרים, כמעט זקנים. אנשים לא רוצים להיראות בחתך הזה. כמו שנשים מופלות לרעה בגלל מגדר, כך אנשים מבוגרים מופלים בגלל גילם בהרבה תחומים – לא מגייסים אותם לעבודה, לא לוקחים אותם למקצועות כמו שיווק או מכירות.
"עם היציאה מהקורונה, רבים באו אליי ואמרו לי: 'אני נראה מבוגר, מתייחסים אלי כאל מבוגר אבל אני לא מרגיש מבוגר. אני רוצה שתעזור לי ולא בהזרקות כל שלושה חודשים".
2 צפייה בגלריה
אישה עם מסכה וסמארטפון
אישה עם מסכה וסמארטפון
המסכה הבליטה את האוזניים?
(צילום: shutterstock)
הגיעו אליך מטופלים שהמסכה גרמה לאוזניים שלהם לבלוט יותר? באופן שהצריך ניתוח פלסטי? "כן, בהחלט. הכוונה היא בעיקר לנערים ולנערות ואפילו ילדים בני שבע-שמונה. בגילים אלה האזניים עדיין רכות והגומייה המתוחה הזו גרמה להבלטה של האוזניים. אין לזה אימות מדעי ולא פורסם כלום בנושא, אבל תחושת הבטן שלי אומרת שכן".
לא חושש שאחרי הכתבה יגיעו אליך הרבה ילדי גן? "אני מטפל בכולם".
"התופעה בהחלט קיימת", מסכים ד"ר צחי וידר, כירורג מומחה, "אני סובל מזה כל יום, כי הגומי מושך לי האוזניים קדימה ואני נראה כמו דמבו. כך שזו לא רק תחושה שלהם אלא גם שלי. אבל אני לא חושב שזה עיוות או שינוי קבוע. נכון, רואים זמן קצר לאחר הורדת המסכה שהאוזניים עומדות במנח שאתה לא אוהב, אבל זה לא מבשיל לכדי טיפול".

הזום והשפעתו על תחושת הנראות

ד"ר וידר מעיד שגם אצלו בקליניקה בהרצליה פיתוח מורגשת העלייה בפניות לטיפולי פנים לאחר הורדת המסכות, "זה קשור לתחושת השחרור של 'יאללה, חזרנו לחיים, חזרנו לשגרה'. בזמן עטיית המסכות אנשים גם היו בגישת 'טוב ממילא אני מאחורי המסכה, אטפל בשליש העליון של הפנים', ובאמת קו הלסת והחלק המרכזי של הפנים – היה פחות חשוב להם.
"לחלקנו קרה בשיחות הזום משהו מאוד-מאוד קשה. זה כבר לא להסתכל על עצמנו במראה ולומר 'הכל בסדר' ולהמשיך הלאה. פתאום אנשים יושבים שעה ויותר מול המסך ורואים את עצמם לאורך זמן וברזולוציות גבוהות. כשאת בזום, שלא כמו מבט סטטי במראה, את בתנועה, וכשמזיזים את הראש אנחנו רואים את עצמנו במגוון זוויות, בזמן הדיבור. רואים מה טוב ומה לא. כל הסיפור הזה גרם לאנשים לתסכול או הביא אותם למקום שבו הם ביקשו שהדברים יהיו טובים יותר".
"פתאום אנשים יושבים שעה ויותר מול המסך ורואים את עצמם לאורך זמן וברזולוציות גבוהות. כשאת בזום, שלא כמו מבט סטטי במראה, את בתנועה, וכשמזיזים את הראש אנחנו רואים את עצמנו במגוון זוויות, בזמן הדיבור. רואים מה טוב ומה לא. כל הסיפור הזה גרם לאנשים לתסכול או הביא אותם למקום שבו הם ביקשו שהדברים יהיו טובים יותר"
העלייה בפונים היא יותר בקרב נשים או גם גברים? "גם בקרב גברים ישנה עלייה. הלחם והחמאה של כולנו בכל נושא האסתטיקה זה הזרקה של בוטוקס וחומרי מילוי. אלו הטיפולים הכי נפוצים ושם נכנסות הרבה טכנולוגיות שנותנות מענה למראה הפנים הלא אחיד - מכשירי לייזר שיודעים לטפל בפיגמנטציה, אחידות העור, שיראה גם זוהר ויפה, מיצוק ומתיחת העור. בכל אלה רואים עלייה בביקושים. אלו טיפולים שהשילוב שלהם יוצר את התוצאה האופטימלית".
על השינויים בקרב לקוחותיו, בתום שנתיים בהן הסתתרו בעל כורחם מאחורי המסכות, הוא אומר: "ישנם כאלה שהיו מקפידים להגיע לקליניקה כל שלושה או שישה חודשים בקביעות ונמנעו במשך השנתיים הללו להגיע. הם במיעוט ובקבוצת גיל מבוגרת יותר. הם פשוט חששו מלצאת וכעת הם חזרו לקליניקה ורוצים לשמר את המראה בצורה אופטימלית".
"אני רואה איך תפיסת העצמי ואיך הנראות משפיעה על נפש האדם. היום כולם כבר יודעים את הקשר בין הנפש לגוף. אם את עומדת מול המראה ואוהבת את מה שאת רואה ומרגישה שאת נראית טוב וצעירה – זה משפיע ביולוגית על הבריאות שלנו.
"הקורונה והחרדות הקיומיות גרמו לכולנו להתעסק בהישרדות והאסתטיקה הייתה מחשבה אחרונה שעברה למרבית מהאנשים בראש, בעיקר למבוגרים שבינינו. ושמפסיקים לדבר על הישרדות – רוצים לחזור לחיים וזו הפאזה שאנחנו נמצאים בה עכשיו".