שעון החורף כבר כאן, הימים מתקצרים, הלילות מתארכים; גם הטמפרטורות סוף סוף בסימן ירידה, ובקרוב כולנו נשב יותר בבית, נהיה פחות פעילים, נחפש דרכים להתחמם כשיותר בגדים מכסים את הגוף. התוצאה הישירה: אוכלים. זהו שריד אבולוציוני מימים שבהם בני אדם אכלו כדי לשרוד: הטמפרטורות ירדו, ואנשים חיפשו מזון שירפד את גופם בשומן לימים הקרים. השומן מבודד חום, וככל שרזים יותר, קר יותר. אנשים בעלי מסת שומן גדולה יותר, פחות סובלים מקור.
קראו עוד:
היום כבר לא אוכלים בחורף לצורך הישרדות, אבל עדיין אוכלים – בעיקר פחמימות פשוטות שמחממות את הגוף. הבעיה היא שהן גם גורמות לנו להיות רעבים, וכך נוצר מעגל שבו הערבים והלילות הארוכים נראים כמו חגיגת אוכל אחת גדולה שמובילה להשמנה. תוסיפו לזה את חוסר החשק לצאת מהבית לאימון גופני, וקיבלתם את החלק השני במשוואה: מצד אחד מכניסים יותר, ומצד השני מוציאים פחות.
אם בקיץ גופנו חשוף יותר, הרי שבחורף יש הרגשה שאפשר בקלות להסתיר את השומנים, והתחושה היא ש"נעשה דיאטה לקראת הקיץ". המחשבה הזאת מוטעית מיסודה, גם משום שאנחנו מוותרים על הרגלי חיים בריאים, וגם כי "אקורדיון" העליות והירידות האלו במשקל מאוד מזיקות.
אז מה עושים? איך אפשר למנוע את זלילות החורף?
2 צפייה בגלריה
חורף מרק מרקים סוודר
חורף מרק מרקים סוודר
הקפדה על המזון שנאכל בחורף גם תמנע השמנה וגם תעזור לנו לקבל ויטמינים, מינרלים, נוגדי חמצון וכל מה שהגוף צריך כדי להתמודד עם תחלואת החורף
(צילום: shutterstock)

עונת הפשטידות והמרקים

כמו שמארגנים את הארונות לבגדי החורף, אפשר להיערך לאכילת החורף. קודם כל, מחליטים. מחליטים שהשנה לא זוללים בחורף. מתייחסים לעונת הגשמים והסוודרים בדיוק כמו לעונת החמסינים ובגדי הים – אבל עם התאמות והדגשים רלוונטיים.
ראשית, יש לדעת שמזון חם מחמם את הגוף, מרגיע ומשביע מאוד: החום שמתפשט במערכת העיכול ממלא; האכילה האיטית עקב חום האוכל משביעה; והתחושה שהמזון משרה היא נעימה. אז מה כדאי לאכול בחורף? פשטידות, מרקים, תבשילי קדרה. אפשר להכין את אלו עם הרבה ירקות, כך שלא נוותר עליהם ונאכל אותם חמים. הערך הנהדר של הירקות נשמר במרק מעצם שתיית הנוזל. מומלץ להוסיף שמן זית משובח ולבחור מצרכים שאינם עתירי שומן.
גם קטניות מבושלות משביעות מאוד ומשתלבות היטב בתבשילי החורף החמים. הן מספקות רכיבי תזונה נפלאים, כולל ויטמינים, מינרלים, סיבים וחלבון שתורמים לשובע.
במקום הרבה סוכרים פשוטים, העדיפו פחמימות מורכבות: למשל, בטטות ודלעות, שכיף לאכול אותן חמות במרק, בפשטידה או אפויות. הן גם תורמות הרבה סיבים. גם כוסמת וקינואה מכילות פחמימות מורכבות, והן נפלאות כתוספת לארוחה חורפית לצד עוף או דג המהווים את מנת החלבון.
2 צפייה בגלריה
מרק בטטה, גזר וכרשה
מרק בטטה, גזר וכרשה
מאכל שמתאים לחורף: מרק בטטה
(אסנת לסטר)

לא לוותר על פירות ומוצרי חלב

עקב ירידת הטמפרטורות יש נטייה לוותר בחורף על מוצרי חלב ופירות, כי הם נאכלים קרים ומקררים לנו את הגוף שמחפש מקור חום. מה עושים? משאירים את הפירות מחוץ למקרר, שיהיו בטמפרטורת החדר; מכינים לפתן מומתק עם סילאן או דבש; או שמכינים דייסת קוואקר על בסיס חלב רגיל או חלב סויה העשירים בחלבון. יש מי שחושש לאכול מוצרי חלב בחורף עקב השפעתם על דרכי הנשימה. עד היום לא הוכח קשר ודאי גורף, אבל בהחלט ייתכן שתיווצר ליחה כתוצאה מצריכת מוצרי חלב במקרים מסוימים, וכדאי להקשיב לגוף. אם זה קורה, יש לצרוך פחות מוצרי חלב ולהעדיף תחליפים.
לרוב איננו מרגישים צמא בחורף, אבל אנחנו מתייבשים במהלכו לא פחות מאשר בקיץ, במיוחד בחדרים מחוממים, ולכן צריך לשתות הרבה, בעיקר כשהחדר מחומם על ידי מזגן שמייבש את האוויר. אם המים קרים לנו מדי, מומלץ למלא קנקן ולהשאיר אותו בטמפרטורת החדר. אפשרויות נוספות: לשתות חליטות צמחים חמימות או מים חמימים מועשרים בלימונית, במרווה, בנענע, בלימון או במקל קינמון.
הקפדה על המזון שנאכל בחורף גם תמנע השמנה וגם תעזור לנו לקבל ויטמינים, מינרלים, נוגדי חמצון וכל מה שהגוף צריך כדי להתמודד עם תחלואת החורף. ואסור לוותר על פעילות גופנית: החורף הישראלי הוא מספיק נוח כדי שנוכל לצאת להליכות או לריצות. אין תירוצים.
הכותבת היא דיאטנית קלינית