המתקפות על אנשי מערכת הבריאות מצד מתנגדי החיסונים לא נגמרות: אתמול (ב') סיפר פרופ' יהודה אדלר באולפן ynet שאנשים מכנים אותו "מנגלה" ו"היטלר", והיום (ג') התראיינו פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל, ופרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן, ובפיהם סיפורים דומים.
קראו עוד:
"במידה מסוימת זה קצה הקרחון", אמר פרופ' לוין. "גם לפני הקורונה וגם במהלך המגפה חוו אנשי בריאות הציבור, ואנשי רפואה בכלל, אלימות שהיא לא רק מילולית, אלא גם פיזית לפעמים, מגורמים שונים. זה לא רק בגלל החיסונים: ספגנו בעבר איומים מאוד קשים גם מגורמים בתחום הטבק והמזון. האלימות מסוכנת ופוגעת ביכולת של אנשי הרפואה והבריאות למלא את תפקידם למען הציבור".
1 צפייה בגלריה
שרון אלרעי פרייס עם המאבטח הצמוד אליה
שרון אלרעי פרייס עם המאבטח הצמוד אליה
ד"ר שרון אלרעי פרייס עם המאבטח שהוצמד לה עקב האיומים. "מי שמסית וקורא לאלימות - צריך לטפל בו", אומר פרופ' לוין
(צילום: גיל נחושתן)
לשאלה אם גם הוא עצמו ספג איומים, השיב פרופ' לוין: "בהחלט. יש הרבה מאוד איומים, גם ברשתות החברתיות, ולפעמים חודרים גם למרחב המשפחתי. מעבר לצורך להגן על מי שזקוק להגנה, צריך לצאת ולאתר את אותם אנשים שעושים כאלו דברים. אולי זה מיעוט קיצוני, אבל צריך לטפל בו כדי שיהיה לנו שיח נכון, ושאנשים לא יהיו מאוימים.
"מי שמסית וקורא לאלימות - צריך לטפל בו. עם זאת, צריך לאפשר לקיים שיח תקין. השבוע משרד הבריאות סוף-סוף פותח לציבור חלק מהדיונים, ואני חושב שזה צעד נכון, שמחזק את אמון הציבור בתהליך קבלת ההחלטות".
פרופ' לוין: "אני יודע שיש אנשים שמפחדים להביע את דעתם בדיון שעל הפרק, של חיסוני הילדים. שמעתי על מומחים שמפחדים ולא רוצים לפתוח את הדיון פן יבולע להם, ואני מבין אותם, אבל זה מאוד מצער. הלוואי שבמקום להתעסק באיומים, נעסוק בבריאות הציבור"
גם פרופ' כהן סיפר שהוא מכיר אישית את תופעת האיומים, ושגם בו, כמו בפרופ' אדלר, הוטחו הכינויים "מנגלה" ו"היטלר". "גם התקשרו אליי למשרד ואמרו לי, 'רוצח, מחכים לך במשפט'", אמר. "זה מטריד. אני חושב שהבעיה הגדולה היא ברשתות החברתיות. בהתחלה אתה לא מבין למה זה קורה. זה גם מצער אותך, כי אתה בא ממקום טוב. המטרה היא טובה: לנסות להסביר ולהילחם בפייק ניוז - אבל כשאני אוסף את הציטוטים האלו, אני לא יכול להגיד שזה משמח אותי".
פרופ' לוין הוסיף: "זה בעיקר מצער אותי, כי כפי שאמר יצחק רבין ז"ל, 'האלימות היא כרסום יסוד הדמוקרטיה הישראלית'. האיומים האלו בהחלט מטרידים אותי וצריך לעצור אותם, אבל לא הייתי רוצה שבגלל אותם גורמים קיצוניים, שצריך לטפל בהם, נמנע שיח שקוף ומקצועי. אני יודע שיש אנשים שמפחדים להביע את דעתם בדיון שעל הפרק, של חיסוני הילדים. שמעתי על מומחים שמפחדים ולא רוצים לפתוח את הדיון פן יבולע להם, ואני מבין אותם, אבל זה מאוד מצער. הלוואי שבמקום להתעסק באיומים, נעסוק בבריאות הציבור".