פייק-ניוז קיים לא רק בפוליטיקה. בשנים האחרונות, ובפרט בתקופת הקורונה, הרשתות החברתיות התפוצצו מבוטים ואנשים אמיתיים שהפיצו אמירות שקריות על הבריאות שלכם. עכשיו הגיע הזמן לבדוק: מה מהמשפטים הבאים נכון ומה סתם מיתוס.

עוד סדר בבריאות:


עניתם? והנה ההסברים בהרחבה:
1. צריך לפצל חיסונים כדי לא להעמיס על הילד ממש לא. הגוף מתמודד בכל רגע נתון עם מערכת חיסון פעילה ביותר המפעילה מיליוני נוגדנים וחלקיקי חלבונים. מתן חיסון אחד, שניים, שלושה ואפילו עשרה בבת אחת, כלל אינה מעמיסה על מערכת החיסון. להפך: פיצול החיסונים מעכב את ההגנה על הילד, וחושף אותו למחלות.
2. כשיש כאבי גרון צריך לשתות דברים חמים לא נכון. בזמן דלקת בגרון ישנה הרחבה של כלי דם בשל גיוס של תאי דם לבנים לאיזור הדלקת. שתייה של משקאות חמים תגרום להרחבה נוספת של כלי דם, והחמרה בכאבים. לכן מומלץ דווקא לשתות משקאות קרים ואפילו לאכול גלידה בזמן כאבי גרון. אלה יכווצו את כלי הדם, יפחיתו מהבצקת ויקלו על הכאבים.
3. עדיף לא לצחצח שיניים לפני ארוחת הבוקר נכון. רובנו אומנם מצחצחים שיניים מיד לאחר הקימה, אבל צחצוח אחרי ארוחת הבוקר יעיל יותר, ומאפשר הסרה של שיירים מהאוכל להמשך היום.
4. כפיפות בטן מורידות כרס לא נכון. כפיפות בטן מחזקות שרירים, אבל לא שורפות כמעט בכלל שומן בטני. הדרך לרדת במשקל ולהעלים את הכרס היא בעיקר באמצעות דיאטה וספורט אירובי.
5. הפעילות הגופנית המומלצת היא לפחות 150 דקות בשבוע נכון. הפעילות הגופנית המומלצת ע"י ארגוני הבריאות בעולם כוללת לפחות 150 דקות בשבוע של פעילות אירובית בעצימות בינונית, ועדיף יותר
6. אסור לבצע פעילות גופנית בקור לא נכון. בטמפרטורות קרות לא רק ששורפים יותר קלוריות בפחות זמן, אלא שהפעילות המאומצת בקור גורמת להפרשה מוגברת יותר של אנדורפינים, המסייעים לתחושת ה"היי" האופיינית לאחר פעילות גופנית.
7. נגיף ה-HIV עלול לעבור במין אוראלי נכון. דרך ההדבקה העיקרית בנגיף ה-HIV היא אמנם ביחסי מין אנאליים, אולם במקרים מסויימים הנגיף עלול לעבור גם במין אוראלי.
8. תרופות להפרעות קשב ממכרות לא נכון. ריטלין, קונצרטה, אטנט, אדראל ואחרות אינן גורמות להתמכרות. ניתן להפסיק את הטיפול בהן בכל שלב ולהתחיל מחדש לפי הצורך.
9. שינה מרובה מדי מסוכנת לא פחות משינה מעטה נכון. מחקרים הוכיחו ששינה של מעל תשע שעות ביממה במבוגרים עלולה להגביר את הסיכון למחלות כרוניות ולמוות מוקדם.
10. שתיית מים מרובה אינה בריאה נכון. ההנחיות קובעות כי יש לשתות כליטר מים ביממה לפחות. שתייה מרובה או מוגזמת עלולה לגרום לירידה בכמות המלחים בדם ואפילו לאיבוד הכרה.
11. ממתקים גורמים להיפראקטיביות לא נכון. הפרעת קשב והיפראקטיביות היא מחלה נוירו-התפתחותית בעלת שורשים גנטיים, והיא אינה נגרמת ממאכלים.
12. ונטולין לטיפול באסתמה עלול לגרום לתחושת "היי" נכון. המשאף עלול לגרום לתחושת אופוריה ולכן השימוש בו מוגבל.
13. הציפורניים והשיער ממשיכים לגדול לאחר המוות לא נכון. העור מתכווץ לאחר המוות, מה שעשוי להבליט את השיער והציפורניים, שמפסיקים לצמוח לאחר שמסרנו את נשמתנו לבורא.
14. היריון לא גורם לטפשת היריון נכון. אין עדיין הוכחות מדעיות לכך שהיריון גורם לפגיעה קוגניטיבית בתפקודי המוח.
15. לימוד שפה עשוי לשפר תפקוד מוחי בקשישים נכון. לימוד תחומים חדשים כמו שפה נמצא במחקרים רבים כמשפר את התפקוד המוחי וכנראה גם מעכב דמנציה.
16. הרכבת משקפיים גורמת לעלייה במספר לא נכון. משקפיים מסייעים לתיקון בראייה ואף עשויים במקרים מסויימים לעצור את עליית המספר. עם זאת, אם המשקפיים עם מספר לא מתאים, המאמץ להתגבר על הראייה הלא תקינה עלול לגרום לכאבי ראש, עייפות מוגברת וגם להיחלשות של שרירי מיקוד העין.
17. גזר משפר את הראייה לא נכון. הגזר אמנם מכיל ויטמין A החיוני לראייה, אך הגוף זקוק רק לכמויות קטנות של הוויטמין הזה, וצריכה של גזר לא תביא לשיפור משמעותי.
18. אוכל שומני איננו הגורם העיקרי לכולסטרול גבוה נכון. מרבית הכולסטרול מיוצר בכבד, והוא האחראי על רמות גבוהות של כולסטרול בגוף. שומנים מעלים בעיקר טריגליצרידים.
19. מוצרים ללא גלוטן הם לרוב בריאים יותר לא נכון. טרנד התזונה ללא גלוטן תפס אמנם תאוצה בשנים האחרונות, אבל מרבית האנשים אינם זקוקים לו: דיאטה דלת גלוטן מומלצת כיום רק לחולי צליאק ואחרים הסובלים מאלרגיה ידועה ומוכחת לגלוטן.
20. קור גורם לנזלת נכון. האוויר הקר חודר לנחיריים שם הוא מחומם, כך שחלק מהאוויר עובר לפאזה נוזלית המתבטאת כנזלת שקופה.