ילדים צעירים סובלים ממחלות נגיפיות של דרכי הנשימה העליונות מספר פעמים בשנה, אבל בעונת החורף זה קורה יותר. ההדבקה לרוב היא בשאיפת אוויר המכיל את הנגיפים, לאחר שאדם חולה התעטש או השתעל בקרבת מקום.
קראו עוד:
הנגיף פוגע בדרכי הנשימה העליונות ועלול להתפשט לדרכי הנשימה התחתונות ולריאות. המחלה עשויה להיות קלה - חום לא גבוה וגודש אפי עם כאב קל בלוע - אבל לעיתים עלולה להיות מחלה משמעותית יותר, בפרט בקרב פעוטות וילדים עם מחלות רקע שונות, כמו אסתמה. במקרים אלו מלווה המחלה בחום גבוה, בכאבי ראש חזקים, בשיעול ליחתי או לעיתים יבש וטורדני, בכאבים בלוע ובגודש באף. תסמינים נוספים יכולים לכלול כאבי שרירים, עייפות רבה, בחילות, הקאות ושלשולים.
אצל פעוטות וילדים עם מחלות רקע המחלה עלולה להסתבך בזיהום חיידקי ובהתפתחות דלקות אוזניים, דלקת ריאות או אפילו קוצר נשימה. במידה שהשיעול מחמיר, הילד מתנשם או כשהחום גבוה וממושך - יש להיוועץ ברופא בהקדם.
1 צפייה בגלריה
לצד התרופות המסורתיות הניתנות דרך שגרה בקופות החולים, מציעה הרפואה המשלימה דרכים נוספות להקל תסמיני המחלה
לצד התרופות המסורתיות הניתנות דרך שגרה בקופות החולים, מציעה הרפואה המשלימה דרכים נוספות להקל תסמיני המחלה
לצד התרופות המסורתיות הניתנות דרך שגרה בקופות החולים, מציעה הרפואה המשלימה דרכים נוספות להקל תסמיני המחלה
(צילום: shutterstock)
ככלל, בכל מחלת חום בילדים יש לעקוב אחר מידת שתיית הנוזלים של הילד ואחר מצבו ההכרתי. חיתול יבש לאורך שעות או ילד שאינו נותן שתן, בכי ללא דמעות, אי-שקט ממושך או אפתיות שאינה חולפת, גם לאחר הורדת החום - כל אלו מחייבים פנייה דחופה לעזרה רפואית.
אלא שברוב המקרים מדובר במחלה קלה יותר, כזו שחולפת בתוך מספר ימים. לצד התרופות המסורתיות הניתנות דרך שגרה בקופות החולים, מציעה הרפואה המשלימה דרכים נוספות להקל תסמיני המחלה.
שימוש בשמנים אתריים, למשל, היא דרך טובה להקל על הילדים ולאפשר להם שינה איכותית יותר. שמנים אלו מופקים מצמחים - פרחים, צמחי תבלין או עצים. במחלות החורף, הנפוצות במיוחד אצל ילדים, יש מספר שמנים עיקריים המסייעים במצבי נזלת, שפעת ושיעול:
  • שמן לבנדר: מחטא ומרגיע, מומלץ לשימוש בזמן מחלות ויראליות של דרכי הנשימה.
  • שמן עץ התה: מחטא, מתאים גם לשימוש במחלות ויראליות. ניתן להשתמש גם ישירות על פצעים.
  • שמן קורנית (תימין): מסייע בהרגעת שיעול.
  • שמן מנטה: מסייע בהורדת חום.
  • שמן רבנסרה: מחטא, מתאים לשימוש במקרה של שפעת, מקל על ליחה מרובה, מסייע במצבי שיעול.
  • שמן אקליפטוס (רדיאטה או סמיתי): מסייע בכיוח ומחטא.
  • שמן הדס: בתינוקות, יש להחליף את שמן האקליפטוס בשמן הדס, שנחשב עדין יותר.

איך משתמשים בשמנים אתריים?

המטרה היא שהילד החולה ישאף לגופו את אדי השמן האתרי או יקבלו בעזרת עיסוי. ניתן לעשות זאת בדרכים אלו:
  1. מבער שמנים: מטפטפים כמה טיפות לתוך מים במבער ומדליקים בחדר. כמובן לא לשכוח לכבות לפני השינה.
  2. חיתול בד: מטפטפים כמה טיפות על חיתול בד ומניחים בקרבת הילד או המיטה.
  3. אמבט שמנים: מטפטפים כמה טיפות לתוך כף מלח גס ומוסיפים למי האמבט.
  4. עיסוי החזה והגב: יעיל מאוד בזמן התקפי שיעול. מוסיפים טיפה מכל שמן לשמן נשא כדוגמת שמן זרעי ענבים, מחממים קלות, מורחים על החזה של הילד ומעסים. ניתן לחזור על פעולה זו עד 4 פעמים ביום.

פקעת בצל אדום, דיקור וטווינה

לפי הרפואה הסינית קיים קשר הדוק בין הריאות לבין העור. ילדים עם חולשה אנרגטית של הריאות עלולים לסבול מאירועים חוזרים של קוצר נשימה, אסתמה, נזלת אלרגית, שיעול כרוני ודלקות ריאות חוזרות לצד בעיות עוריות שהידועה ביניהן היא אטופיק דרמטיטיס, או כפי שהיא נקראת בציבור, "אסתמה של העור״.
דיקור סיני ותמציות צמחי מרפא עשויים להועיל לחיזוק אנרגיית הריאות, ולסייע במניעת מחלות ובחיזוק מערכת החיסון הטבעית.
תרופה הומאופתית בשם Allium Cepa יכולה לסייע בצינון ובמחלות נגיפיות של דרכי הנשימה העליונות. התרופה מופקת מפקעת טרייה של בצל אדום. מומלץ להשתמש בה כאשר מופיעים הסימפטומים של נזלת זורמת עם התעטשויות ועיניים דומעות, או כשהאף אדום ומגורה והנזלת צורבת את השפה העליונה, העיניים שורפות ומופיעה רגישות לאור.
בנוסף, מציעה הרפואה המשלימה מגוון טיפולים כמו דיקור, טווינה לילדים או צמחי מרפא שיכולים לסייע בחיזוק היכולת החיסונית ובהפחתת המחלות. טיפולים אלו מומלצים בעיקר לילדים עם התקררויות חוזרות, דלקות אוזניים חוזרות ונשנות, אירועים חוזרים של דלקת ריאות, דלקות בלוע וקוצר נשימה - כולן מחלות שכיחות בקרב ילדים בשנותיהם הראשונות בגן.
הכותבת היא רופאה ומומחית לרפואה סינית, מנהלת אגף הרפואה במכבי טבעי