מצבו של הנער בן ה-16 שאושפז בבית חולים במרכז הארץ כשהוא מחובר למכונת לב ריאה הידרדר עד שנקבע מותו. הנער תושב השפלה הועבר ליחידה לטיפול נמרץ לב לשם חיבורו למכונת ה"אקמו" מבית החולים קפלן שם אושפז כמה ימים עם אי-ספיקה ריאתית ומצבו המשיך להידרדר.
על פי הידוע, הנער עישן סיגריות אלקטרוניות, ולקה בנזק שהלך והחמיר, כתוצאה מחשיפה לכימיקלים שונים. דגימה מהכימיקלים הועברה גם למחלקת זיהוי פלילי של המשטרה לשם ניסיון התחקות אחר הרעלנים שעלולים היו לגרום למצבו הקשה.
מהי סיגריה אלקטרונית?
מדובר במכשיר אידוי אלקטרוני המשמש לצריכה של ניקוטין או חומרים פעילים אחרים בדרך המדמה עישון. היא פועלת באמצעות סוללה וסליל שיוצרים מעגל חשמלי שמופעל ברגע השאיפה מהסיגריה או באמצעות כפתור הפעלה. הסליל החשמלי מחמם את הנוזל וכשזה מגיע לטמפרטורה גבוהה, הוא הופך לאדים שמנדפים את החום הנוצר בתהליך התאיידות. האדים הנפלטים נראים כעשן, אך ללא ריח משום שאין מנגנון של בעירת הטבק.
2 צפייה בגלריה
סיגריה אלקטרונית
סיגריה אלקטרונית
עישון סיגריה אלקטרונית. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
אילו חומרים נמצאים בסיגריה האלקטרונית?
ניקוטין: המרכיב הממכר בסיגריות הרגילות וגם האלקטרוניות. ניקוטין גורם לפגיעות במוח, מעלה את הסיכון להפרעות קשב, להפרעות במצב הרוח כמו דיכאון, הוא גם מעלה את לחץ הדם וקצב הלב.
קרצינוגנים: חומרים העלולים לגרום לסרטן.
חומרי טעם: כימיקלים הגורמים לנזק קשה לריאות בשאיפתם.
מרכיבים אורגניים נשאפים: הגורמים גם כן לנזק חמור לריאות.
מתכות כבדות: בהן ניקל ועופרת.
אילו סכנות מדווחות מסיגריות אלקטרוניות?
קיימים דיווחים רבים בספרות הרפואית ומבתי חולים בעולם על נפגעים רבים שסבלו מאי-ספיקת ריאות כתוצאה מעישון הכימיקלים שבסיגריות האלקטרוניות, שנמכרות באופן שכיח בפיצוציות ללא כל פיקוח וניטור. בנוסף דווח גם על ארועי דליקות ופיצוצים שגרמו לכוויות ונזקים חמורים לפנים, לצוואר ולנשימה כתוצאה מהתקלחות הסיגריות. הסיגריות האלקטרוניות מסוכנות במיוחד כשהורים משתמשים בהם בבית שבו יש ילדים: יש דיווחים רבים על ילדים שבלעו, נשמו או נחשפו לנוזלים הרעילים שבסיגריות האלקטרוניות וסבלו מפציעות חמורות.
מה בדיוק קרה לנער שאושפז?
הנער אושפז לפני כמה ימים בבית החולים קפלן ברחובות, כשהוא סובל מתסמינים לא אופייניים שכללו חולשה, הקאות אליהם התלווה גם קוצר נשימה. במהלך אישפוזו הידרדר מצבו הרפואי והוא סבל מקוצר נשימה משמעותי. רופאי קפלן שהבחינו כי הוא מגיע למצב של אי-ספיקה ריאתית שהודגמה גם בצילום הריאות, העבירו אותו למרכז רפואי במרכז הארץ לשם אשפוזו ביחידה לטיפול נמרץ שם חובר למכשיר אקמו המדמה את פעילות הלב והריאות.
מה זה מכשיר האקמו שאליו חובר?
מדובר במכונת לב-ריאה ש"עוקפת" את פעולת הלב והריאות ומבצעת אותה לבד, כך שהיא מחמצנת את הגוף מבחוץ ומחזירה לגוף דם מחומצן. המכונה מחוברת לכלי דם מרכזי בגוף, משם נשאב הדם שאיננו מחומצן מגוף החולה אל תוך מכונה. בתוך מכשיר האקמו מנוקה הפחמן הדו-חמצני מהדם שמתעשר שוב בחמצן ומוחזר לגוף ומשם לאיבריו השונים. המכשיר שימש עד לתקופת הקורונה בחולי לב, חולים שעוברים החייאה, ואפילו בחולים שסובלים מהיפותרמיה כשטמפרטורת גופם יורדת מתחת ל-28 מעלות. בתקופת הקורונה נרכשו מכשירי אקמו נוספים, וחולים רבים נזקקו לו כדי לשרוד.
מה האבחנה הרפואית של הנער?
הוא סובל ממצב שקרוי EVALI – פציעה ריאתית כתוצאה מעישון סיגריה אלקטרונית. לפי ספרות הרפואית, מדובר בנזק ריאתי נרחב, שמערב גם התלקחות דלקתית. הטיפול כולל לרוב טיפול באינהלציות, חמצן, תרופות לשמירה על לחץ הדם ופעילות הלב, נוזלים, תרופות נוגדות דלקת ממשפחת הקורטיקוסטרואידים, ובמקרים קשים גם חיבור למכונת לב-ריאה - כפי שקרה במקרה זה.