מותר לדרוש מילדים להתחסן - כתנאי לרישום בגן: פסק דין תקדימי שניתן אתמול (ד') בבית משפט השלום בתל אביב קובע כי הדרישה לחסן את הילדים ולהציג פנקס חיסונים תקין כתנאי לרישום לגן ילדים – הינה חוקית ולא מהווה אפליה אסורה. "הוכחנו מעל לכל ספק כי פעילותנו חוקית, מוסרית ובעלת היגיון מדעי", נמסר מעמותת מחוסגן.
פסק הדין של השופט אריאל צימרמן ניתן בתביעה שהגישה עמותת "חיסונים – בחירה מושכלת" באוקטובר 2019 נגד גן ילדים "סיטי קידס" בעקבות דרישת הגן להציג פנקס חיסונים כתנאי להרשמה. "ברור לחלוטין שהבחנה בין מי שמתחסן או מחסן את ילדיו למי שבוחר שלא להתחסן או שלא לחסן את ילדיו, אינה אפליה אסורה", קבע השופט צימרמן בפסק דינו והוסיף: "כפייה על מוסד לקבל את מי שלא הציג פנקס חיסונים ולא הצהיר על כך דבר, כמוה מעשית ככפייה על המוסד לקבל את מי שלא חוסן לפי שגרת החיסונים של משרד הבריאות".
קראו עוד:
היועץ המשפטי של עמותת "מחוסגן", עו"ד רז בן-דור שייצג את הנתבעת בהליך יחד עם עו"ד גיא רשף, מסר: "זהו יום מאד משמח לכל מי שפועל בתחום עידוד החיסונים - גם חיסוני השגרה הניתנים עשרות שנים לילדים וגם חיסונים אחרים, לרבות חיסוני הקורונה. בית המשפט קבע בצורה הברורה ביותר שניתן לקבוע, כי התניית כניסה למוסד חינוכי בהצגת פנקס חיסונים אינה מהווה אפליה אסורה וכי דרישה להציג פנקס חיסונים כתנאי לרישום לגן ילדים אינה מהווה פגיעה בפרטיות. הוא קבע כי אין כל פסול בדרישה כזו. בכך ניתנה תשובה ניצחת לכל אותם אלו שניסו להלך אימים על מי שרק רצה להגן על בריאות הילדים בגנים. המסר מפסק הדין הוא ברור וחד משמעי. יש לקוות שמתנגדי החיסונים יפנימו אותו".
2 צפייה בגלריה
חיסון ילדים פייזר
חיסון ילדים פייזר
פסק הדין קבע: דרישה להצגת םפנקס חיסוננים לא מפלה ולא פוגעת בפרטיות
(צילום: Shutterstock)
התביעה של עמותת "חיסונים – בחירה מושכלת" הוגשה לפני שנתיים נגד גן ילדים פרטי מבוקש בתל אביב, "סיטי קידס", בעקבות דרישת הגננת כי ההורים יציגו פנקס חיסונים תקין של ילדיהם. איתי ברשדסקי, הבעלים של רשת גני הילדים ״פשוט גן״ ומייסד עמותת "מחוסגן", מספר: "מיד כשפנו אלינו הקולגות שלנו מהגן היה ברור שנחלץ לעזרתם, והצטרפנו לייצוג. עמותת 'מחוסגן' נשענת על שלוש רגליים, מוסרית, רפואית ומשפטית. פסק דין חשוב זה נוגע בשלושתן ומהווה אבן דרך משמעותית בפעילותנו. היום אנו נרגשים פעמיים, גם עזרנו לחברים וגם הוכחנו מעל לכל ספק כי פעילותנו חוקית, מוסרית ובעלת היגיון מדעי".
"זהו פסק דין נכון וחשוב שקובע גבולות ברורים לגבי הזכויות והחובות של אנשים שלא בחרו להתחסן", מוסיף בא כוחה של הנתבעת, עו"ד גיא רשף, בעקבות פסק הדין: "זכותם על פי חוק בישראל שלא להתחסן אבל אין להם זכות לכפות בחירה זו על אחרים, וודאי שבחירה זו לא יכולה להביא למצב בו היא תפגע באחרים". "על אף החשש מניהול הליך משפטי שנכפה עליי, לא חשבתי לרגע לוותר על עקרונותיי מכיוון שלדעתי מדובר בנושא חשוב מאין כמותו", הוסיפה מנהלת גן הילדים "סיטי קידס", אלביה פישר מאיר. "אני שמחה ונרגשת מהחלטת בית המשפט ומההשלכות שיש לכך על בריאות ובטיחות הילדים בישראל".

"התו הירוק קיים אצלנו כבר שלוש שנים"

"לי כאמא יש זכות לשים את הילד שלי במקום מוגן, עם חיסונים. ואם יש ילד שלא יכול להתחסן – זכותו לסביבה מחוסנת שתגן עליו", מסבירה סתיו אברהמי, מייסדת ומנכ"לית עמותת "מחוסגן", ומוסיפה: "הקורונה כמובן הראתה כמה העמותה נחוצה. התו הירוק קיים אצלנו למעשה כבר שלוש שנים. אנחנו ממשיכים בפעילות רגילה ונערכים גם לקראת אישור חיסוני הילדים לקורונה. יש לנו צוות גדול של מתנדבים שמכירים גם את הצדדים הרפואיים וגם את גני הילדים, והכול בהתנדבות מלאה".
2 צפייה בגלריה
פסק דין מחוסגן סתיו אברהמי, עו"ד רז בן-דור, איתי ברשדסקי,
פסק דין מחוסגן סתיו אברהמי, עו"ד רז בן-דור, איתי ברשדסקי,
"לי כאמא יש זכות לשים את הילד שלי במקום מוגן, עם חיסונים". מימין: סתיו אברהמי, עו"ד רז בן-דור ואיתי ברשדסקי
(צילום: לירן מור)
למעשה, בשנה וחצי האחרונות הפכה עמותת "מחוסגן" לחמ"ל הקורונה של הגנים הפרטיים לנושא הבידודים והבדיקות. "יש המון שאלות של גננות שלא כפופות למשרד הבריאות ודורשות מענה. אנחנו הגוף הכי משמעותי היום בארץ בעניין הזה – במשרד הבריאות מזמינים נציגים שלנו לפאנלים כדי ללמוד מהניסיון שלנו, וממש אתמול, בעקבות דגל אדום שהרמנו – יצא עדכון בהנחיות לגבי ילדים מחלימים שחוזרים ללימודים".
לפני שלוש שנים פורסמה לראשונה הידיעה על אודות הגן "פשוט גן" ברמת השרון שלא מאפשר רישום לילדים שאינם מחוסנים. מאז התפשטה היוזמה שנראתה אז אולי תמוהה בעיניי חלק מההורים, והיום היא מונה 1,561 גני ילדים בחינוך הבלתי פורמלי וגם 41 קיבוצים ומושבים - שמבקשים מההורים פנקס חיסונים כתנאי לרישום.
סתיו אברהמי, מייסדת ומנכ"לית עמותת "מחוסגן": "צריך לעשות הפרדה בין מתנגדי החיסונים לבין הרוב הגדול – שהם בסך הכול הורים מודאגים. אנחנו מוכיחים שהשילוב בין הסנקציה לבין החיבוק וההסבר - עובד"
הגנן שהתחיל את הכל הוא איתי ברשדסקי יחד עם ד"ר מאיר עזרא אליה, רופא ילדים ושותפו לדרך. "מחוסגן' נולד מתוך הרצון שלנו כהורים לדאוג לסביבה בטוחה לילדינו", הסביר אז בריאיון ל-ynet ד"ר עזרא־אליה. "לסביבה בטוחה מרכיבים רבים, שעלינו כהורים לוודא שמתקיימים בגני הילדים. סביבה מחוסנת היא אחת מהם, אך לא היחידה. הרעיון של מחוסגן הוא שיש רופא המלווה את צוות הגן, בודק את פנקסי החיסונים ומוודא בטיחות מקסימלית של הגן מבחינה זו. עבור ילדים שלא יכולים להתחסן בעצמם מסיבות בריאותיות – מחוסגן הוא ההגנה הטובה ביותר. אנחנו שם כדי לשמור בראש ובראשונה עליהם"
העמותה מלווה את גני הילדים בשאלות בריאות כלליות, כמו מה לעשות במקרה של דלקת עיניים, או כמה ימים הילד צריך להישאר בבית אחרי מחלה. "יש לנו מערכת שבודקת את פנקסי החיסונים תוך שמירה על הפרטיות יש לנו צוותים שעוזרים לחששות של הורים בנוגע לחיסונים", מסבירה אבהרמי. "אנחנו יודעים לבוא לגן פרטי שבו יש הורים שלא חיסנו והם מקבלים ייעוץ ומענה לכל החששות. צריך לעשות הפרדה בין מתנגדי החיסונים לבין הרוב הגדול – שהם בסך הכול הורים מודאגים. אנחנו מוכיחים שהשילוב בין הסנקציה לבין החיבוק וההסבר - עובד. צריך להחזיר את האמון במערכת הבריאות ויש לנו רופאים מדהימים שמקדישים את הזמן שלהם לטובת העניין".