"דו"ח הביניים על תופעות הלוואי לאחר חיסוני הקורונה, זורע פאניקה מיותרת בציבור ואין בו שום דבר משמעותי", כך אומר הבוקר (א') פרופ' יהודה אדלר, מומחה לקרדיולוגיה ורפואה פנימית, בריאיון לאולפן ynet.
על פי הנתונים שפורסמו בתקשורת, לדברי מחברי הדו"ח התגלו בארץ 62 מקרים של דלקת בשריר הלב ובקרום שריר הלב, בסמיכות לחיסון השני (עד 30 יום), רובם בקרב גברים בני 30-18. עוד פורסם כי 56 מכלל המקרים התפתחו לאחר מתן המנה השנייה, ו-6 מהמקרים אחרי המנה הראשונה. 55 מהמקרים הופיעו בקרב גברים, ואילו 6 מהמקרים בקרב נשים. בסך הכול - 60 מהמקרים, כלומר רובם המוחלט - שוחררו מבית החולים במצב טוב, והתבקשו להקפיד על מעקב רפואי בקופת החולים.
קראו עוד:
דו"ח ביניים מפרסמים, טוען אדלר, כשיש חדשות חשובות כדי להזהיר את הציבור מפניהן. "אם אני עושה מחקר ובאמצע המחקר אני רואה שיש כיוון מסוים חד משמעי, אני עוצר את המחקר ומפרסם. הדו"ח הזה הודלף ממשרד הבריאות, ואין פה שום דבר שהוא חשוב. כרופא שעוסק בתחום תחלואת קרום הלב ושריר הלב, קיבלתי עשרות טלפונים מאנשים שנכנסו לחרדות כתוצאה מהפרסום הזה".
הוא מוסיף ואומר כי אף אחד ממחברי הדו"ח אינו מומחה בתחומים הללו. "זה שמדובר במחלה שפוגעת בצעירים, זה דבר ידוע. זה שיש כאן יותר גברים צעירים זה לא משהו חדשני. אבל האם עשו השוואה לשנים קודמות? האם עשו השוואה לאנשים שחלו בקורונה, כמה מהם לקו בדלקת קרום הלב ושריר הלב. זה לא אחראי לפרסם סתם נתונים".
"הנזק שהדו"ח הזה עשה הוא עצום. מדובר בנתונים חלקיים ולא מדויקים שלא היו צריכים כלל להיות מפורסמים"
לדבריו, מדובר בפרסום של מי שחתום על הדו"ח, פרופ' דרור מבורך. "אבל משרד הבריאות הוא זה שאחראי על זה. הדו"ח הזה זרע פאניקה מיותרת בציבור, ומהווה נשק למתנגדי החיסונים. אחת המסקנות של הדו"ח הזה, שיש חשש לגבי גילאי 12-16, הרי מדובר במחקר שהוא נמצא עדיין בעיצומו. אין פה מסקנות סופיות. אין היגיון לפרסם דבר כזה".
לטענתו, מדובר בדו"ח שהודלף, עוד לפני שהתפרסמו הנתונים הסופיים של הבדיקה. "הנזק שהדו"ח הזה עשה הוא עצום. מדובר בנתונים חלקיים ולא מדויקים שלא היו צריכים כלל להיות מפורסמים".
פרופ' מבורך מסר בתגובה: "פרופ' אדלר יכול לומר מה שהוא רוצה, אך הוא אינו מכיר את העובדות. שלא כמו שהוא טוען, חברי הוועדה שמינה משרד הבריאות מכירים היטב את הנושא ומכירים היטב את הנתונים והחליטו פה אחד לפנות בדו״ח ביניים למנכ״ל. לכשיתפרסם הדו״ח המלא נוכל להגיב לגופם של דברים".
ממשרד הבריאות נמסר: "משרד הבריאות הקים ועדות מומחים לשם מעקב מקצועי ועושה מאמצים רבים לעקוב אחרי תופעות שהופיעו בסמיכות לחיסון. זה נעשה כחלק מהאחריות לבריאות הציבור, ובשקיפות, ועד עתה פורסמו מטעם המשרד 4 דוחות מעקב מפורטים אחר כול תופעות בסמיכות לחיסון ושיעורם באוכלוסייה.
"הדו"ח המצוטט, אשר אינו פורסם על ידינו, אינו מראה בוודאות עלייה בתמותה בשל החיסון, ואף אין ודאות שיש עלייה בדלקת בשריר הלב ביחס לתקופה מקבילה אשתקד. זהו דו"ח חשוב שנדון בימים אלו בקרב מומחים במשרד הבריאות, והתוצאות והדו"ח יפורסמו לציבור, ממש כמו הדו"חות שכבר פורסמו".