תחלואת החורף בקרב ילדים נמצאת בעיצומה, ובחלק מבתי החולים מדווחים על שיעורי אשפוז גבוהים במיוחד - זאת, על רקע שיעורי ההתחסנות הנמוכים לשפעת בקרב ילדים, שעל פי נתוני משרד הבריאות עומדים על 12% אצל בני 5 עד 12, ו-5% בלבד אצל בני חמש ומטה.
קראו עוד:
עוד עולה מנתוני המשרד כי בסך הכול חוסנו רק 15.2% מכלל מבוטחי קופות החולים נגד שפעת, אך בקרב בני 65 ומעלה שיעורם גבוה הרבה יותר ועומד על 53.6%. מעבר לשפעת, תחלואת החורף בקרב ילדים מורכבת גם מדלקת הסטרפטוקוק ונגיף ה־RSV, שרק ביום חמישי האחרון דיווח משרד הבריאות על עלייה של כ־30% במספר המאושפזים לאחר סיבוכים בעקבות הדבקה בו.
מנתוני בתי החולים עולה כי בשיבא ובשניידר התפוסה מלאה, ברמב"ם שיעורי התפוסה מתקרבים ל־100%, במאיר 110%, באיכילוב 120%, ובהלל יפה שיעור התפוסה במחלקות הילדים עומד על 130%. המשמעות: בתי החולים נאלצים לצופף יותר ילדים בחדר, לשחרר ילדים מוקדם או לאשפז אותם במסדרון.
אשר לסטרפטוקוק, מנתוני קופת החולים מכבי עולה כי השנה נרשמה עלייה בתחלואה בהשוואה לשנה שעברה. על פי הנתונים, בעוד שב-2021 נרשמו כ־11 אלף תוצאות חיוביות לדלקת בקופה, באותו פרק זמן השנה נרשמו כ־13,700 תוצאות חיוביות. בקופה הצביעו על עלייה משמעותית בתחלואת החורף השנה לעומת השנה שעברה, מגמה שמזכירה את תקופת טרום הקורונה.
"בתקופה האחרונה אנחנו רואים עלייה בדיווחי חיידקי סטרפטוקוק A הגורמים לדלקת גרון", אומר ד"ר ארנון שחר, מומחה ברפואת משפחה, ראש אגף מידע ובריאות דיגיטלית במכבי. "ממצא זה אכן תואם לתקופה זו בשנה, אך בנוסף אנו עדים לעלייה של כ־26% בדיווחים לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. הנתונים תואמים את החזרה לשגרה לעומת תקופת הקורונה וחזרת בתי הספר לפעילות מלאה. אנו חוזרים אט־אט לנתונים דומים לאלה שהיו טרום תקופת הקורונה, ואף יותר".
ד"ר אלכס גורי מקפלן: "נראה כי אנחנו עדיין לפני השיא שצפוי להגיע בינואר, אז מחלקות הילדים ברחבי הארץ יהיו בעומס גדול מאוד. עיקר התחלואה סובבת סביב מחלות חורף: שפעת, בעיקר מסוג A, דלקות ריאות, מחלות של דרכי הנשימה העליונות ו־RSV"
לדבריו, השפעת תקופת הקורונה ניכרת גם בעלייה של כ־30% בשימוש במשטחי הגרון הביתיים, מאחר ש"אנשים מרגישים יותר בנוח עם משטחים ביתיים לאבחון סטרפטוקוקוס, אחרי שהתרגלו לשימוש תכוף בבדיקות האנטיגן הביתיות בזמן הקורונה".
בחלק מבתי החולים המחלקות כבר מלאות לחלוטין, ובחלקן שיעור התפוסה גבוה מ-100%, אך מומחים לרפואת ילדים מזהירים כי ייתכן ששיא התחלואה עוד לפנינו. "אנחנו רואים עלייה בתחלואת ילדים בשבועות האחרונים, אך בשלב הזה היא תואמת לתחלואה המוכרת לנו משנים טרום קורונה", אומר ד"ר אלכס גורי, מ"מ מנהל חטיבת הילדים במרכז הרפואי קפלן. "נראה כי אנחנו עדיין לפני השיא שצפוי להגיע בינואר, אז מחלקות הילדים ברחבי הארץ יהיו בעומס גדול מאוד. עיקר התחלואה סובבת סביב מחלות חורף: שפעת, בעיקר מסוג A, דלקות ריאות, מחלות של דרכי הנשימה העליונות ו־RSV".
1 צפייה בגלריה
סורוקה ילדים מסדרון
סורוקה ילדים מסדרון
ילדים והורים במסדרון בבית החולים סורוקה בבאר שבע, השבוע. אחת הסיבות לתחלואה הגבוהה: ילדים רבים לא מתחסנים נגד שפעת
(צילום: חיים הורנשטיין)
לדבריו, כבר בשלב הזה טופלו מספר ילדים שהגיעו למצב קשה בגלל מחלות אלו. "חלק מהתחלואה וחלק מהאשפוזים ניתן היה למנוע", מדגיש ד"ר גורי. "נגיף השפעת עלול לגרום לתחלואה קשה, בין היתר דלקת ריאות, סיבוכים בדרכי הנשימה ועוד. ישנם חיסונים זמינים לילדים, גם במרפאות וגם בבתי הספר, והם יכולים למנוע הדבקה במחלה וכן את הסיבוכים המובילים לאשפוז. יתרה מזאת, אנחנו רואים שמרבית הילדים החולים בשפעת, חולים באותו הזן שהחיסון מגן מפניו, ולכן כל מי שטרם חיסן את ילדיו, רצוי שיקדים ויתחסן ולא ימתין לשיא התחלואה".
עם זאת, ישנם הורים שמספרים שהחיסונים בבתי הספר של ילדיהם נקבעו לסוף דצמבר.
פרופ' צחי גרוסמן, יו"ר איגוד רופאי הילדים ומומחה לרפואת ילדים ממכבי, מוסיף: "מה שאנחנו רואים זה עלייה ניכרת בתחלואה בשפעת ו־RSV, שמביאה דווקא את הקטנטנים לחדרי המיון. אנחנו רואים התנהגות שצפינו אותה, והיא מתרחשת בכל חורף נורמלי. זה בוודאי לא השיא. האם השנה נראה שיא יותר משמעותי או מוקדם יותר? קשה לדעת, אבל אין ספק שהגרף מטפס כמו תמיד בתחילת דצמבר. הוא מגיע לשיא מסוף החודש ועד אמצע ינואר, ואז מתחיל לרדת, אך כרגע אנחנו נמצאים בחלק העולה של הגרף, כפי שאנחנו רואים במרפאות, בחדרי המיון ובמחלקות".
גם פרופ' גרוסמן מדגיש את חשיבות החיסון לשפעת. "ילדים שעדיין לא התחסנו, עדיף שיתחסנו", הוא אומר. "ילדים מעל גיל שנתיים אפשר לחסן בתרסיס ולא בזריקה, וזה הזמן למי שעדיין לא התחסן. לא מדובר על נתונים מזהירים, וגם בשנים טובות שיעור ההתחסנות בקרב ילדים לא עובר את ה־25%. היום אנחנו רחוקים מזה, ויש מקום לחדד את המסר ולומר להורים שהתחלואה בעלייה. אני קורא להורים לקחת את הילדים ולהתחסן.
"אשר לסטרפטוקוק, שלטונות הבריאות בבריטניה הוציאו אזהרה שיש עלייה בתחלואה וגם בתמותה. מדובר על זיהום פולשני קשה שעלול לגרום לקריסת מערכות. למזלנו, התופעה הזו לא שכיחה, אך בהחלט יש מקרים כאלה. חשוב להרגיע ולומר שילד עם דלקת גרון פשוטה לא אמור להגיע למצב של זיהום פולשני. זיהום כזה נגרם על ידי זנים אלימים במיוחד של סטרפטוקוק A, וזה קורה לעיתים נדירות מאוד, אך עצם העובדה שזה קורה במדינה אחרת, מחייב לחדד את הערנות".