בתי הספר לרפואה בישראל מנמיכים את רף הקבלה ללימודים במאמץ לגייס עוד כ-150 סטודנטים מחו"ל שמגויסים בצו 8 או כאלו שנרשמו ללימודים בארץ - ופספסו את הרף. כל זאת על רקע מצוקת כוח האדם החריפה במערכת הבריאות ומתוך ניסיון להקל על הסטודנטים שלומדים בחו"ל ומגויסים למלחמה.
  • להורדת הקובץ ובו פרטי המתווה החדש והעדכני - לחצו כאן
פורום דקאני הפקולטות לרפואה בישראל גיבש מתווה מתוקן, שבמסגרתו רוככו חלק מתנאי הסף עבור מועמדים לרפואה באוניברסיטאות בארץ שמגויסים בצו 8, עברו את כל תהליכי הסינון וחסרות להם נקודות בודדות לקבלה לרפואה בארץ.
2 צפייה בגלריה
סטודנטים לרפואה
סטודנטים לרפואה
חלום לימודי הרפואה מתקרב עבור המגויסים בצו 8
(צילום: shutterstock)
כך למשל, מועמדים לשנה א' - שפספסו את רף הקבלה - יזדקקו לציון 650 בפסיכומטרי במקום 700. נציין שבשגרה מתקבלים בישראל ללימודי רפואה עם פסיכומטרי של 730 לפחות - זאת בשל הביקוש הרב ללימודים אלו והמחסור במוסדות הלימוד. הרף החדש נקבע בשלב זה לשנה זו בלבד.
מועמדים לשנה ד' נזקקו עד כה לפסיכומטרי 680 וגם לציון ממוצע של 80 בתואר (תארים שכוללים קורסי יסוד במדעי החיים). מעתה, רף הפסיכומטרי יורד ל-650 ודי בממוצע של 80 בתואר גם בלי הציון הזה בפסיכומטרי.
הדקאנים מנסים להכניס ללימודים בארץ סטודנטים במילואים שלומדים רפואה בחו"ל או התקבלו ללימודים בחו"ל, ומגויסים בצו 8, ומציינים כי "נעשו פה צעדים מאוד מרחיקי לכת עבור הסטודנטים הללו". עוד ציינו כי "יש להוקיר גם מועמדים שנרשמו ללימודי רפואה במסלול השש-שנתי, גויסו בצו 8 לאחר 7 באוקטובר ל-30 ימים לפחות (בדומה לעמיתיהם שנרשמו לבתי ספר בחו"ל), עברו את כל מסלול הקבלה לרפואה, לא התקבלו לאף אחד מבתי הספר לרפואה בישראל, אך לא נרשמו/התקבלו ללימודי רפואה בחו"ל".
פורום הדקאנים סבור שיש לאפשר לכמה עשרות מהם להיקלט ללימודי הרפואה בישראל לפי הדירוג ברשימת ההמתנה, בדומה לקבוצת הסטודנטים מחו"ל. המתקבלים יהיו המועמדים הראשונים ברשימת ההמתנה שגויסו בצו 8.

"צעדים מרחיקי לכת למען המגויסים"

פרופ' שי אשכנזי, דקאן הפקולטה לרפואה באוניברסיטת אריאל ויו"ר פורום דקאני הפקולטות לרפואה בישראל, מסר: "במסגרת המאמץ שעושות האוניברסיטאות לסייע לסטודנטים מגויסים, פורום דקאני הפקולטות לרפואה התגייס ברצון לקליטת סטודנטים לרפואה מחו"ל. נקטנו צעדים מרחיקי לכת לקראתם, תוך שמירה על האיזון הנדרש להכשרת הרופאים. כמו כן, ייקלטו במסגרת המתווה סטודנטים מגויסים שהיו ברשימות המתנה לקבלה ללימודים בישראל.
פרופ' שי אשכנזיפרופ' שי אשכנזיצילום: אוניברסיטת אריאל
"לצורך טיפול מסודר הוקמה ועדת קבלה ארצית המשותפת לכל הפקולטות לרפואה בישראל. אנו ממתינים לקליטתם של סטודנטים אלה מיד כשישוחררו משירות המילואים ונפעל בכל הכלים העומדים לרשותנו על מנת שיקלטו במהירות ובהצלחה בפקולטות לרפואה בארץ".
יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, קרא לדקאני בתי הספר לרפואה לקבל ללא תנאים מיוחדים את הסטודנטים הישראלים שהפסידו שנת לימודים בחו"ל בעקבות גיוסם בצו 8, "זה הדבר הערכי והראוי". לדבריו, מדובר בכ-60 סטודנטים ישראלים בלבד שכבר סיימו לפחות שנת לימודים אחת במוסדות לימוד שממילא מוכרים על ידי משרד הבריאות בהתאם לרפורמת יציב (שפסלה בין היתר לימודים בשורת בתי ספר במזרח אירופה). לדברי פרופ' חגי, אין צורך לקבוע קריטריונים ותנאים מיוחדים שרק יקשו עליהם יותר.
"הסטודנטים הללו עזבו הכל והתגייסו למאמץ הלאומי תוך סיכון חייהם למען המדינה - כעת המדינה צריכה לעשות את הדבר הנכון למענם", אמר פרופ' חגי. הוא ציין כי במכלול השיקולים יש לקחת בחשבון לא רק את ההקרבה והנתינה של הסטודנטים, אלא גם את המחסור הקיים ברופאים.
המתווה החדש הוא ריכוך לתוכנית שגיבשו הפקולטות לרפואה בישראל בתחילת החודש לשילוב סטודנטים שקטעו את לימודיהם בחו"ל כדי להתגייס למילואים או מי שטרם הספיקו לחזור. לפי המתווה המקורי, מי שירצו להתחיל לימודים בשנה א' יידרשו להציג ציון של יותר מ-700 בפסיכומטרי ואישור קבלה לבית הספר בחו"ל. כאמור, הציון במתווה המעודכן ירד. כמו כן, המתווה המקל יחול גם על מי שקרוב מדרגה ראשונה נחטף או נרצח ב-7 באוקטובר.
בחודש שעבר, הנחה משרד הבריאות את בתי הספר לקבל את הסטודנטים הלומדים בחו"ל ומשרתים במילואים, ברקע החשש שיחמיצו שנת לימודים בשל התגייסותם למילואים. ימים ספורים לפני קריאת משרד הבריאות, שלח סגן הדיקן בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, פרופ' רוני מימון, מכתב להנהלת משרד הבריאות וליו"ר איגוד הדקאנים לרפואה, ובו ביקש לקלוט סטודנטים לרפואה ישראלים הלומדים בחו"ל בפקולטות לרפואה בארץ.