"אם לא יהיה שינוי באכיפה - נגיע בקרוב לפי חמישה יותר מתים ויותר חולים קשה. בתי החולים יתמוטטו": כך אומר הבוקר (ב') פרופ' דב שורץ, חבר בצוות המייעץ לקבינט הקורונה מאוניברסיטת בן-גוריון. זאת נוכח הגידול במספר המאומתים החדשים לקורונה בימים האחרונים.
על רקע הגעת החיסונים לקורונה של חברת פייזר לישראל והצפי לתחילת מבצע החיסונים כבר בשבוע הבא, 1,707 ישראלים אובחנו אתמול כחיוביים לנגיף. שיעור החיוביים עומד כיום על 3.4%, גבוה מהנתונים בשבוע שעבר. בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 669 חולי קורונה, כמחצית מהם במצב קשה.
"אנחנו תמיד מוצאים את מי להאשים. עכשיו יש לנו את סיפור דובאי, אבל הפסטיבל קיים בכל מקום כרגע - בחנויות, בבתי הספר. אנחנו הולכים כרגע למצב - בלי קשר לדובאי - שבו בתוך כמה שבועות אנחנו מגיעים למצב בו אנחנו מגיעים לסף של אי-שליטה במצב. מה שקורה במגפה הזאת, מהרגע שאתה מגיע לאלפים הבודדים, אתה מפסיק לשלוט בנושא", הוא אומר באולפן ynet.
באולפן, הגיב פרופ' שורץ לדבריו של פרופ' סגל, שטען כי מבצע החיסונים בישראל יוכל למנוע סגר שלישי: "פרופ' סגל היה צריך לומר את המשפט 'אבל יכול להיות שאני טועה' בעניין הזה. הוא אופטימי חסר תקנה. יש סיכוי של 50% שהמודל שלהם מצליח אבל 50% סיכוי שזה לא יעבוד. לקחת הימור ב-50% זה לא נכון לעשות.
1 צפייה בגלריה
חולה קורונה מחלקת קורונה צוות רפואי רופאים ציוד מגן ב בית החולים שערי צדק ירושלים
חולה קורונה מחלקת קורונה צוות רפואי רופאים ציוד מגן ב בית החולים שערי צדק ירושלים
669 מאושפזים במחלקות הקורונה בארץ - מחצית מהם במצב קשה
(צילום: AP)
"אני לא הייתי מסמן את דובאי כבעיה שלנו כרגע. אנחנו צריכים להדק את החגורה, לעבור את החודשים הבאים, כי עד שהחיסונים יהיו אפקטיביים ויתחילו לתת תוצאות יעברו בין חודש לארבעה חודשים. צריך בנושא המסחר להדק את הגבולות הרבה יותר או לסגור. להתחיל לספור באמת מי נכנס ומי יוצא מהחנויות. בנושא ההתקהלויות, שחלקן הם חגים, דרושה יותר אכיפה, וגם לטיסות דרושה יותר אכיפה".
אם המצב ימשיך כפי שהוא, אומר פרופ' שורץ, סגר שלישי הוא מקרה שאי-אפשר למנוע: "המספר שיביא איתו הסגר יהיו פי חמישה יותר מתים ויותר חולים קשים. בתי החולים יתמוטטו. כרגע אנחנו בשלב ביניים שנקרא ריסון מהודק. כשנתחיל לעשות את זה אנחנו נדע אם אנחנו הולכים לסגר. אני הייתי מתחיל את הריסון המהודק בהקדם".
פרופ' איתן כרם, רופא בכיר באגף הילדים בבית החולים הדסה, נכח גם הוא באולפן ynet ואמר בתגובה לדבריו של פרופ' שורץ כי "הדבר הפשוט לעשות הוא סגר. אפשר לעשות סגר מפברואר עד פברואר ולסגור את המדינה שנה שלמה. באוסטרליה עשו את זה בהצלחה, אנשים לא יכלו לצאת מהבית אם לא מדובר בקניות. אי אפשר לחיות ככה.
"יכול להיות שסגר הוא דבר בלתי נמנע משום שאין אנשים שיכולים לעמוד מאחורי ההחלטות שמתבצעות פה. היו תוכניות, למשל תוכנית הרמזור שלא יושמה. את דובאי שצריכה להיות אדומה, היא ירוקה. אנשים באים מחו"ל בלי הבחנה. יכול להיות שהפיתרון הוא אכיפה. הבעיה שלנו זה חוסר היכולת לאכוף. ישנן אוכלוסיות לא מעטות שבהן החיים מתנהלים כרגיל גם כשיש סגר".