המלצות חדשות קובעות כיצד ניתן להפחית את הסיכון להתפתחות גידולים ממאירים: ההנחיות החדשות ממשיכות את ההמלצה להרבות בצריכת ירקות ודגנים, ומוסיפות כי כדאי להימנע מצריכת בשר מעובד ולהגביר פעילות גופנית יותר מבעבר.
האיגוד האמריקני לסרטן מחדש את המלצותיו להפחית את הסיכוי לגידולים סרטניים מדי כמה שנים, בהתאם לדיווחים בספרות הרפואית. ההנחיות החדשות קובעות כי תזונה נבונה ופעילות גופנית מסייעות לשמירה על משקל תקין, זאת על רקע מחקרים רבים שהראו קשר ישיר בין המשקל לבין הסיכון לסרטן.
האיגוד העולמי לחקר הסרטן מצא בדיווחים האחרונים 12 סוגי סרטן הקשורים בעודף משקל והשמנת יתר, חמש מחלות סרטן יותר מהדו"ח הקודם שפורסם לפני עשור.
עוד נמצא באיגוד כי תזונה מפחיתת סיכון לסרטן צריכה להיות עשירה בירקות ירוקים, אדומים וכתומים. העדויות המחקריות הראו יעילות בהפחתת הסיכון לסרטן גם בצריכת אפונה, שעועית ופירות טריים, יותר מאשר פירות משומרים.
2 צפייה בגלריה
תזונה נכונה: נמצאה כיעילה בהפחתת הסיכוי לחלות בסרטן
תזונה נכונה: נמצאה כיעילה בהפחתת הסיכוי לחלות בסרטן
תזונה נכונה: נמצאה כיעילה בהפחתת הסיכוי לחלות בסרטן
(צילום: Shutterstock)
מזונות שיש להפחית את צריכתם ואף להימנע מהם כליל כוללים בשר מעובד ובשר אדום. יש להפחית גם בצריכת משקאות ממותקים, שנמצאו כבין התורמים המשמעותיים בעולם להשמנת יתר. המומחים בארה"ב אף ממליצים להימנע מצריכת אלכוהול, וכשזה קורה, יש להקפיד שלא לעבור כמות של מנת אלכוהול ליום לאישה, ועד שתי מנות לגבר.
ההנחיות המעודכנות מגדילות את כמות האימונים המומלצת בשבוע, מ-150 דקות של אימון בעצימות בינונית ל-150 עד 300 דקות. אלה המבצעים פעילות גופנית בעצימות גבוהה כמו ריצה, צריכים להקפיד על 75 דקות עד 150 דקות בשבוע. בהנחיות מעודדים המומחים יצירת מרחבים ספורטיביים בקהילה, בהם יוכלו אזרחים להתעמל, והפחתת העלויות של מזון בריא כדי שיהיה מזין לכלל האוכלוסייה.

80 אלף מקרי סרטן בשנה: בגלל תזונה לא בריאה

לפני כשנה פרסמו חוקרים אמריקנים כי מעל 80 אלף מקרי סרטן בשנה בארה"ב נגרמו בשל תזונה לא בריאה. החוקרים אספו נתונים מכלל מקרי הסרטן שנרשמו במרכז האמריקני לבקרת מחלות והצליבו אותם עם סקר בריאות ותזונה ארצי שנערך בשנת 2015. הממצאים הראו כי 80,110 מקרי סרטן חדשים במבוגרים מעל גיל 20 בארה"ב נגרמו ישירות בשל תזונה לא בריאה.
על פי הערכות החוקרים, מדובר במספר שווה ערך לכ-5.2% מכלל מקרי הסרטן החדשים שאובחנו באותה שנה. עוד נמצא כי סרטן המעי הגס והחלחולת היה השכיח ביותר מכלל מקרי הסרטן: 38.8% מהנבדקים לקו בו.
כאשר נבחנה התזונה עצמה, נמצא כי אלה שצרכו כמויות נמוכות של חיטה מלאה ומוצרי חלב ואלה שצרכו כמות רבה של בשרים מעובדים, היו בסיכון גבוה ביותר ללקות בסרטן. בחלוקה למגזרים, נמצא כי גברים בגילאי 45 עד 64, מקבוצות מיעוטים כולל אפרו-אמריקנים והיספנים, היו בסיכון הגבוה ביותר בהשוואה לשאר המגזרים.
אין זה המחקר הראשון שקושר בין תזונה לסיכון מוגבר לבריאות. מחקר שפורסם בפברואר השנה, מצא סיכון גבוה ב- 14% לתמותה מוקדמת עם כל עלייה של 10% באכילת מזונות מעובדים. מחקר שפורסם בכתב העת הבריטי BMJ לפני שנה, מצא שצריכה מוגברת של מזונות "אולטרה-מעובדים" הביאה לעלייה של 12% בסיכון ללקות בכל סוגי הסרטן, ולעלייה של 11% בסיכון ללקות בסרטן השד.
2 צפייה בגלריה
לאשה
לאשה
מזונות אולטרה-מעובדים: מביאים לעלייה של 12% בסיכוי ללקות בסרטן
(צילום: Shutterstock)
בין המזונות שנחשבים "אולטרה-מעובדים", כתבו החוקרים, אפשר למצוא לחמים ארוזים, חטיפים ארוזים, ממתקים וקינוחים תעשייתיים, משקאות מוגזים וממותקים, חטיפי עוף, בשר או דג מטוגנים (נאגטס), בשר משומר בחומרים שאינם מלח, אטריות ומרקי אינסטנט, ארוחות קפואות, מזונות עתירי סוכר, שמן ושומן ואבקות חלבון.
מחקרים קודמים כבר קשרו כימיקלים במזונות מעובדים לסיכון מוגבר ללקות בסרטן ובעיות בריאות אחרות. ארגון הבריאות העולמי הכריז כי בשרים מעובדים הכוללים כל בשר שעבר שינוי בתהליכי המלחה, שימור, עישון ותסיסה, חשוד כמסרטן. בין הבשרים האלה נמצאים נקניקיות ובשר כבוש.
כימיקל אחר במזון החשוד כמסרטן הוא טיטניום דיוקסייד, המוסף למוצרים לבנים כמו מסטיקים עוגיות ומשחות שיניים. כימיקל נוסף, BPA, בתעשיית הפלסטיק, נקשר אף הוא בעבר לסיכון מוגבר לשורה של בעיות בריאותיות. הוא נוצר כאשר מזונות עמילניים מבושלים בטמפרטורות גבוהות, מעל 248 מעלות פרנהייט - 120 מעלות צלזיוס. מזונות יכילו כמויות גדולות יותר של אקרילאמיד, כאשר הם מתבשלים נאפים או מטוגנים משך זמן רב יותר בטמפרטורות גבוהות. הכימיקל נוצר ומשתחרר מהמזון גם כאשר הוא מעובד על הגריל.
מחקרים נוספים הראו כי תזונה עתירת שומן ומלח ודלה בסיבים תזונתיים מגבירה את הסיכון לשורה של סוגי סרטן. עוד הוכח כי צריכת מזונות העשויים על גחלים מגבירה אף היא את הסיכון לסרטן.