"שישה מיליון מחוסנים אינם מהווים חסינות עדר", אומר הבוקר (ד') באולפן ynet פרופ' יהודה אדלר, יו"ר האיגוד האירופי למחלות שריר וקרום הלב ודיקן הפקולטה למדעי הבריאות במרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן. "כדי להגיע לחסינות עדר, אנחנו צריכים 90% מתחסנים. כל עוד הילדים לא מחוסנים, אין חסינות עדר".
קראו עוד:
פרופ' אדלר שלף דוגמאות מההיסטוריה כדי להוכיח יעילות של חיסונים במיגור מחלות ומגפות: אבעבועות שחורות - יעילות של 100%; דיפתריה - 99%; חצבת - 99%; חזרת - 98%; פוליו - 100%. "גם החיסון נגד קורונה הוא מאוד יעיל וגם מאוד בטוח", אמר. "צריך פשוט לרוץ ולקחת אותו".
בהמשך הריאיון הוא התבקש להתייחס לבעיית הפייק ניוז, שבולטת במיוחד במגזר הערבי, הרוסי והחרדי. "מתחילת המגפה אמרנו יותר מפעם אחת שההסברה לא טובה", הגיב. "להילחם בפייק ניוז זה כמו להילחם ברוחות רפאים. לא צריך להילחם בזה. אם נדבר עכשיו על פייק ניוז, הוא רק יעלה עוד יותר. זה כמו להוסיף שמן למדורה. צריך פשוט לנהל הסברה נכונה".
1 צפייה בגלריה
חיסון ילדים פייזר
חיסון ילדים פייזר
ילד מתחסן נגד קורונה. "הפייק ניוז מבלבל את האנשים, ואין הסברה", טוען פרופ' אדלר
(צילום: Shutterstock)
דבריו של פרופ' אדלר על הפייק ניוז מצטרפים לדברים שאמרו ביממה האחרונה בכירים אחרים במערכת הבריאות, בעקבות התקפות נגד פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומית במרכז הרפואי שיבא. אחת הטענות השקריות נגד פרופ' רהב הייתה כי היא מקבלת כספים מחברת פייזר, המייצרת את החיסונים, ולכן מעודדת את הציבור להתחסן. פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, אמר על כך: "לצד העובדה שמדובר בהתקפה מזעזעת, היא נשענת על פייק ניוז, ואי אפשר לקבל זאת".
פרופ' אדלר: "להילחם בפייק ניוז זה כמו להילחם ברוחות רפאים. לא צריך להילחם בזה. אם נדבר עכשיו על פייק ניוז, הוא רק יעלה עוד יותר. זה כמו להוסיף שמן למדורה. צריך פשוט לנהל הסברה נכונה"
"אני יועץ בשתי עיריות - ראשון לציון והרצליה - ואחוזי החיסון שם הם אדירים", אמר פרופ' אדלר הבוקר. "ההסברה הייתה על הפנים מתחילת המגפה. צריך לדבר עם אנשים בגובה העיניים. אני כל יום מקיים פגישות זום עם מורים, גננות, תלמידים, אמהות. יש המון בלבול. הפייק ניוז מבלבל את האנשים, וגם אין הסברה. ברגע שאתה מדבר עם אנשים בגובה העיניים - שזה הרבה יותר טוב מאכיפה, האכיפה לא הצליחה - אחוז החיסונים הוא הרבה יותר גבוה".