צפו בריאיון המלא: "התעוררנו בבוקר להודעת סגירה"

תמונה שצולמה אמש (שבת) בבריכה עמוסה בנופשים במלון הרודס בתל אביב, מאירה באור חדש את אבסורד הגבלות הקורונה ששחררה הממשלה. ההגבלות החדשות מעוררות לא מעט שאלות בקרב הישראלים - מדוע סטודיו לפילאטיס כן וחדרי כושר לא? מדוע בריכה בבית מלון כן אך בריכה ציבורית לא?
מנכ"לית קבוצת הולמס פלייס, קרן שתוי; גדי כץ, ממובילי מאבק מנהלי הבריכות; ומנכ"ל חברת "חופש, נופש וספורט" אסף בן חיים, התראיינו באולפן ynet לקראת החלטת ועדת הקורונה בנוגע לאישור הגבלות הממשלה.
2 צפייה בגלריה
בריכת מלון הרודס בתל אביב
בריכת מלון הרודס בתל אביב
התמונה שהסעירה את מנהלי הבריכות: בריכת מלון הרודס בתל אביב
"אני לא כועסת על בתי המלון ועל הסטודיואים שנשארים פתוחים", מספרת בריאיון שתוי. "אני כועסת על ממשלת ישראל שקיבלה החלטה לא הגיונית שלא מבוססת על אף נתון. אני התעוררתי להודעת סגירה של מכוני הכושר ואכיפה של המשטרה בלי היגיון ובלי תשובות. לא דיברו איתנו, לא שאלו אותנו, לא ביקשו מאתנו לשנות את ההתנהלות שלנו - כלום".
על ההחלטה התמוהה להשאיר בריכות של בתי מלון פתוחות אך לסגור בריכות ציבוריות, אמר כץ, שמוביל כאמור את מאבק מנהלי הבריכות כי מדובר בהוכחה כי הבריכות לא מידבקות. "הנגיף לא שורד בכלור - מדברים על זה בכל העולם, אז ברור לי למה בריכה במלון יכולה להיות פתוחה. מה שלא ברור לי זה למה בריכה רגילה לא יכולה להיות פתוחה".
הידע המדעי בשטח נאמן לדבריו של כץ. על פי המרכז למניעת מחלות של ארה"ב (ה-CDC), אין עדות לכך שווירוס הקורונה עשוי לעבור בין אנשים דרך מים בבריכות, ג'קוזי או פרקי מים. תפעול נכון של מתקני מים אלה וחיטויים באמצעות כלום או ברום, הופכים את הווירוס לבלתי פעיל. נוסף על כך, בנייר עמדה איטלקי שדן בבריאות הציבור נכתב כי בעל העולם לא דווח על מקרי הדבקה שמקורם בבריכות שחייה או דרך מים.
לעומת זאת, בסביבת הבריכות בהחלט עלולה להתקיים קרבה פיזית, אם בתוכה, בשטחים שלידה, במלתחות או בכניסה למתחמים. זו הסיבה, טוען בן חיים, שלהבדיל מבריכות בבתי מלון, בריכות ציבוריות צריכות להישאר פתוחות. "בבריכות עובדים אנשי מקצוע, ולרוב אנשים מגיעים לשם כדי להתאמן. בבריכות יודעים לנהל את המתקנים".
2 צפייה בגלריה
"בבריכות ציבוריות יודעים לעמוד בתנאי התו הסגול"
"בבריכות ציבוריות יודעים לעמוד בתנאי התו הסגול"
"בבריכות ציבוריות יודעים לעמוד בתנאי התו הסגול"
(צילום: ישראל ברדוגו)
לדיון הצטרף גם כץ ואמר: "מועדוני הספורט הם שטחים ענקיים. מדובר בשטחים של 10 דונם ומעלה, בניגוד למלונות שנמצאים על שטחים קטנים. בבריכות ציבוריות ובמועדוני ספורט יודעים לעמוד בתנאי התו הסגול ולאפשר 7 מטרים לאדם מחוץ למים, ו-6 מטרים לאדם בתוך המים. אנחנו עומדים בזה, ועמדנו בביקורות של משרד הבריאות. אנחנו יודעים לנהל את זה בצורה מצויינת".
בנייר עמדה שהוגש היום לחברת הכנסת העומדת בראש ועדת הקורונה, יפעת שאשא ביטון, הדגימו חברי ההסתדרות הרפואית פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל, ופרופ' נדב דוידוביץ', יו"ר פורום בריאות הציבור את הדרכים בהן פועלות בריכות ברחבי העולם.
כך, נכתב בנייר העמדה, בבריטניה מגבילים את מספר המשתמשים בבריכות מקורות כך שיתאפשרו לפחות 3 מטרים רבועים לאדם. בצרפת מותרת שחייה בבריכות מקורות תוך הגבלה של מתרחץ אחד למטר רבוע של בריכה וכן הגבלה של מספר המשתמשים בכולל במתקן. בבריכות באוויר הפתוח בצרפת מותרים שלושה מתרחצים לכל שני מטר רבועים. גם באוטווה שבקנדה יש לשמור הפרדה של 2 מטרים בכל זמן ונדרשת הגבלה של מספר אנשי צוות ומשתמשים בבריכה. בגרמניה יש דרישה לריחוק חברתי ולמספר מוגבל של משתמשים במתקנים.
"אני קוראת לחברי הוועדה להפסיק עם השטויות האלה", אמרה שתוי בריאיון. "תתחילו לקבל החלטות שהן טובות לציבור ונטולות שיקולים פוליטיים. תפתחו אותנו בחזרה - גם את חדרי הכושר וגם את הבריכות הציבוריות. תחזירו את השפיות לעם".