מקרים של שלבקת חוגרת (הרפס זוסטר) אותרו בקרב שש נשים שסובלות ממחלות אוטואימוניות והתחסנו נגד קורונה. כך התגלה במחקר שבוצע לאחרונה בבית החולים איכילוב בתל אביב ובבית החולים כרמל בחיפה, ושבו השתתפו 491 בני אדם הסובלים ממחלות אלו.
חמש מהנשים פיתחו שלבקת חוגרת זמן קצר אחרי החיסון הראשון, והשישית פיתחה אותה לאחר החיסון השני. אצל כולן זו הייתה הפעם הראשונה שבה המחלה אותרה. החוקרים חושדים כי קיים קשר בין הופעת השלבקת לבין החיסון, אבל מדגישים כי זו אינה סיבה להפסיק לחסן.
"אנחנו חושדים שיש קשר לחיסון, כי השלבקת מתעוררת כשיש דיכוי של המערכת החיסונית, והדבר קשור להפעלה של חומר דלקתי שיש לו תפקיד בעניין. החיסון של פייזר מעורר תגובה דלקתית שעשויה להוביל להופעת השלבקת"
"לאחר פרסום הנתונים פנו אלינו חוקרים מכל העולם שהעידו שנתקלו במקרים דומים", אומרת פרופ' אורי אלקיים, מנהלת המכון הראומטולוגי באיכילוב. "אנחנו חושדים שיש קשר לחיסון, כי השלבקת מתעוררת כשיש דיכוי של המערכת החיסונית, והדבר קשור להפעלה של חומר דלקתי שיש לו תפקיד בעניין. החיסון של פייזר מעורר תגובה דלקתית שעשויה להוביל להופעת השלבקת, אבל זו השערה תיאורטית.
"חשוב לנו לעורר תשומת לב לנושא, אך אין סיבה לא לתת את החיסון נגד קורונה לסובלים ממחלות אוטואימוניות. אני לא מכירה מקרים כאלה בקרב אנשים שאינם חולים במחלות הללו. לאלה שחולים בהן יש נטייה גבוהה יותר לפתח את השלבקת כמדוכאי חיסון".
1 צפייה בגלריה
שלבקת חוגרת. "חוקרים מכל העולם העידו שנתקלו במקרים דומים"
שלבקת חוגרת. "חוקרים מכל העולם העידו שנתקלו במקרים דומים"
שלבקת חוגרת. "חוקרים מכל העולם העידו שנתקלו במקרים דומים"
(צילום: shutterstock)
שלבקת חוגרת היא זיהום נגיפי ממשפחת ההרפס שמתבטא בעיקר בהופעת שלפוחיות על העור ובכאבים משמעותיים. לשלבקת גורם נגיף בשם וריצלה זוסטר, שגורם גם לאבעבועות רוח בקרב ילדים. הוא רדום בגוף, אבל יכול להתעורר כעבור שנים רבות, ולכן מי שחלה בעבר באבעבועות, עשוי לפתח שלבקת חוגרת.
לאחרונה פורסמה שורת מחקרים בדבר השפעת החיסון נגד קורונה על מדוכאי חיסון. מחקר שנערך בבית החולים בילינסון ושבדק את יעילות החיסון בקרב מושתלי ריאה, הראה כי רק 18% מבין 168 המשתתפים פיתחו נוגדנים נגד הנגיף. על פי מחקר שנערך בלניאדו, 96% מחולי הדיאליזה פיתחו נוגדנים לאחר שקיבלו את החיסון, אבל רמתם הייתה יותר נמוכה באופן משמעותי.