EG.5 - זה השם שניתן לזן הקורונה החדש שהולך ומתפשט ברחבי העולם. ארגון הבריאות העולמי הודיע אתמול (יום ד') שהוא עוקב אחרי מגמות ההתפשטות, אך בשלב זה הוא אינו מהווה סיכון גבוה יותר משאר הזנים.
עד כה גרם נגיף הקורונה למותם של 6.9 מיליון איש ברחבי העולם, עם יותר מ-768 מיליון מקרי הדבקה מדווחים מאז החל להתפשט. בחודש מאי השנה קבע הארגון כי הקורונה כבר אינה מצב חירום עולמי.
2 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה
בדיקת קורונה
בדיקת קורונה
(צילום: shutterstock)
הווריאנט החדש כבר מקיף 17% ממקרי ההדבקה בארצות הברית, ויש להניח שהרבה יותר – שכן שיעור הבדיקות בעולם צנח ומשמעותית וחולים רבים כלל אינם טורחים לבצע בדיקות או שהם שמבצעים בדיקות ביתיות ואינם מדווחים על הממצאים. הזן נתגלה גם בסין, דרום קוריאה, יפן, בריטניה, תאילנד וקנדה לצד מדינות נוספות.

קראו עוד:
מהו זן EG.5? וריאנט EG.5 הוא צאצא של נגיף האומיקרון שנותר זן הקורונה הנפוץ ביותר בעולם. הזן EG.5 גבר במקצת על שאר צאצאי משפחת אומיקרון בארצות הברית. משתמשי רשתות חברתיות החלו לכנות את הזן החדש "אריס" בהתאם למינוח האלפבית היווני, אך השם הזה אינו בשימוש רשמי על ידי ארגון הבריאות העולמי.
זן נוסף פעיל מאוד הוא XBB.1.16 אף הוא ממשפחת האומיקרונים, שנקרא לעתים ארקטורוס.
עד כמה הווריאנט שונה באמת מהאחרים? וירולוגים קבעו כי הנגיף מעט "תחרותי" יותר מאשר מקביליו למשפחת האומיקרון, והוא מצליח להתחמק מעט טוב יותר ממערכת החיסון ומהנוגדנים, אותם "חיילים" של מערכת החיסון שאחראים על הסימון הראשוני של הפולש הזר. על פי הידוע, הוא מצליח להתפשט מעט מהר יותר מהווריאנטים האחרים, אך לא משמעותית.
מהם תסמיני ההדבקה ב-EG.5? הסימפטומים מהזן הזה נותרו דומים באופן כללי לאלה כתוצאה מהזנים האחרים. הם כוללים, נזלת, עיטוש, שיעול יבש, חום, צמרמורות, קוצר נשימה, עייפות, כאבי שרירים, איבוד חוש ריח או טעם וכאבי ראש. אין עדויות לכך שהזן החדש גורם למחלה חמורה יותר מזנים קודמים.
האם החיסון הקיים מגן מפני הזן? על-פי נתוני המרכז לבקרת מחלות האמריקניות, הבדיקות הראו עד כה שהחיסונים צפויים למנוע מחלה חמורה באופן דומה לווריאנטים אחרים. עם זאת כדאי לזכור שאצל אנשים שלא הקפידו על קבלת החיסונים המעודכנים נגד הזנים החדשים, או שקיבלו את הבוסטר במועד, אינם מוגנים מפני הווריאנטים השונים, כולל EG.5.
מדוע נגיף הקורונה ממשיך ליצור מוטציות? לנגיפים אין חיים משלהם, אין להם תודעה או "כוונות נסתרות". הזנים החדשים נוצרים בשל טעויות בעת השכפול שיוצרות מוטציות – שינויים גנטיים. חלק מהמוטציות אינן מעניקות לנגיף יתרון כלשהו, ואילו אחרות גורמות לו להדביק בקלות רבה יותר, מהירה יותר מה שגורם לאותם זנים לשרוד.
מה לעשות אם אתם סובלים מתסמיני קורונה? אם אתם סובלים מאחד או יותר מתסמיני הקורונה האופייניים, ובמיוחד אלה המדווחים מההדבקות ב"אריס" ו"ארקטוס" הכוללים נזלת רבה, שיעול יבש, ושאר התסמינים דמויי שפעת, מנחים ארגוני הבריאות בעולם:
1. בצעו בדיקה ביתית לקורונה.
2. הישארו בבית והתרחקו מאחרים.
3. ודאו אוורור טוב בבית.
4. אם אתם מתקרבים לאחרים השתמשו במסכת הגנה.
5. מומלץ להקפיד על חיסוני קורונה וחיסוני דחף במידה שלא קיבלתם במועדים המומלצים.
6. דווחו לרופא המטפל אם התשובה של הבדיקה הביתית חיובית.
7. הקפידו על היגיינה כולל שטיפת ידיים וחיטוי משטחים בהם נגעתם.
8. בכל מקרה של חום ממושך מעל שלושה ימים, הקאות מרובות של יותר משלוש פעמים ביממה, קוצר נשימה שאינו מאפשר להשלים משפט או לבצע פעולות פשוטות, חולשה קיצונית, אי מתן שתן יותר מ-10 שעות - פנו מיד לעזרה רפואית.