מגפת הקורונה ירדה מהכותרות לפני חודשים רבים, אבל בימים האחרונים היא חוזרת אליהן: זן קורונה חדש התגלה בבריטניה, ובניו יורק דווח על כמות הדבקות שלא הייתה זמן רב.
קראו עוד:
"הזן החדש הגיע מכמה מדינות, אבל איתרו אותו בבריטניה", הסביר ל-ynet Live פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן. "השם שניתן לו הוא 'אריס', והוא צאצא של הזנים ששולטים כרגע בעולם - ה-XBB. המהירות הרבה שבה הוא מתפשט באנגליה בהחלט מטרידה, אבל אני רוצה להרגיע ולהגיד שמבחינת סיבוכים ויכולת לגרום מחלה קשה, אנחנו לא רואים כאן משהו חריג.
"מצד שני, מגיעים דיווחים מניו יורק על עלייה של 20% במספר האשפוזים ושל 50% במספר ההדבקות. האמת, אנחנו לא רואים תמונה מלאה, כי בכל העולם כבר אין תחנות לבדיקות. אנחנו חיים עם הקורונה, שזה טוב, אבל מדי פעם יש התפרצויות, והשאלה היא עד כמה הן יהיו משמעותיות וקשות. ניתן להעריך אותן לפי מספר המאושפזים בבתי חולים".
1 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה
בדיקת קורונה
בדיקת קורונה
(צילום: shutterstock)
במציאות הנוכחית אנשים כבר מחוסנים, באופן טבעי או באמצעות בוסטר, וההערכה בקרב מדענים בארצות הברית היא שגם אם תהיה התפרצות, רוב האנשים יוכלו להתמודד איתה ואפילו יצליחו לחסל את הזן החדש. "זה נכון, אבל יש אנשים שמערכת החיסון שלהם לא עובדת כמו שצריך: אנשים מבוגרים מאוד, אנשים עם מחלות רקע ומדוכאי חיסון. בשבילם אנחנו מנסים לנבא ולנטר את מה שקורה עם הקורונה".
יש בוסטר חדש? "כן. ה-FDA ביקש ביוני האחרון מהחברות מודרנה ופייזר להיערך לבוסטר חדש שיתבסס על הזנים החדשים. פייזר כבר הודיעה שעד סוף אוגוסט יהיה לה בוסטר שיותאם לזן קודם, שאותו פגשנו באביב. הוא יינתן בכמה מדינות, כולל ישראל. כרגע ההמלצה היא לתת אותו רק לאוכלוסיות רגישות, ולא לכלל הציבור".
בשנה האחרונה מתפתח ברשתות החברתיות הרבה פייק בעניין החיסונים: יש אנשים שמאשימים את החיסונים בכל תופעה בריאותית שחורגת מהנורמה. עד כמה השפיעו תופעות הלוואי של החיסונים על האוכלוסייה הכללית? "ממה שאנחנו יודעים, רוב תופעות הלוואי הופיעו אחרי החיסון - שבועיים, חודש, עד חצי שנה. אם התפתח משהו מעבר לכך, אנחנו לא חושבים שהוא קשור לחיסונים. מאידך, אנחנו רואים אנשים שסובלים מפוסט-קורונה שנה ויותר אחרי שחלו. אין ספק שצריך להמשיך לחקור את המשמעות של החיסונים ברמת האוכולוסייה. אנחנו הרי יודעים שהיו תופעות לוואי, שהיו דלקות שריר הלב, אז צריך לחקור את הנושא".